Gå til innhold

Viljestyrke og selvkontroll viktigere enn IQ for å lykkes i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article829248.ece

Evnen til å utvise viljestyrke påvirker mange områder av livet, viser det klassiske forsøket kalt "Marshmallows"- eksperimentet fra 1960-tallet.

Da gjorde psykologen Walter Mischel og hans team studier på barn og deres selvkontroll.

Fireåringer ble plassert i et rom med én marshmallow på et fat foran seg og fikk beskjed om at de godt kunne spise godteriet med en gang. Men barna fikk også beskjed om at hvis de klarte å vente i 10 minutter med å spise marshmallowen, ble de belønnet med én marshmallow til.

Mens noen av barna spiste godteriet med en gang, forsøkte andre å vente (uten å lykkes).

Noen utviste også god selvkontroll, og klarte å vente i 10 minutter for så å gjøre seg fortjent til to marshmallower.

20 år senere, i et oppfølgingsforsøk, fant Mischel ut at barna som hadde vist størst viljestyrke i forsøket, også var de som gjorde det faglig best på skolen.

De mest viljesterke barna var til og med de mest populære i klassen, og fikk senere i livet jobber som var bedre betalt. Den samme gruppen hadde lavere forekomst av alkohol- og narkotikamisbruk.

At evnen til selvregulering er viktigere enn IQ når man skal indikere hvem som lykkes i livet, ble nylig sterkt underbygget i en newzealandsk studie publisert i 2010.

Forskere hadde fulgt 1000 barn fra fødselen og fram til de fylte 32 år. Og barna som viste seg å score høyt på selvkontroll, var også de med mindre fedme, færre kjønnssykdommer, bedre tenner, mer penger og bedre ekteskap.

Anonymkode: aee35...32a

Skrevet

Hvor mye av viljestyre og selvkontroll er medfødt og hva skyldes miljø?

Skrevet
17 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor mye av viljestyre og selvkontroll er medfødt og hva skyldes miljø?

Det er en kombinasjon av arv og miljø, og bare arv og miljø.

Anonymkode: dabdf...1f1

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kombinasjon av arv og miljø, og bare arv og miljø.

Jeg tror det er mulig å styre dette selv, til en viss grad, ihvertfall.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror det er mulig å styre dette selv, til en viss grad, ihvertfall.

Men man styrer ut i fra arv og miljø... uansett.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man styrer ut i fra arv og miljø... uansett.

Så alt er forutbestemt, man har ingen kontroll selv?

Skrevet

Jeg synes dette er ganske selvsagt. Høy IQ har på ingen måte vært noen garanti for lykke/vellykkethet.

Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Virker ikke sånn.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viljestyrke/selvkontroll kan trenes opp, som det meste annet her i livet.

Endret av XbellaX
Skrevet

Det har uansett ingen praktiske konsekvenser hvis det stemmer. Fortsatt vil det være sånn at man må gjøre en innsats for å lykkes.

Skrevet
2 timer siden, Xtra skrev:

Jeg synes dette er ganske selvsagt. Høy IQ har på ingen måte vært noen garanti for lykke/vellykkethet.

Enig. 

Skrevet
39 minutter siden, Gargamel skrev:

Det har uansett ingen praktiske konsekvenser hvis det stemmer. Fortsatt vil det være sånn at man må gjøre en innsats for å lykkes.

1 minutt siden, Kayia skrev:

Enig. 

Tror "sosial intelligens" er viktigere.

Skrevet

Tror kombinasjonen sosial intelligens og viljestyrke til å gjennomføre er enda bedre:)

Nicklusheletida
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article829248.ece

Evnen til å utvise viljestyrke påvirker mange områder av livet, viser det klassiske forsøket kalt "Marshmallows"- eksperimentet fra 1960-tallet.

Da gjorde psykologen Walter Mischel og hans team studier på barn og deres selvkontroll.

Fireåringer ble plassert i et rom med én marshmallow på et fat foran seg og fikk beskjed om at de godt kunne spise godteriet med en gang. Men barna fikk også beskjed om at hvis de klarte å vente i 10 minutter med å spise marshmallowen, ble de belønnet med én marshmallow til.

