Gå til innhold

Hvordan er det å være innlagt?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg har klart å la være å bli innlagt noen ganger nå. Har ått beskjed fra psykolog, lege og psykiatere at de har villet legge meg inn, men altså ikke så mye at de har kunnet gjøre det med tvang. Jeg har bipolar 1. 

Grunnen til at jeg ikke vil bli innlagt, er at jeg ikke ser for meg at det er noe poeng i det. Jeg er klar over at jeg ikke vet helt hva jeg snakker om, men jeg ser for meg at jeg da blir satt på et rom, alene eller sammen med en annen, og ellers gjør det jeg pleier å gjøre. Spise, kanskje trene, surfe på nettet, med noen miljøarbeidere gående rundt. Et par dager på et sånt sted, kan det hjelpe, da?

Dere som har vært innlagt, hva synes dere? Hjalp det, var det verdt det, hva brukte dere tiden på? Er det noe spesielt opplegg hver dag? I såfall, hvordan kan en timeplan se ut? Kan man gå på skolen, og samtidig være innlagt, eller må man bli sykemeldt?

Skrevet

Jeg var også veldig skeptisk til å være innlagt, men gikk mye bedre enn forventet. Satt ikke på rommet hele tiden, men var mye sammen med andre pasienter og personalet. Var pasientundervisning og fikk gå turer i området også. Kan anbefale det så trenger ikke være skeptisk. Når du blir anbefalt det av flere så er det en grunn for det. De vil bare ditt beste. Ang skole eller jobb så kan du få avklart det på forhånd. Noen blir sykemeldt, mens andre er det ikke så kommer an på hvor syk en er. Lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg har vært mye på rommet når jeg har vært innlagt, det var godt å få ro. Bare ligge der å høre på musikk. Men de har også gått turer med meg, så var det jo arbeidsstue der. Det var før lunsj. Men når man begynner å bli bra er det kjedelig å være der, det er et godt tegn :) 

Må bare si at det var opplegg med lenger turer for de som orket det, jeg var aldri med på dem. Jo en gang og da angret jeg, var ikke i form til det. Og en gang reiste vi en plass og grillet, det var koselig. 

Endret av stjernestøv
Skrevet
7 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg har klart å la være å bli innlagt noen ganger nå. Har ått beskjed fra psykolog, lege og psykiatere at de har villet legge meg inn, men altså ikke så mye at de har kunnet gjøre det med tvang. Jeg har bipolar 1. 

Grunnen til at jeg ikke vil bli innlagt, er at jeg ikke ser for meg at det er noe poeng i det. Jeg er klar over at jeg ikke vet helt hva jeg snakker om, men jeg ser for meg at jeg da blir satt på et rom, alene eller sammen med en annen, og ellers gjør det jeg pleier å gjøre. Spise, kanskje trene, surfe på nettet, med noen miljøarbeidere gående rundt. Et par dager på et sånt sted, kan det hjelpe, da?

Dere som har vært innlagt, hva synes dere? Hjalp det, var det verdt det, hva brukte dere tiden på? Er det noe spesielt opplegg hver dag? I såfall, hvordan kan en timeplan se ut? Kan man gå på skolen, og samtidig være innlagt, eller må man bli sykemeldt?

Du har nok en rimelig god forforståelse av hvordan det er å være innlagt. Er ikke langt unna slik du ser det for deg. 

Jeg trengte absolutt et opphold der. Var ganske ute og kjørte, og fjorten dager med ro og rutiner gjorde meg godt. Det er fire måltider til faste klokkeslett og medisiner til fast tid. Jeg prøvde fra dag 1 også å tilstrebe fast leggetid og å stå opp om morgenen til fast tid. Morgenmøte og ettermiddagsmøte fast hver dag hvor en fikk informasjon om ting. Samtaler med psykiater fikk jeg fire ganger i løpet av oppholdet, men kunne ellers bruke øvrig personale om jeg hadde behov for en prat. Så kunne man bestemme selv hvor sosial en ville være med de andre innlagte. Noen ganger ble det arrangert spill av ulikt slag, quizer, og turer ut. Det var valgfritt om en ville delta på det eller ikke. Gruppesamtale en gang i uka med psykolog. 

