Gå til innhold

Isw/NHD, kilde mirtazapin mianserin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor står dette om at 10 mg Tolvon tilsvarer 5mg. Remeron? Greier ikke finne det på nett. Finnes det i en lærebok i farmakologi eller psykiatri?

Tror snart ikke jeg kan si mer til fastlegen at jeg har lest at. ..." og "jeg har hørt at. .." Føler for å ha noe å vise til.

Tok sjansen på å prøve den 10 mg. TOLVONEN jeg har, som gikk ut på dato for en del år siden. Tenkte sannsynligheten for å bli "mat"forgiftet var særdeles liten av en så liten sak, og at det verste som kunne skje var en natt med dårlig søvn. Jeg sov godt. Mulig det var placebo, men det er ikke så viktig så lenge jeg sover. 

For ordens skyld så droppa jeg ikke eller trapper ned på Remeron uten lov av fastlegen. Hun foreslo at jeg slutta med den da jeg begynte på Lamictal, men fikk fortsette da jeg fant ut at jeg trenger en liten dose for å få bra med søvn. Tolvon har jeg ikke spurt om enda. Enklest å vite om det virker først..

Skrevet (endret)

Som du ser i Felleskatalogen, er dosering ved depresjon for Remeron 15-30-45 mg, og for Tolvon 30-60-90 mg. Det sier jo i seg selv noe om styrkeforholdet. Men Tolvon selges også i 10 mg tabletter, som primært brukes for søvn, mer eller mindre som et antihistamin. Tror det er lite antidepressiv effekt å hente på 10 mg. Men som en kuriositet, da jeg brukte Tolvon 10 mg trengte jeg overhode ikke allergimedisin i pollensesongen. 

Remeron og Tolvon har så godt som lik effekt (med noen mindre ulikheter). Jeg tror forskjellen i dose kommer av at Tolvon i større grad bindes til plasmaproteiner enn Remeron, slik at den "frie fraksjonen" i blodet (som gir effekt) er lavere med Tolvon. I tillegg er biotilgjengeligheten (mengden av inntatt medisin som tas opp) høyere hos Remeron enn Tolvon.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Som du ser i Felleskatalogen, er dosering ved depresjon for Remeron 15-30-45 mg, og for Tolvon 30-60-90 mg. Det sier jo i seg selv noe om styrkeforholdet. Men Tolvon selges også i 10 mg tabletter, som primært brukes for søvn, mer eller mindre som et antihistamin. Tror det er lite antidepressiv effekt å hente på 10 mg. Men som en kuriositet, da jeg brukte Tolvon 10 mg trengte jeg overhode ikke allergimedisin i pollensesongen. 

Remeron og Tolvon har så godt som lik effekt (med noen mindre ulikheter). Jeg tror forskjellen i dose kommer av at Tolvon i større grad bindes til plasmaproteiner enn Remeron, slik at den "frie fraksjonen" i blodet (som gir effekt) er lavere med Tolvon. I tillegg er biotilgjengeligheten (mengden av inntatt medisin som tas opp) høyere hos Remeron enn Tolvon.

Ok, ja du har et godt poeng. Takk for svar ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...