Gå til innhold

Hvordan skille mellom schizoaffektiv og ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begge deler. Går ikke på medisiner. Fordi adhd-medisiner har psykoserisiko og nevroleptika gir meg vektproblemer og sløvhet/søvnighet. Jeg balanserer plagene mine med en del trening (3-4 ganger i uka i tillegg til daglige gåturer og noe sykling) som gir meg ro og velvære under og etter trening. Jeg har opparbeidet meg gode søvnrutiner der jeg slår av alt elektronisk en time før jeg legger meg. Har et sunt kosthold og prøver å gi meg selv hvile/tilbaketrekning. Hører mye på lydbok/musikk. I det siste har konsentrasjonsplagene økt, det er så fullt i hodet, i blant ser jeg ting som ikke er der (men finner alltid ut av det etterpå og finner gode forklaringer). Sliter med maur i kroppen, uro. Kroppen passer ikke inn i huden. Å sitte en halvtime på toget er tortur. Jeg har også i økende grad engasjert meg/ytret meg på nett/sosiale medier og blir veldig sliten av å ha så mye jeg vil si. Det er egentlig ikke veldig farlige ting, jeg blir bare så innmari sliten og oppgira og en klo setter seg rundt hodet mitt.

Jeg blir usikker på om dette er adhd`n, eller drypp fra det schizoaffektive?

Skrevet
4 timer siden, Liten40 skrev:

i blant ser jeg ting som ikke er der (men finner alltid ut av det etterpå og finner gode forklaringer).

Ble litt nysgjerrig på hva du mener her. Er det sånn at du tror du ser noe i sidesynet, men når du snur deg for å se ordentlig så ser du at du ikke så det du trodde du så? Eller kan du se noe rett forran deg som egentlig ikke er der? Eller kanksje noe helt annet? Klarer du forklare det?

Skrevet
4 timer siden, Trine skrev:

Ble litt nysgjerrig på hva du mener her. Er det sånn at du tror du ser noe i sidesynet, men når du snur deg for å se ordentlig så ser du at du ikke så det du trodde du så? Eller kan du se noe rett forran deg som egentlig ikke er der? Eller kanksje noe helt annet? Klarer du forklare det?

Ja, si det. Det dukker bare opp flere ting som viser seg å ikke være der. En buss for eksempel med turister. Men det var på kvelden på en øde vei, og når jeg tenker etter var det ganske usannsynlig at de skulle reise langt ut på landet i en toetasjes buss. Så jeg ser det, men når jeg f.eks løper akkurat der jeg så bussen stod så skjønner jeg at det var feil. Så det er ikke en hallusinasjon, for jeg fortsetter ikke å se det. Men det er bare så altfor tydelig og klart til at jeg tviler på det jeg ser. Ville nok bare si at jeg veldig, veldig lett forvirra. Og jeg vet ikke om det er adhd-tankekjøret eller opptakten til noe annet. 

Skrevet
3 minutter siden, Liten40 skrev:

Ja, si det. Det dukker bare opp flere ting som viser seg å ikke være der. En buss for eksempel med turister. Men det var på kvelden på en øde vei, og når jeg tenker etter var det ganske usannsynlig at de skulle reise langt ut på landet i en toetasjes buss. Så jeg ser det, men når jeg f.eks løper akkurat der jeg så bussen stod så skjønner jeg at det var feil. Så det er ikke en hallusinasjon, for jeg fortsetter ikke å se det. Men det er bare så altfor tydelig og klart til at jeg tviler på det jeg ser. Ville nok bare si at jeg veldig, veldig lett forvirra. Og jeg vet ikke om det er adhd-tankekjøret eller opptakten til noe annet. 

Ok. Da er det værre enn det jeg "ser". Jeg tror ofte jeg ser en person, men så er det gjerne et tre, eller som i sta, da trodde jeg flere ganger at noen plutselig sto og så på meg (nærmeste menneske var nok ca 5 km unna), men så var det bare sekken min som sto ferdig pakket og klar for å dra :P Det høres ikke helt typisk adhd å tro man ser en hel buss uten at det var noe som helst der man trodde bussen var. Men jeg vet ikke, med en hjerne på høygir så kan man vel både tro og se det utroligste.

Skrevet

Urolighet, "for mye energi", "snakkesalighet" og konsentrasjonsvansker kan vel kanskje forklares med schizoaffektiv bipolar type. Etter hva jeg forstår er det mer periodiske problemer enn ved ADHD.

