Gå til innhold

NHD - Oppstart av Lithium, må andre medikamenter vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger innspill på kombinasjon av medikamenter ifm oppstart av Lithium.

Har skrevet og bedt om synspunkter på medisiner tidligere. Diagnosen er F33.2, men ettersom den har vært påfallende vanskelig å behandle har jeg nylig også fått tilleggsdiagnosen F60.9, da det er tydelig at mestringsstrategier jeg lagde meg i ung alder (11 år) blant annet gjør at det er vanskelig for meg å skille på følelser og å tørre å kjenne på dem. Da blir også glede vanskelig å kjenne på, og depresjonen vanskelig å behandle. Jeg har startet psykodynamisk terapi nå.

Jeg har vært igjennom det meste av medisiner som er første- og andrevalget for depresjon og stemningslidelser. Jeg står nå på 350 mg Lamictal, 200 mg Seroquel og 300 mg Wellbutrin. Det har nå blitt foreslått (for så vidt bestemt) Lithium.

Jeg tolker informasjonen jeg har fått som at ved Lithium-behandling mot depresjon så trenger pasienten gjerne et AD i tillegg. At Lithium kan gjøre at AD fungerer, selv om det ikke har fungert før. Har jeg rett i dette?

Psykiateren mener at Wellbutrin skal bort før Lithium igangsettes. Han har ikke bestemt seg for om Lamictal også skal bort. Han tenker at Seroquel foreløpig kan stå, pga søvn.

Det er ikke lenge siden siste innleggelse på akuttpost, så det er tydelig at medisinene jeg står på i dag ikke fungerer optimalt for meg. Men jeg kan fortsatt blir verre. Behandler mener at man må vite hva som fungerer, derfor er det viktig å ta bort medikamenter før nye settes til. Det er ikke den dummeste tanken, men når jeg er såpass dårlig som jeg er, så ville jeg heller ønske å prøve å sette til Lithium, og så heller ta bort andre medikamenter senere, om jeg blir symptomfri på det. Det er når jeg leser om at depresjon gjerne må behandles med både Lithium og AD at jeg kjenner jeg blir frustrert. Jeg ser for meg månedsvis hvor de skal finne ut at Lithium i seg selv ikke er nok, og SÅ eventuelt gjeninnsette AD. Symptomtrykket jeg har nå er uholdbart å ha i månedsvis fremover.

Hva tenker du om dette?

Grunnen til at jeg spør deg er at psykiaterne har blitt byttet ut veldig ofte de siste månedene. Så langt i 2016 har jeg hatt fire forskjellige psykiatere, i tillegg til de jeg har vært borti ved innleggelser (2 innleggelser). Når jeg har såpass mye sykdomsinnsikt, samt helsefaglig bakgrunn, så er det vanskelig for meg å få umiddelbar tillit til nye behandlere. Det er derfor ekstra uheldig med alle utskiftinger.

Så: Seroquel, Lamictal og Wellbutrin. Lithium skal tilsettes. Må noen bort, eller ikke? Håper du kan gi meg svar/innspill, og gi begrunnelse, sånn at jeg kan ha en fornuftig diskusjon med behandler til uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...