AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 Skrevet 15. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, enig, men ts snakker vel om å ta Rivotril fast, og tar 75-100 mg Sobril på daglig basis nå? Høres ut som en ganske vanvittig dose, men folk reagerer jo forskjellig på medisiner. Anonymkode: 9e15a...240 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 Skrevet 15. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man burde jobbe med angsten i terapi samtidig. Slik jeg forstår har han prøvd det over lengre tid. Da vil jeg mene benzo er bedre enn å falle utenfor jobb og alt annet. Anonymkode: 9e15a...240 0 Siter
Kanonføde Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 On 9/14/2016 at 7:27 AM, YoplaitDouble said: Kan fastlege skrive ut benzo som gir dagsdose utover det som er maks dose per dag i følge felleskatalogen? Dette hvis pasienten har fått toleranse og må ha mer Sobril enn 3-4x25mg per dag? Hvis fastlegen mener dette er riktig - får han/hun lov til å gjøre dette? Du er jo det noen kaller statsnarkoman! Pass opp. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 16. september 2016 Forfatter Skrevet 16. september 2016 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår har han prøvd det over lengre tid. Da vil jeg mene benzo er bedre enn å falle utenfor jobb og alt annet. Anonymkode: 9e15a...240 Jeg synes jeg kvalifiserer til langtidsbehandling med benzo når jeg har over fire år prøvd 80% av alle tilgjengelige SSRI, inkludert Brintellix. Eneste jeg ikke har prøvd er Fevarin og Seroxat. Jeg har også forsøkt 3-4 antipsykotika uten effekt. Alt er "skalert opp" i forhold til serumsverdier så jeg har ligget i lengre tid på høye serumverdier. Terapi har jeg også forsøkt i like under to år med tre ulike behandlere, blant annet på angstklinikken på Gaustad, som etter hva jeg har fått høre er "siste instans" sånn sett. Et lite eksempel for å sette dette litt i perspektiv, med et annet "rusmiddel", som er enda mer avhengighetsskapende enn benzo - De som driver med tobakk: De må ikke øke i all evighet for å oppnå det lille "kicket" de får av nikotin. Det er ikke slik at noen starter på 5 røyk om dagen og til slutt røyker en hel kartong per dag for å opprettholde virkningen eller få problemer med abstinens. Selvfølgelig avtar dette "kicket" de får, men likevel - Det kan ikke være slik at jeg til slutt ender opp med å bruke 20 ganger maksdose av Xanor for å opprettholde angstdempende effekt, selv om medisinen gir tåleranse. I USA behandles angst (jada, jeg vet den ikke behandles - men "dekkes over") i langt høyere grad med benzo enn i Europa. Og dette fungerer jo over lengre tid uten at de tar 20 ganger maksdose Xanor for å ikke få abstinenser om de har stått på benzo i 7-8 år. Det siste jeg ønsker er å falle utenfor jobb og sosialt liv. Jeg har en anerkjent sivilingeniørgrad fra norges mest anerkjente universitet innen dette (prøver i en viss grad å holde meg anonym, så det blir vanskeligere for folk som kanskje kan kjenne meg igjen å legge puslespillet ). Jeg jobber i et anerkjent konsulentselskap og jobber daglig med kunder, og som dere kanskje skjønner - Det jeg aller minst ønsker er å falle utenfor dette. Og da føler jeg benzo faktisk er på sin plass, om jeg så må gå på dette resten av livet når dette gir SVÆRT høyere livskvalitet for meg, enn om alt dette bare skal falle i grus og jeg til slutt faller utenfor jobb. Det er i så fall et svært rigid samfunn vi lever i, dersom det å nekte benzo er viktigere enn å holde folk i jobb, som faktisk bidrar med gode penger til statskassen fra min del. Endret 16. september 2016 av YoplaitDouble 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, YoplaitDouble skrev: Jeg synes jeg kvalifiserer til langtidsbehandling med benzo når jeg har over fire år prøvd 80% av alle tilgjengelige SSRI, inkludert Brintellix. Eneste jeg ikke har prøvd er Fevarin og Seroxat. Jeg har også forsøkt 3-4 antipsykotika uten effekt. Alt er "skalert opp" i forhold til serumsverdier så jeg har ligget i lengre tid på høye serumverdier. Terapi har jeg også forsøkt i like under to år med tre ulike behandlere, blant annet på angstklinikken på Gaustad, som etter hva jeg har fått høre er "siste instans" sånn sett. Et lite eksempel for å sette dette litt i perspektiv, med et annet "rusmiddel", som er enda mer avhengighetsskapende enn benzo - De som driver med tobakk: De må ikke øke i all evighet for å oppnå det lille "kicket" de får av nikotin. Det er