Gå til innhold

Viljestyrke og selvkontroll viktigere enn IQ for å lykkes i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutes ago, Kayia said:

Mitt siste svar med disse eksemplene var myntet på Gargamels innspill☺️ Om man definerer "lykkes i livet" som "fungere sosialt" tror jeg imidlertid fremdeles kombinasjonen viljestyrke og sosial intelligens er viktig ☺️

Men hva er egentlig sosial intelligens? Oppføre seg hyggelig? :rolleyes:

Skrevet
21 minutes ago, Kayia said:

Her ser du en grei forklaring: https://no.m.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser

☺️

Det var forsåvidt interessant, selv om det blir noe misvisende å si at han har "funnet frem til at mennesker har minst 7 ulike intelligenser" i og med at det bare er forsøk på kategorisering av kognitive evner.

Men nok om det.

Poenget mitt er egentlig at det ikke alltid hjelper å ha denne sosiale intelligensen. Det er full mulig å ha knallgod forståelse for andres følelser, tanker og handlinger men likevel oppføre seg på en måte som gjør at andre rynker på nesen og kaster en ut av samfunnet.

Det er også noen som ikke forstår hva som skjer rundt en, men som oppfører seg koselig og blir satt pris på.

Så jeg tror egentlig ikke dette "sosial intelligens" har noe særlig å si. Men det som har noe å si, er hvorvidt man har sosial angst, er unnvikende eller har personlighetsforstyrrelser!

Det er mange som kvalifiserer for en personlighetsforstyrrelsesdiagnose selv om de "på papiret" fungerer bra. Jeg vil hevde at personlighetsforstyrrelser er den desidert største årsaken til å ikke fungere sosialt. Men dette har ikke noe med intelligens å gjøre.

Skrevet
15 minutter siden, Kanonføde skrev:

Men hva er egentlig sosial intelligens? Oppføre seg hyggelig? :rolleyes:

Det et et veldig godt spørsmål :) Jeg mener man kan være sosialt intelligent, men mangle sosiale ferdigheter. Altså evne å forstå andre mennesker uten å takle det sosiale livet. På samme måte kan man være intelligent uten å makte å omsette de lure tankene i handling.

50 minutter siden, Kayia skrev:

Dette er nok svært bransjeavhengig. I min bransje er der foreksempel vanskelig å komme til topps uten kombinasjonen viljestyrke, stor arbeidskapasitet, sosial intelligens og god gammel IQ, mens i min forrige jobb var ikke den sosiale kompetansen like viktig (selv om de som besitter dette lettere kom lettere til topps raskere).

Om ikke "lykkes" bare defineres som "tjene masse penger" så tror jeg nok altså anonym har et poeng. Ta personer som Jens Stoltenberg, Fredrik Skavland eller Anne Grosvold (bare for å nevne noen tilfeldige) så er jeg sikker på at deres relasjonene evner har stor betydning for deres suksess og posisjon :) 

Jeg tror de du nevner er ikke tilfeldige :-) Hvis jobben er å intervjue andre er det åpenbart at sosial intelligens er viktig. For en politiker - ganske viktig. For en idrettsutøver eller kunstner er det ikke viktig.

Jeg tror gammeldagse, trauste egenskaper er viktigst: Holde avtaler, kommunisere og jobbe. En snekker eller fabrikkeier som klarer dette over tid vil gjøre stor suksess. 

Jeg får avslutte med et visdomsord for å gi innlegget mitt tyngde:

"80% of success is showing up" - Woody Allen 

Skrevet
3 minutes ago, Gargamel said:

Jeg får avslutte med et visdomsord for å gi innlegget mitt tyngde:

"80% of success is showing up" - Woody Allen 

Det her er interessant. Dette er selvironi. Dette blir satt veldig pris på, og de som utøver dette regnes for å være de mest sosialt intelligente. Men er det egentlig sånn det er, har de en bedre forståelse for andres følelser, tanker og handlinger, eller er det bare en lærdom de har gjort seg? Det er utvilsomt gunstig - såklart avhengig av hvem man omgås, noen lever i machomiljøer og da er det kanskje negativt.

Skrevet
12 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det her er interessant. Dette er selvironi. Dette blir satt veldig pris på, og de som utøver dette regnes for å være de mest sosialt intelligente. Men er det egentlig sånn det er, har de en bedre forståelse for andres følelser, tanker og handlinger, eller er det bare en lærdom de har gjort seg? Det er utvilsomt gunstig - såklart avhengig av hvem man omgås, noen lever i machomiljøer og da er det kanskje negativt.

Du har tydeligvis en del sosial intelligens når du kan analysere innlegget mitt på den måten. (Jeg er ikke ironisk, i tilfelle du lurer).

Skrevet
25 minutter siden, Kanonføde skrev:

Poenget mitt er egentlig at det ikke alltid hjelper å ha denne sosiale intelligensen. Det er full mulig å ha knallgod forståelse for andres følelser, tanker og handlinger men likevel oppføre seg på en måte som gjør at andre rynker på nesen og kaster en ut av samfunnet.

Det er også noen som ikke forstår hva som skjer rundt en, men som oppfører seg koselig og blir satt pris på.

20 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener man kan være sosialt intelligent, men mangle sosiale ferdigheter. Altså evne å forstå andre mennesker uten å takle det sosiale livet. På samme måte kan man være intelligent uten å makte å omsette de lure tankene i handling. 

