Gå til innhold

Begrensning på benzo-dose fastlege kan foreskrive?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan fastlege skrive ut benzo som gir dagsdose utover det som er maks dose per dag i følge felleskatalogen? Dette hvis pasienten har fått toleranse og må ha mer Sobril enn 3-4x25mg per dag? Hvis fastlegen mener dette er riktig - får han/hun lov til å gjøre dette?

Min fastlege gjør dette, samtidig som at han var redd for å skrive ut for mye fordi han mente han kunne få "bråk" av det? Vi har blitt enig om at jeg skal få bruke benzo som behandling, da ingenting annet har ført frem. Fire år med mislykkede forsøk på C-preparater og flere år med ulike psykologer. Vi skal trappe ned svært svært sakte hvis jeg senere skal bort fra benzo.

Jeg ønsker ikke masse moral og benzo-"hets" fra anonyme i denne tråden.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Det er ingen juridisk begrensning på det.

Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke skrives ut f.eks Vival, heller enn veldig store doser Sobril?

Skrevet
13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ingen juridisk begrensning på det.

Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke skrives ut f.eks Vival, heller enn veldig store doser Sobril?

Han mente at Vival ville gjøre at jeg ble oppfattet som sløv, sammenlignet med Sobril. Noe med at Vival binder seg til fettet, og noe mer jeg ikke fikk med meg helt (?).

Skrevet (endret)

Er det evt andre benzo som kan være mer egnet når toleransen for Sobril er blitt så høy, og Vival antagelig har omtrent det samme problemet? Sånn at jeg slipper å bruke langt bortenfor det FK egentlig foreslår som maksdoser?

Disse litt mer høypotente?

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men,

Jeg tror jeg ville vært veldig oppmerksom på å ikke gå så mye over 100-125 mg Sobril om dagen. Det er gjerne slik at man opparbeider toleranse, men om man motvirker det med å stadig øke dosene, så kan resultatet bli litt skummelt. Det er like langt fra 100 til 200, som fra 200 til 300, osv. og plutselig står man på 8 mg Xanor eller Rivotril om dagen, kan ikke kjøre bil, og angsten er egentlig ikke så mye bedre.

Jeg er forsåvidt liberal og ikke dømmende til benzo, men jeg tror det er uheldig å øke dosene. Håper du kan bruke Sobril eller Vival som en støtte, men å stadig skulle ta doser som gjør deg 100% angstfri tror jeg er vanskelig.

Skrevet
18 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette er sikkert ikke svaret du vil ha, men,

Jeg tror jeg ville vært veldig oppmerksom på å ikke gå så mye over 100-125 mg Sobril om dagen. Det er gjerne slik at man opparbeider toleranse, men om man motvirker det med å stadig øke dosene, så kan resultatet bli litt skummelt. Det er like langt fra 100 til 200, som fra 200 til 300, osv. og plutselig står man på 8 mg Xanor eller Rivotril om dagen, kan ikke kjøre bil, og angsten er egentlig ikke så mye bedre.

Jeg er forsåvidt liberal og ikke dømmende til benzo, men jeg tror det er uheldig å øke dosene. Håper du kan bruke Sobril eller Vival som en støtte, men å stadig skulle ta doser som gjør deg 100% angstfri tror jeg er vanskelig.

Jeg har stor respekt for deg, så jeg setter pris på alle svar jeg får fra deg. Derimot disse anonyme one line'erne er bare irriterende å få som svar på tråder som dette.

I USA er det jo svært vanlig å bruke benzo mot angst, i motsetning til Europa, hvor SSRI skal løse "alt". Hvordan håndterer man da egentlig toleranse der borte? Hvis jeg kan bli angstfri eller svært nære, kan jeg godt ofre det mot å kjøre bil, og bruke epilepsi som unnskyldning utad. Kan jo ikke tenke meg at man øker og øker i det uendelige i USA når angst behandles med kronisk benzo-bruk (?).

Skrevet
18 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Jeg har stor respekt for deg, så jeg setter pris på alle svar jeg får fra deg. Derimot disse anonyme one line'erne er bare irriterende å få som svar på tråder som dette.

I USA er det jo svært vanlig å bruke benzo mot angst, i motsetning til Europa, hvor SSRI skal løse "alt". Hvordan håndterer man da egentlig toleranse der borte? Hvis jeg kan bli angstfri eller svært nære, kan jeg godt ofre det mot å kjøre bil, og bruke epilepsi som unnskyldning utad. Kan jo ikke tenke meg at man øker og øker i det uendelige i USA når angst behandles med kronisk benzo-bruk (?).

Jeg vet ikke så mye om hva som er akseptabel dose, men jeg også stusser over at leger her er så kjappe til å ville gi ad, ap og hva nå alt heter, istedenfor å kunne bruke b-preparater -kontrollert- ved behov. 

Skrevet
3 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Jeg kjenner jo ikke til retningslinjene for behandling i USA, men jeg innbiller meg at de bruker Xanor (Xanax) ved behov, hva de bruker fast er jeg ikke helt sikker på, men tror Rivotril (Klonopin) er mye brukt.