ikke slik at noen starter på 5 røyk om dagen og til slutt røyker en hel kartong per dag for å opprettholde virkningen eller få problemer med abstinens. Selvfølgelig avtar dette "kicket" de får, men likevel - Det kan ikke være slik at jeg til slutt ender opp med å bruke 20 ganger maksdose av Xanor for å opprettholde angstdempende effekt, selv om medisinen gir tåleranse. I USA behandles angst (jada, jeg vet den ikke behandles - men "dekkes over") i langt høyere grad med benzo enn i Europa. Og dette fungerer jo over lengre tid uten at de tar 20 ganger maksdose Xanor for å ikke få abstinenser om de har stått på benzo i 7-8 år. Det siste jeg ønsker er å falle utenfor jobb og sosialt liv. Jeg har en anerkjent sivilingeniørgrad fra norges mest anerkjente universitet innen dette (prøver i en viss grad å holde meg anonym, så det blir vanskeligere for folk som kanskje kan kjenne meg igjen å legge puslespillet ). Jeg jobber i et anerkjent konsulentselskap og jobber daglig med kunder, og som dere kanskje skjønner - Det jeg aller minst ønsker er å falle utenfor dette. Og da føler jeg benzo faktisk er på sin plass, om jeg så må gå på dette resten av livet når dette gir SVÆRT høyere livskvalitet for meg, enn om alt dette bare skal falle i grus og jeg til slutt faller utenfor jobb. Det er i så fall et svært rigid samfunn vi lever i, dersom det å nekte benzo er viktigere enn å holde folk i jobb, som faktisk bidrar med gode penger til statskassen fra min del. Hvis man forutsetter at du har rett i din oppfatning av hvor bra behandling dette er, så er det allikevel to potensielle problemer: 1. Hvis fastlegen din ikke lenger er tilgjengelig, så kan du store problemer med å få en annen lege til å skrive ut. Du risikerer å bli oppfattet som misbruker og at din fastleges forskrivning anses som slepphendt. 2. Du mister muligheten til å kjøre bil selv. Anonymkode: 71eae...164 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 Vil ikke si at du blir oppfattet som missbruker, hvis du går på 2-3mg rivotril dagelig og det tilsvarer det du tar nå i sobril bortsett fra at rivotrilen virker bedre. Er mange som bruker dette fast, hvis en lege skulle anse deg som narkoman og ikke ville skrive ut dette til deg etter din historikk ville vært merkelige. Er jo noen leger som bare vil at en skal på tur i skogen for å bli frisk, disse legene holder man seg unna. Anonymkode: a1d24...4e2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 5 timer siden, YoplaitDouble skrev: Jeg synes jeg kvalifiserer til langtidsbehandling med benzo når jeg har over fire år prøvd 80% av alle tilgjengelige SSRI, inkludert Brintellix. Eneste jeg ikke har prøvd er Fevarin og Seroxat. Jeg har også forsøkt 3-4 antipsykotika uten effekt. Alt er "skalert opp" i forhold til serumsverdier så jeg har ligget i lengre tid på høye serumverdier. Terapi har jeg også forsøkt i like under to år med tre ulike behandlere, blant annet på angstklinikken på Gaustad, som etter hva jeg har fått høre er "siste instans" sånn sett. Et lite eksempel for å sette dette litt i perspektiv, med et annet "rusmiddel", som er enda mer avhengighetsskapende enn benzo - De som driver med tobakk: De må ikke øke i all evighet for å oppnå det lille "kicket" de får av nikotin. Det er ikke slik at noen starter på 5 røyk om dagen og til slutt røyker en hel kartong per dag for å opprettholde virkningen eller få problemer med abstinens. Selvfølgelig avtar dette "kicket" de får, men likevel - Det kan ikke være slik at jeg til slutt ender opp med å bruke 20 ganger maksdose av Xanor for å opprettholde angstdempende effekt, selv om medisinen gir tåleranse. I USA behandles angst (jada, jeg vet den ikke behandles - men "dekkes over") i langt høyere grad med benzo enn i Europa. Og dette fungerer jo over lengre tid uten at de tar 20 ganger maksdose Xanor for å ikke få abstinenser om de har stått på benzo i 7-8 år. Det siste jeg ønsker er å falle utenfor jobb og sosialt liv. Jeg har en anerkjent sivilingeniørgrad fra norges mest anerkjente universitet innen dette (prøver i en viss grad å holde meg anonym, så det blir vanskeligere for folk som kanskje kan kjenne meg igjen å legge puslespillet ). Jeg jobber i et anerkjent konsulentselskap og jobber daglig med kunder, og som dere kanskje skjønner - Det jeg aller minst ønsker er å falle utenfor dette. Og da føler jeg benzo faktisk er på sin plass, om jeg så må gå på dette resten av livet når dette gir SVÆRT høyere livskvalitet for meg, enn om alt dette bare