Anonymkode: 94ea5...b7f

Skrevet

Skal ikke skrive så veldig mye, for det er ikke meningen min å avskrekke noen som kan ha et godt utbytte av et opphold inne, men jeg synes det har vært et helvete å være innlagt alle de gangene jeg har vært det. Så det er så individuelt, og det er vel noe som bare må prøves ut skal en få vite med sikkerhet hva en selv synes om det. 

Lykke til om du velger å legge deg inn. Håper du opplever det annerledes enn meg.

Anonymkode: 4b8c3...c16

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke skrive så veldig mye, for det er ikke meningen min å avskrekke noen som kan ha et godt utbytte av et opphold inne, men jeg synes det har vært et helvete å være innlagt alle de gangene jeg har vært det. Så det er så individuelt, og det er vel noe som bare må prøves ut skal en få vite med sikkerhet hva en selv synes om det. 

Lykke til om du velger å legge deg inn. Håper du opplever det annerledes enn meg.

Hva slags avdeling var du innlagt på ?.

Anonymkode: fe477...52b

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags avdeling var du innlagt på ?.

Anonymkode: fe477...52b

Litt forskjellig Akuttpost. Et par ganger. Det er vel sjelden så hyggelig. Men jeg trivdes heller ikke på vanlig  langtidspost. Likte ikke personalet eller følte jeg hadde noe til felles med de jeg var innlagt med. Ikke syntes jeg behandlingen var noe å skryte av, ble ikke noe friskere. I ettertid ser jeg ikke noe særlig positivt som kom ut av oppholdet. Annet enn at de tok hånd om meg på et vis når jeg ikke kunne være alene hjemme for meg selv. Men jeg tror mange andre opplever å få mye bedre opphold og behandling enn det jeg fikk. Det er mitt inntrykk av samtaler med andre som har vært innlagt andre steder eller fra folk på nettet. Så kanskje jeg har vært uheldig eller er i overkant negativ. Jeg vet ikke. Det er ikke så lett å være så positiv heller når en er så deprimert at en får ectbehandling...

Skrevet

Det er ingen grunn til at noen skal legges inn med mindre de ikke klarer seg selv. Man blir ikke "friskere" av å være der, men noen har nytte av at noen forteller deg når du skal spise, og når du skal stå opp, og når du tar en spasertur.

Skrevet
11 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er ingen grunn til at noen skal legges inn med mindre de ikke klarer seg selv. Man blir ikke "friskere" av å være der, men noen har nytte av at noen forteller deg når du skal spise, og når du skal stå opp, og når du tar en spasertur.

Kommer an på hva slags avdeling. Finnes steder som driver med intensiv behandling. Et eksempel er Modum.

Anonymkode: 1ab8b...60f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kommer an på hva slags avdeling. Finnes steder som driver med intensiv behandling. Et eksempel er Modum.

Anonymkode: 1ab8b...60f

Ja det stemmer nok. Jeg tenkte mer på disse DPSene. Jeg har igrunn ingen erfaring med behandling.

Skrevet

Akuttavdeling: Et helvete hvor du blir passet på og ingenting skjer. De vil ha deg raskest mulig utskrevet eller overført til annen avdeling.

Lukket langtidspost: Faste måltider, medisinutlevering og leggetid. Psykologsamtale 15-20 min. pr. dag. Morgenmøte, undervisning, quiz, sangstund, gå tur, spille kort... Ikke lov til å ha ledninger, kun PC og mobil på dagtid. Ikke tillat med strikketøyø. Ikke tillat med samtaler om natten.

DPS-avdeling (åpen): Faste måltider, medisinutlevering og leggetid. Behandlersamtale ved innleggelse og utskrivelse. Ellers bruke personalet som ikke har tid. Samme aktiviteter som på lukket og du kan ha PC, mobil og strikkegøy, samt ledninger. Varierer om du kan få samtaler om natten.

Anonymkode: 710d8...b48

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...