Man øker vel ikke dosene til det uendelige, men jeg tror det er viktig å holde seg til en plan når det gjelder bruken, at man ikke faller for fristelsen å øke dosen mye når man i perioder har mye angst, for så å holde seg på den dosen "for sikkerhets skyld" etterpå. Sånn sett er det greit med langtidsvirkende benzo, siden det da lettere å ha en fast rutine med f.eks å ta 1 tablett på morgenen uansett hva. 

Når det gjelder terapi, hadde du forsøkt metakognitiv?

Skrevet

Holder selv på å slutte med Rivotril og det er ikke gøy. Har brukt de i 10 år, 1mg de første 5 årene og deretter 2mg de neste 5 årene. De har alltid virket på angsten, men nå har jeg forstått at selv ved å stå på fast dose vil gi økt angst. 

Uansett, syntes det virker rart å ta såpass mye Sobril istedet for eventuelt Rivotril. 

Tror 100mg Sobril tilsvarer ca. 2.5mg Rivotril, samt maksimal daglig dose er 8mg, samt at den har lengre halveringstid så du vil ha en mere stabil konsentrasjon i blodet. Ville ihvertfall spurt legen om dette. Skal du senere trappe ned bør du uansett gjøre dette med en benzodiazepin med lang halveringstid. 

Skrevet

Jeg går på Rivotril og har ingen angsteffekt på denne, men det er heller ikke hensikten.

Anonymkode: c8110...bcd

Skrevet
Den 14. september 2016 at 12.53, issomethingwrong skrev:

Jeg kjenner jo ikke til retningslinjene for behandling i USA, men jeg innbiller meg at de bruker Xanor (Xanax) ved behov, hva de bruker fast er jeg ikke helt sikker på, men tror Rivotril (Klonopin) er mye brukt.

Man øker vel ikke dosene til det uendelige, men jeg tror det er viktig å holde seg til en plan når det gjelder bruken, at man ikke faller for fristelsen å øke dosen mye når man i perioder har mye angst, for så å holde seg på den dosen "for sikkerhets skyld" etterpå. Sånn sett er det greit med langtidsvirkende benzo, siden det da lettere å ha en fast rutine med f.eks å ta 1 tablett på morgenen uansett hva. 

Når det gjelder terapi, hadde du forsøkt metakognitiv?

Det er metakognitiv terapi vi har forsøkt veldig mye. Og nå har jeg rett og slett fått mer enn nok av det offentliges håpløst dårlige behandling av angst, hvor man bruker årevis på å konkludere med at INGEN C-preparater har effekt på meg. Jeg har vært på angstklinikken på gaustad med sikkert over 50 psykologtimer i løpet av 1,5 år med flere ulike behandlere. Jeg har rett og slett fått nok og vil begynne å lese livet. Om det så betyr at jeg må bli avhengig av et B-preparat hvor dosene etter hvert må justeres opp, så får det bare være.

Jeg har endelig funnet enn ung lege i starten av 30-årene, som ikke har det samme nazi forholdet til benzo som alle andre har. Når jeg argumenterte med ting som økt livskvalitet, enklere å holde seg i jobb og mestre hverdagen med motivasjon til trening og sosiale aktiviteter var han ikke vanskelig å be. Jeg skal tilbake igjen til tirsdag og må gi tilbakemelding om at Sobril virker litt uegnet med sin svært korte halvveringstid, og ikke minst har den ikke all verdens effekt på meg, med unntak av dagens første inntak, som alltid føles mye sterkere enn når jeg skjøter på senere på dagen.

Tror det telte veldig positivt at jeg hadde tatt med en egenlaget oversikt over mislykkede forsøk med alt jeg har prøvd og hvor mye jeg har prøvd. Føler jeg også får litt mer respekt og "lov" til å mene litt om egen medisinsk behandling på B-preparater når jeg møter opp pent kledd i jobbantrekk :)

Jeg ser Rivotril egentlig ikke er indisert mot angst. Hvilke andre er da vanlig å bruke, med unntak av Sobril og Vival? 

Skrevet
Den 14. september 2016 at 12.50, cilie skrev:

Jeg vet ikke så mye om hva som er akseptabel dose, men jeg også stusser over at leger her er så kjappe til å ville gi ad, ap og hva nå alt heter, istedenfor å kunne bruke b-preparater -kontrollert- ved behov. 

Sånn bortsett fra at AD, AP osv gjerne kan kombineres med terapi, så gir jo også disse avhengighet i den form av at man ikke kan slutte uten nedtrapping. For min del hadde ikke Efexor noen gang effekt - Men nedtrappingen føltes likevel ganske hard. B- og C-preparater må begge sakte nedtrappes. Så hva er forskjellen, annet at B-preparater sier å bare maskere angsten? Den forskjellen på akkurat det der sliter jeg med å se den egentlige fysiske årsaken til.

Skrevet

Rivotril er den overlegent beste/sterkeste benzo sammen med Xanor. Grunnen til at den er indisert for epilepsi er fordi den roer ned musklene også mer effektivt ettersom den er sterkere. Ser du f.eks i USA er denne den mest brukte mot angst,heter der Klonopin. Skal du behandles med benzo er det denne du bør spørre om. Selv om Xanor er indisert til angstbehandling der alt annet er utprøvd så er Rivotril mer effektiv.

