Gå til innhold

Hvor lenge er langtidsterapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge må en regne med ved tilstander som er vanskeligst å behandle og tar lengst tid? 

Anonymkode: 10c37...bff

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge må en regne med ved tilstander som er vanskeligst å behandle og tar lengst tid? 

Jeg har vært i behandling i over 6 år sammenhengende med samme terapeut nå. Har to diagnoser; bipolar 2 og uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Tror kombinasjonen er litt komplisert... :-/ men jeg er langt fra ferdig behandla...

Anonymkode: 9dbb6...522

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange år.

Anonymkode: 87360...76f

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg vil si at det er vanskelig å uttale seg om, da det varierer i fra person til person. Det er mange forskjellige faktorer som kan spille inn, blant annet diagnose, behandling som evt er tidligere prøvd, motivasjon, vilje og miljøet man har rundt seg. For noen kan det ta bare noen år å bli "frisk", fordi man har da gjerne funnet ut hvilken behandling som passer best for det individet. Men for andre kan det ta flere 10 år om ikke pasienten responderer på behandlingen, eller rett og slett ikke er villig til å gå inn for å bli frisk. Den siste parten trenger jo ikke å bli frisk i det hele tatt. 

Jeg vet ikke hvilken lidelse eller diagnose du prater om, men det kan jo godt hende at man kan finne gjennomsnittet av årene folk har blitt friske på, om du finner fram til tidligere pasienter som har blitt friske av den lidelsen du prater om, hvis det er en spesifikk diagnose du prater om. Håper det var til hjelp.

Anonymkode: db3dd...b56

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen definisjon på "langtidsterapi". Mer enn 30 konsultasjoner er i hvert fall "langtids".

Troen på at bare en driver på lenge nok, så vil en bli bra til slutt, er betydelig overdrevet. Derimot er intensitet av betydning. For mange lidelser er effekten stor av å øke fra en til to konsultasjoner i uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...