skal falle i grus og jeg til slutt faller utenfor jobb. Det er i så fall et svært rigid samfunn vi lever i, dersom det å nekte benzo er viktigere enn å holde folk i jobb, som faktisk bidrar med gode penger til statskassen fra min del. Jeg kan skjønne at man behøver benzo for å dempe angst, og jeg vet hvor ødeleggende angst kan være. Men når du argumenterer med at benzo vil holde deg i jobb, og du samtidig sier du er sivilingeniør, så tenker jeg at dette er en jobb med stort ansvar. Det er ikke meningen å være frekk, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å oppholde meg i et bygg, en heis eller ei bru konstruert av em som gikk på de dosene benzo du sier du går på (nå kan det hende du ikke jobber med slike konstruksjoner i det hele tatt). Jeg ville heller ikke blitt operert av en kirurg på benzo eller gått inn i bussen kjørt av en bussjåfør med de dosene medisiner. Og hvordan skal du komme deg rundt uten å kjøre? For på de dosene og typene benzo, så vil du nok få inndratt førerkortet. Vi lever i et rigid samfunn, og jeg håper i fremtiden at man både blir mer aksepterende i forhold til den type medisiner og også behandler (andre) narkomane på en mer human måte (med heroinassistert behandling o.l.). Jeg tror medisinene hjelper mange mennesker, men samtidig så har de visse bivirkninger som kan gå ut over jobb, sosiale relasjoner og familieliv. Jeg vet at jeg er litt tydelig påvirket på 25 mg Sobril, jeg tør ikke tenke på hvordan jeg ville fremstått på 100 mg Sobril eller 2 mg Rivotril. Jeg har bare delt av min erfaring med benzo for at andre skal slippe å oppleve alle problemene jeg har opplevd med å slutte, for jeg sitter i saksa, og det på langt lavere doser. Jeg vet at slik nedtrapping kan være svært langvarig og tøff for de som har stått på høye doser og/eller potente benzo. Jeg håper du slipper å oppleve det,å ts. Dessuten synes jeg personlig det er ikke kjekt å møte leger som ser på en som en narkoman. Anonymkode: 52f4c...2ae 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 Hvor lenge har du stått på nåværende dose uten å øke?. Er selv inne i nedtrapping og det er mildt sagt jævli, så skal du gjøre dette må du sikkert ta det over ett år. Anonymkode: a1d24...4e2 0 Siter
Kanonføde Skrevet 16. september 2016 Skrevet 16. september 2016 Så hvis man har en jobb hvor man har, og føler at man har høy samfunnsnytte, så er det på sin plass med høyere dose benzo, fordi da er det et større tap for norsk arbeidsliv, og en selv har mer å tape på å havne utenfor arbeidslivet? Det er nok ikke ikke etter slike prinsipper man kommer frem til hva som er god behandling og ikke. 0 Siter
ISW Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 Den 15. september 2016 at 22.35, YoplaitDouble skrev: Det er metakognitiv terapi vi har forsøkt veldig mye. Og nå har jeg rett og slett fått mer enn nok av det offentliges håpløst dårlige behandling av angst, hvor man bruker årevis på å konkludere med at INGEN C-preparater har effekt på meg. Jeg har vært på angstklinikken på gaustad med sikkert over 50 psykologtimer i løpet av 1,5 år med flere ulike behandlere. Jeg har rett og slett fått nok og vil begynne å lese livet. Om det så betyr at jeg må bli avhengig av et B-preparat hvor dosene etter hvert må justeres opp, så får det bare være. Jeg har endelig funnet enn ung lege i starten av 30-årene, som ikke har det samme nazi forholdet til benzo som alle andre har. Når jeg argumenterte med ting som økt livskvalitet, enklere å holde seg i jobb og mestre hverdagen med motivasjon til trening og sosiale aktiviteter var han ikke vanskelig å be. Jeg skal tilbake igjen til tirsdag og må gi tilbakemelding om at Sobril virker litt uegnet med sin svært korte halvveringstid, og ikke minst har den ikke all verdens effekt på meg, med unntak av dagens første inntak, som alltid føles mye sterkere enn når jeg skjøter på senere på dagen. Tror det telte veldig positivt at jeg hadde tatt med en egenlaget oversikt over mislykkede forsøk med alt jeg har prøvd og hvor mye jeg har prøvd. Føler jeg også får litt mer respekt og "lov" til å mene litt om egen medisinsk behandling på B-preparater når jeg møter opp pent kledd i jobbantrekk Jeg ser Rivotril egentlig ikke er indisert mot angst. Hvilke andre er da vanlig å bruke, med unntak av Sobril og Vival? Argumentet med Vival som fettløselig er bare tull, eller, alle benzo og nær sagt alle medisiner som brukes i psykiatrien er fettløselige, hvis ikke hadde effekten vært heller dårlig. Vival er i så måte ikke noe dårligere eller bedre enn andre medisiner. Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, er å bytte til 15-20 mg Vival og stoppe der. Aldri vurdere Xanor eller Rivotril. Nå kan man forsåvidt argumentere med at det er dose x stoff som gir effekt. Altså at 0,25 mg Xanor neppe er "skumlere" enn noen Sobril. Men det er likevel en grense jeg ikke tror jeg ville krysset. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 Det lureste en kan gjøre for å opprettholde effekt på benzo, unngå toleranse og behov for doseøkning - er å ikke ta dem daglig. Regner med du vet dette. Jeg har selv tidligere stått på Xanor over flere år. De mistet en del virkning etterhvert, men selv opplevde jeg merkelig nok ikke noe behov for å øke dosen. Allikevel ville jeg nok ikke anbefale å ta Xanor daglig over lengre tid, da det kan gi store ubehag ved nedtrapping, og spes. om man trapper ned for raskt. Brukt som "behovsmedisin", der man ikke tar medisinen for ofte, kan Xanor være en svært effektiv og trygg medisin etter min erfaring. Allikevel ville jeg i dag heller vurdert Valium/Vival, dersom Sobril ikke har tilstrekkelig effekt, pga. lang halveringstid, den har lang halveringstid, og er mindre plagsom å trappe ned på. Jeg mener at Sobril (Oxazepam) visstnok ikke brytes ned i leveren. Valium/Vival derimot, metaboliseres i leveren, og en av metabolittene er oxsazepam. Anonymkode: e454a...c5a 0 Siter
ISW Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lureste en kan gjøre for å opprettholde effekt på benzo, unngå toleranse og behov for doseøkning - er å ikke ta dem daglig. Regner med du vet dette. Jeg har selv tidligere stått på Xanor over flere år. De mistet en del virkning etterhvert, men selv opplevde jeg merkelig nok ikke noe behov for å øke dosen. Allikevel ville jeg nok ikke anbefale å ta Xanor daglig over lengre tid, da det kan gi store ubehag ved nedtrapping, og spes. om man trapper ned for raskt. Brukt som "behovsmedisin", der man ikke tar medisinen for ofte, kan Xanor være en svært effektiv og trygg medisin etter min erfaring. Allikevel ville jeg i dag heller vurdert Valium/Vival, dersom Sobril ikke har tilstrekkelig effekt, pga. lang halveringstid, den har lang halveringstid, og er mindre plagsom å trappe ned på. Jeg mener at Sobril (Oxazepam) visstnok ikke brytes ned i leveren. Valium/Vival derimot, metaboliseres i leveren, og en av metabolittene er oxsazepam. Anonymkode: e454a...c5a Sobril brytes også ned i leveren, men har ingen aktive metabolitter. Vival har en masse aktive metabolitter, og en av dem er oxazepam (Sobril) som du skriver. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 41 minutes ago, issomethingwrong said: Argumentet med Vival som fettløselig er bare tull, eller, alle benzo og nær sagt alle medisiner som brukes i psykiatrien er fettløselige, hvis ikke hadde effekten vært heller dårlig. Vival er i så måte ikke noe dårligere eller bedre enn andre medisiner. Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, er å bytte til 15-20 mg Vival og stoppe der. Aldri vurdere Xanor eller Rivotril. Nå kan man forsåvidt argumentere med at det er dose x stoff som gir effekt. Altså at 0,25 mg Xanor neppe er "skumlere" enn noen Sobril. Men det er likevel en grense jeg ikke tror jeg ville krysset. Den grensen har jeg krysset. Sobril hadde null effekt. Vil si at det reddet meg den gangen for flere år siden, å krysse den grensen. (Stod på 2 mg Xanor over flere år). Men det er kun min erfaring, og at min erfaring kan være ganske utypisk. Men jeg vil tro det er verre å trappe ned på/kutte ut Xanor enn Sobril eller Vival. Jeg gjorde det altfor raskt etter egen mening, kuttet ut 2 mg Xanor over en måned. Anonymkode: e454a...c5a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 1 minute ago, issomethingwrong said: Sobril brytes også ned i leveren, men har ingen aktive metabolitter. Vival har en masse aktive metabolitter, og en av dem er oxazepam (Sobril) som du skriver. Aha! Jeg leste i et "foredragsnotat", og det var kanskje litt for forkortet. Anonymkode: e454a...c5a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 Har du, TS, også depresjon? Anonymkode: e454a...c5a 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 3. oktober 2016 Forfatter Skrevet 3. oktober 2016 På 17.9.2016 den 20.31, AnonymBruker skrev: Har du, TS, også depresjon? Anonymkode: e454a...c5a Ja. Ca fordeling 30% depresjon og 70% angst. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.