Anonymkode: a1d24...4e2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rivotril er den overlegent beste/sterkeste benzo sammen med Xanor. Grunnen til at den er indisert for epilepsi er fordi den roer ned musklene også mer effektivt ettersom den er sterkere. Ser du f.eks i USA er denne den mest brukte mot angst,heter der Klonopin. Skal du behandles med benzo er det denne du bør spørre om. Selv om Xanor er indisert til angstbehandling der alt annet er utprøvd så er Rivotril mer effektiv.

Anonymkode: a1d24...4e2

Takk for oppklaring. Jeg er småredd for at jeg riskerer å få enda mer Sobril. Men det gjør ikke nytten, og krever hinsides mange tabletter per uke for å fungere "sånn helt passe". Jeg skal printe ut tråden og ta med.

Skrevet

Jeg vil bare gi et lite råd; Det er et helvete å trappe ned på benzo. Jeg sliter med å trappe ned Sobril og Imovane, som begge har kort halveringstid. Å trappe ned sterke benzo som Rivotril og Xanor må være et angsthelvete uten like. Jeg kommer aldri til å begynne med så potente benzo, og jeg har alvorlig angst. For de hjelper i begynnelsen, men etterhvert må du trappe opp dosene som du sier. Og hva gjør du om legen din slutter, tar permisjon eller blir syk, og du får en strengere lege? Det er sånn folk havner på gata om de blir desperate nok. Til slutt vil kanskje livet handle om disse medisinene, og du vil få en sterkere angst, for du vil kjenne hva det vil si å ha både abstinenser og angst. Og det er visst mye verre og mer langvarig å trappe ned på benzo enn for eks opiater.

Dette er ikke ment som noen moralisering over benzobruk, for jeg skjønner at det er nødvendig, det er det for min del. Men jammen er det et helvete å være avhengig av sånne medisiner i Norge, der man er så streng med foreskrivningene. Da får man uansett ikke nok til å kunne trappe opp på den måten du beskriver, og man blir heller gående med et konstant sug og en konstant angst i tillegg til den opprinnelige angsten. I hvert fall hold deg til de lavpotente benzo, ellers kan du få en nedtrapping, sannsynligvis innlagt, som du virkelig ikke vil oppleve.

Anonymkode: 52f4c...2ae

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare gi et lite råd; Det er et helvete å trappe ned på benzo. Jeg sliter med å trappe ned Sobril og Imovane, som begge har kort halveringstid. Å trappe ned sterke benzo som Rivotril og Xanor må være et angsthelvete uten like. Jeg kommer aldri til å begynne med så potente benzo, og jeg har alvorlig angst. For de hjelper i begynnelsen, men etterhvert må du trappe opp dosene som du sier.

Det er slettes ikke alle som må trappe opp. Det er individuelt.

Anonymkode: 9e15a...240

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slettes ikke alle som må trappe opp. Det er individuelt.

Hvis man må ta 100 mg Sobril per dag, så er man nok en av de som gjør dette. Jeg sliter med å slutte på en dose på 15 mg per dag, til sammenlikning. Har aldri tatt enkeltdoser på mer enn 25 mg per dag. Det er også slik reseptorer fungerer (Gaba-A reseptorerer i dette tilfellet), at de blir mindre følsomme når de ofte utsettes for stimuli av det samme virkestoffet, slik at man trenger stadig høyere dose for å unngå samme virkning.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man må ta 100 mg Sobril per dag, så er man nok en av de som gjør dette. Jeg sliter med å slutte på en dose på 15 mg per dag, til sammenlikning. Har aldri tatt enkeltdoser på mer enn 25 mg per dag. Det er også slik reseptorer fungerer (Gaba-A reseptorerer i dette tilfellet), at de blir mindre følsomme når de ofte utsettes for stimuli av det samme virkestoffet, slik at man trenger stadig høyere dose for å samme virkning.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man må ta 100 mg Sobril per dag, så er man nok en av de som gjør dette. Jeg sliter med å slutte på en dose på 15 mg per dag, til sammenlikning. Har aldri tatt enkeltdoser på mer enn 25 mg per dag. Det er også slik reseptorer fungerer (Gaba-A reseptorerer i dette tilfellet), at de blir mindre følsomme når de ofte utsettes for stimuli av det samme virkestoffet, slik at man trenger stadig høyere dose for å unngå samme virkning.

Derfor bør man ta det ved behov og ikke fast. Da er det 0 problemer.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Derfor bør man ta det ved behov og ikke fast. Da er det 0 problemer.

Ja, enig, men ts snakker vel om å ta Rivotril fast, og tar 75-100 mg Sobril på daglig basis nå? Jeg mente ikke å moralisere, for jeg hater at folk gjør det selv, men jeg tenker bare at nedtrappingen (som må komme før eller siden) må bli grusom. Og det demper jo bare angsten, den forsvinner ikke... Man burde jobbe med angsten i terapi samtidig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...