Gå til innhold

Medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til Nils Håvard. 

Hei

Jeg  har fått råd fra deg en gang før. Sliter med angst,særlig om morgenen,deprimert i varierende grad,noen

tvangstanker om støv,uvirkelighetsfølelse,delvis helseangst. Har prøvd en rekke AD. Sist var Aurorix. Det gikk bra i tre dager. 

Etterhvert sittende i en stol,føler trang til å forsvinne fra alt. 

Sånn er det med flere AD jeg har prøvd. Lamictal fikk jeg i fjor. De første dagene gikk det greit. Så ble det verre og verre,ingenting for å ta angsten. Jeg ble mere deprimert enn jeg var. I fem uker brukte jeg de,kom jo ikke opp i rett dose,men holdt ikke ut angsthelvetet. 

Etter en fødselsdepresjon i -85,fikk jeg Sarotex,den gang gikk det bra. Jeg ble bra. 

Jeg fikk i fjor avslag fra DPS, det sto i brevet at de mistenker benzoavhengighet (bruker imovane)og kan benytte meg av den kommunale psykiatritjenesten. En annen lege mente jeg hadde forsøkt halve felleskatalogen,og er innenfor det bipolare. Men jeg er ikke i nærheten av oppstemte perioder. 

Det er påvist sakte nedbryting i leveren for visse medisiner. 

Jeg har bare lyrica som evt.medisin,tåler den bra,men tviler på effekten. 

Jeg er oppgitt og resignert over at jeg ikke klarer å finne tilbake til mitt gamle jeg. Jeg har familie og gode barn. Jeg skammer meg over å ha selvmordstanker. 

Tror du at et AP som Fluanxol kan være verdt å forsøke? 

Mvh grublende meg. 

Anonymkode: ae812...74c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det bør absolutt forsøkes.

Ellers sier sykehistorien din at en skal være liberal med serumkonsentrasjonsmåling hos deg.

Tilbakevendende depresjoner
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det bær absolutt forsøkes.

Ellers sier sykehistorien din at en skal være liberal med serumkonsentrasjonsmåling hos deg.

Takk for svar,fatter nytt mot etter dette. Måle serum,ja,det har ikje vært gjort. 

Jeg grubler meg snart ihjel,på hva gjør jeg? Nå kan jeg ikke prøve flere AD. Det samme har skjedd hver gang. Batteriet er nesten flatt. Kan det være mutasjoner i Cyp-systemet som lager trøbbelet. Det er 50%reduksjon i nedbrytingen for flere medisiner. Nei jeg vet ikke. 

Ettersom tiden går,øker tvangshandlingene. Jeg var ikke sånn før. Når ikke bedring kommer,forverres alt. 

På det verste føles det som det skal klikke for meg. Panikkangsten kommer på morgenen før jeg skal til fastlegen. Jeg må ha følge med meg. 

Jeg vil spørre om å få prøve Fluanxol,som et siste forsøk,har lest en del om den. Hvis ikke du har et alternativ som muligens kunne fungere bedre? 

Mvh ...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med tvang er det SSRI og Risperdal du burde satset på. Med ditt cyp-system må du starte med lave doser ssri og sjekke at dosen er riktig med gjentatte serumkonsentrasjonsmålinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...