Mens noen av barna spiste godteriet med en gang, forsøkte andre å vente (uten å lykkes).

Noen utviste også god selvkontroll, og klarte å vente i 10 minutter for så å gjøre seg fortjent til to marshmallower.

20 år senere, i et oppfølgingsforsøk, fant Mischel ut at barna som hadde vist størst viljestyrke i forsøket, også var de som gjorde det faglig best på skolen.

De mest viljesterke barna var til og med de mest populære i klassen, og fikk senere i livet jobber som var bedre betalt. Den samme gruppen hadde lavere forekomst av alkohol- og narkotikamisbruk.

At evnen til selvregulering er viktigere enn IQ når man skal indikere hvem som lykkes i livet, ble nylig sterkt underbygget i en newzealandsk studie publisert i 2010.

Forskere hadde fulgt 1000 barn fra fødselen og fram til de fylte 32 år. Og barna som viste seg å score høyt på selvkontroll, var også de med mindre fedme, færre kjønnssykdommer, bedre tenner, mer penger og bedre ekteskap.

Jeg tror at så lenge det ikke er snakk om psykisk sykdom, så kan iq og viljestyrke henge _litt _ sammen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den måtte jeg tygge på lenge....Jeg tror man trenger et minimum av sosial intelligens, (og vanlig intelligens), men jeg tror ikke man må ha eksepsjonelt mye av det for å gjøre suksess.

Sosial intelligens er vel evnen til å forstå hvordan andre føler og reagerer, eller hva? Nei, jeg tror faktisk ikke alle med stor suksess har spesielt mye av det. Noen marsjerer som elefanter i glassmagasin mot målet sitt. Viljestyrke mener jeg derimot er fellesnevneren for alle som gjør det stort.

Skrevet
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Den måtte jeg tygge på lenge....Jeg tror man trenger et minimum av sosial intelligens, (og vanlig intelligens), men jeg tror ikke man må ha eksepsjonelt mye av det for å gjøre suksess.

Sosial intelligens er vel evnen til å forstå hvordan andre føler og reagerer, eller hva? Nei, jeg tror faktisk ikke alle med stor suksess har spesielt mye av det. Noen marsjerer som elefanter i glassmagasin mot målet sitt. Viljestyrke mener jeg derimot er fellesnevneren for alle som gjør det stort.

Dette er nok svært bransjeavhengig. I min bransje er der foreksempel vanskelig å komme til topps uten kombinasjonen viljestyrke, stor arbeidskapasitet, sosial intelligens og god gammel IQ, mens i min forrige jobb var ikke den sosiale kompetansen like viktig (selv om de som besitter dette lettere kom lettere til topps raskere).

Om ikke "lykkes" bare defineres som "tjene masse penger" så tror jeg nok altså anonym har et poeng. Ta personer som Jens Stoltenberg, Fredrik Skavland eller Anne Grosvold (bare for å nevne noen tilfeldige) så er jeg sikker på at deres relasjonene evner har stor betydning for deres suksess og posisjon :) 

Skrevet

Kanskje vi ikke diskuterer internasjonalt anerkjente talkshowhoster og generalsektretærstillingen i NATO, men det å kanskje få en bachelorgrad og få en ok jobb, eller rett og slett bare jobbe på Kiwi og fungere sosialt.

Skrevet
5 minutter siden, Kanonføde skrev:

Kanskje vi ikke diskuterer internasjonalt anerkjente talkshowhoster og generalsektretærstillingen i NATO, men det å kanskje få en bachelorgrad og få en ok jobb, eller rett og slett bare jobbe på Kiwi og fungere sosialt.

Er du sosialt retardert er alt dette umulig. Da står det mellom NAV eller svelt-i-hjel.

Skrevet
4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Mitt siste svar med disse eksemplene var myntet på Gargamels innspill☺️ Om man definerer "lykkes i livet" som "fungere sosialt" tror jeg imidlertid fremdeles kombinasjonen viljestyrke og sosial intelligens er viktig ☺️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...