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, Liten40 skrev:

Uff det hørtes litt skummelt ut. 😨 håper du får ett levelig svar på dette

Skrevet

Men dere som har adhd, har dere ikke variasjoner i symptomer? F.eks hvis man har konsentrert seg over en lenger periode, er sliten osv ? Eller er alt helt konstant?

Skrevet
3 timer siden, Liten40 skrev:

Men dere som har adhd, har dere ikke variasjoner i symptomer? F.eks hvis man har konsentrert seg over en lenger periode, er sliten osv ? Eller er alt helt konstant?

Det er klart det er variasjon. På en god dag kan jeg klare å konsentrere meg lenger enn på en dårlig dag. Symptomene mine er de samme, men det varierer hvor hemmende de er. Jeg er som regel mer funksjonell på morgenen, før hodet har rukket å få for mange inntrykk og for mye informasjon. Så går det gradvis nedover og på kvelden er den minste lille hjerneanstrengelse umulig.

Skrevet
45 minutter siden, Trine skrev:

Det er klart det er variasjon. På en god dag kan jeg klare å konsentrere meg lenger enn på en dårlig dag. Symptomene mine er de samme, men det varierer hvor hemmende de er. Jeg er som regel mer funksjonell på morgenen, før hodet har rukket å få for mange inntrykk og for mye informasjon. Så går det gradvis nedover og på kvelden er den minste lille hjerneanstrengelse umulig.

Huff jeg vet ikke jeg. Det er jo alltid litt adhd i alt jeg gjør og er. Men jeg har hatt en god periode. Har gått sjelden til psykologen. Nå er jeg redd alt raser selv om jeg gjør alt riktig og rett....

Skrevet
54 minutter siden, Liten40 skrev:

Huff jeg vet ikke jeg. Det er jo alltid litt adhd i alt jeg gjør og er. Men jeg har hatt en god periode. Har gått sjelden til psykologen. Nå er jeg redd alt raser selv om jeg gjør alt riktig og rett....

Det kan vel være pga schizoaffektiv? Jeg vet ikke hva symptomene der er.

Skrevet
1 time siden, Liten40 skrev:

Shizoaffektiv er en skummel sykdom, stadig dårlig jo. 

Skrevet
Den ‎15‎.‎09‎.‎2016 at 13.36, Liten40 skrev:

Jeg har begge deler. Går ikke på medisiner. Fordi adhd-medisiner har psykoserisiko og nevroleptika gir meg vektproblemer og sløvhet/søvnighet. Jeg balanserer plagene mine med en del trening (3-4 ganger i uka i tillegg til daglige gåturer og noe sykling) som gir meg ro og velvære under og etter trening. Jeg har opparbeidet meg gode søvnrutiner der jeg slår av alt elektronisk en time før jeg legger meg. Har et sunt kosthold og prøver å gi meg selv hvile/tilbaketrekning. Hører mye på lydbok/musikk. I det siste har konsentrasjonsplagene økt, det er så fullt i hodet, i blant ser jeg ting som ikke er der (men finner alltid ut av det etterpå og finner gode forklaringer). Sliter med maur i kroppen, uro. Kroppen passer ikke inn i huden. Å sitte en halvtime på toget er tortur. Jeg har også i økende grad engasjert meg/ytret meg på nett/sosiale medier og blir veldig sliten av å ha så mye jeg vil si. Det er egentlig ikke veldig farlige ting, jeg blir bare så innmari sliten og oppgira og en klo setter seg rundt hodet mitt.

Jeg blir usikker på om dette er adhd`n, eller drypp fra det schizoaffektive?

Uroen (maur i kroppen) fra ADHD er vanligvis ikke så veldig forskjellig fra uke til uke, hvis dette svinger veldig fra periode til periode så kan det nok heller være de schizoaffektive symptomene du beskriver. Det er viktig å være klar over at ADHD symptomer skal ha vært tilstede fra barndom av, og da før symptomer på schizoaffektiv lidelse debuterer.

Les mer om ADHD her: http://adhd.oslo.no/

Thor Kvakkestad

Skrevet

Min ADHD er typisk lik hver dag. Konsentrasjonen er dårlig hele dagen, men litt bedre på kveldstid. Har aldri hatt hallusinasjoner, og det er vel heller ikke typisk ADHD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...