Definisjonen på wiki stopper ikke ved det å forstå  og sense andres følelser. Det å agere - altså handle - på bakgrunn av det en sender og forstår er essensielt: "Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres situasjon, har lett for å omgås andre, forstår andres intensjoner, liker å være sammen med andre, har mange venner, kommuniserer godt, og liker samarbeide og arbeide i grupper".

:) 

Skrevet
2 minutes ago, Kayia said:

Definisjonen på wiki stopper ikke ved det å forstå  og sense andres følelser. Det å agere - altså handle - på bakgrunn av det en sender og forstår er essensielt: "Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres situasjon, har lett for å omgås andre, forstår andres intensjoner, liker å være sammen med andre, har mange venner, kommuniserer godt, og liker samarbeide og arbeide i grupper".

Så hvis man legger seg i hardtrening, så øker "sosial IQ"? Jeg er skeptisk.

Skrevet
10 minutes ago, Gargamel said:

Du har tydeligvis en del sosial intelligens når du kan analysere innlegget mitt på den måten. (Jeg er ikke ironisk, i tilfelle du lurer).

De fleste ting man sier og gjør er stort sett automatiserte.

Skrevet

IQ henger sammen med sosial intelligens. 

Anonymkode: 90a02...c13

Skrevet
12 timer siden, Kayia skrev:

Nei, men det er vel også derfor begrepet er omdiskutert. "sosial intelligens" ser ikke ut som én bestemt egenskap. Man kan ha mange venner, men være dårlig til å forhandle.

Mange (de fleste?) forskere mener begrepet ikke tilfører noe nytt, men dekkes av vanlig iq pluss noen personlighetstrekk som ekstroversjon og lav nevrotisme, (ref wiki.)

Det elegante med mashmallow -testen er at man kan gjøre gode prediksjoner ut i fra én egenskap, nemlig evnen til å utsette en belønning.

Skrevet
15 hours ago, Kayia said:

"Typiske kjennetegn ved mennesker som har høy sosial intelligens er at de er gode forhandlere, forstår andres situasjon, har lett for å omgås andre, forstår andres intensjoner, liker å være sammen med andre, har mange venner, kommuniserer godt, og liker samarbeide og arbeide i grupper".

Mye av dette handler om ferdigheter, altså egenskaper som en kan trene opp eller på annet vis utvikles i forhold til. Intelligens handler vel mer om evnen til å opparbeide seg ferdigheter. Så jeg forstår det ikke.

Skrevet
5 minutter siden, Kanonføde skrev:

Mye av dette handler om ferdigheter, altså egenskaper som en kan trene opp eller på annet vis utvikles i forhold til. Intelligens handler vel mer om evnen til å opparbeide seg ferdigheter. Så jeg forstår det ikke.

Intelligens handler om å kunne bruke den kunnskapen man har til noe, finne løsningen på problemer, utnyttelse av kunnskap og tidligere erfaringer i nye situasjoner.

Anonymkode: e5b0f...68c

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Intelligens handler om å kunne bruke den kunnskapen man har til noe, finne løsningen på problemer, utnyttelse av kunnskap og tidligere erfaringer i nye situasjoner.

Det er å finne løsninger på problemer og bruke kunnskap som er ferdigheter. F.eks. hvis man har jobbet som snekker i 30 år så finner man raskere og bedre løsninger. Intelligens handler om hvor raskt man kan opparbeide seg slike ferdigheter.

Skrevet
3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er å finne løsninger på problemer og bruke kunnskap som er ferdigheter. F.eks. hvis man har jobbet som snekker i 30 år så finner man raskere og bedre løsninger. Intelligens handler om hvor raskt man kan opparbeide seg slike ferdigheter.

Ferdigheter er å gjøre ting man har gjort før, raskere og bedre. Man kan opparbeide seg ferdigheter uten å være spesielt intelligent ved å pugge og øve. Intelligens går mye på å bruke kunnskap og erfaringer i nye situasjoner, være kreativ og finne løsninger.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ferdigheter er å gjøre ting man har gjort før, raskere og bedre. Man kan opparbeide seg ferdigheter uten å være spesielt intelligent ved å pugge og øve. Intelligens går mye på å bruke kunnskap og erfaringer i nye situasjoner, være kreativ og finne løsninger.

Det tar lengre tid å øve seg opp til noe jo mindre intelligent man er.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

IQ er som mange andre ting viktig inntil en har "nok" for formålet. Har en det, er det andre ting som avgjør hvordan det går.

På den annen side ser en at på de fleste områder sliter de som ikke har nok. Derfor har en også en egen diagnose som heter "marginal intellektuell funksjon (70-85).

Skrevet

Jeg har tvillinger og begge ble iq testet som 4 åringer  

Tv1 hadde iq innenfor nedre del av normalen og de fant og at han hadde en språkvanske. Han kan feks ikke gjenfortelle en historier spesielt bra, leter etter ord og uttrykk. Bruker mye til på å ordlegge seg og på å forstå det han leser.

Tv2 hadde iq innenfor øvre del av normalen. En gutt som ble lagt merke til pga han var smart.

Tvilling 1 får bedre karakterer enn sin mere intelligent rett og slett fordi han har en enorm vilje som han bruker målbevisst. Broren, han er rimelig uinteressert i å jobbe for å få til noe. 

Så ja, jeg er ganske sikker på at det finnes ting som er viktigere enn iq mtp å lykkes.

Anonymkode: a657b...114

Skrevet
7 timer siden, Kanonføde skrev:

Det tar lengre tid å øve seg opp til noe jo mindre intelligent man er.

Det gjør det sikkert. 

Anonymkode: aee35...32a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...