Gå til innhold

Bør jeg ta gastric sleeve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk opp til 88 kg pga litium og zyprexa, var 50 før, min normalvekt.

sluttet på zyprexa for godt, og litium sluttet jeg med i 10 mnd. Gikk da ned til 73 kg. Fikk manisk psykose og så depresjon og startet med litium igjen. Har nå gått opp til 77 kg sist jeg sjekket. Er bare 160 cm. 

Bør jeg vurdere en gastric sleeve-operasjon?

har også høyt skadelig kolesterol 

Skrevet
10 minutter siden, Annkarin skrev:

sluttet på zyprexa for godt, og litium sluttet jeg med i 10 mnd. Gikk da ned til 73 kg. Fikk manisk psykose og så depresjon og startet med litium igjen. Har nå gått opp til 77 kg sist jeg sjekket. Er bare 160 cm. 

Du er da ikke så overvektig, heller jeg som bør ta det. 

Skrevet
21 minutter siden, Annkarin skrev:

Men har ikke du hørt at det er ikke sikkert man får det når man sliter psykisk?

Skrevet
24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men har ikke du hørt at det er ikke sikkert man får det når man sliter psykisk?

For det første er jeg stabil på medisin, for det andre kjenner jeg ei som fikk gastric bypass etter selvmordsforsøk og ei som fikk det tross bipolar . De bare ber om en legeerklæring på at du klarer ta vitaminer etterpå 

Skrevet

Jeg ble tilbudt operasjon for endel år siden og jeg har mange innleggelser bak meg. Jeg takket nei da det er i hode det sitter hos meg. 

Jobber nå med å snu om tankegangen pluss og være mer aktiv. Rett og slett bli bedre psykisk. Har til nå gått ned 30 kg (har 20 igjen). Er på rett vei igjen nå etter en dårlig periode. Er glad for at jeg takket nei. 

Skrevet
7 minutter siden, Annkarin skrev:

For det første er jeg stabil på medisin, for det andre kjenner jeg ei som fikk gastric bypass etter selvmordsforsøk og ei som fikk det tross bipolar . De bare ber om en legeerklæring på at du klarer ta vitaminer etterpå 

Ok. Jeg tror jeg skal gå til lege å be om hjelp, kan jo gå der en gang i måneden å veie meg. Flaut å komme der å ikke ha gått ned. Trenger litt oppfølging. 

Skrevet
6 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg ble tilbudt operasjon for endel år siden og jeg har mange innleggelser bak meg. Jeg takket nei da det er i hode det sitter hos meg. 

Jobber nå med å snu om tankegangen pluss og være mer aktiv. Rett og slett bli bedre psykisk. Har til nå gått ned 30 kg (har 20 igjen). Er på rett vei igjen nå etter en dårlig periode. Er glad for at jeg takket nei. 

Det er bra jobba :) 

Skrevet

Jeg orker ikke mer av all hetsen jeg får som overvektig, blir nok operasjon. Sier opp vergeordningen om vergen sier nei

Skrevet
2 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg orker ikke mer av all hetsen jeg får som overvektig, blir nok operasjon. Sier opp vergeordningen om vergen sier nei

Det skjønner jeg veldig godt at du ikke orker. Enkelte kan være veldig stygge, vet nøyaktig hva du mener.  Selv har jeg fått det vesentlig bedre etter vektnedgangen. Godt å slippe stygge blikk og vonde kommentarer. 

Ønsker deg lykke til uansett hvilken vei du går

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

Du har en bmi på 30 så jeg tviler på at du vil få det dekket. Siden du ikke er så veldig overvektig så er det beste om du klarer å gå ned i vekt på egenhånd. Det et bedre for kroppen også. Husk at det krever mye resten av livet etter en operasjon også, mange som går opp i vekt etter en stund.

Skrevet

Du er da ikke så overvektig.

Anonymkode: 839eb...d62

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du skal.

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg tror jeg skal gå til lege å be om hjelp, kan jo gå der en gang i måneden å veie meg. Flaut å komme der å ikke ha gått ned. Trenger litt oppfølging. 

Hva med heller å spørre legen om å få prøve topimax?

Skrevet
Et øyeblikk siden, tilstede skrev:

Hva med heller å spørre legen om å få prøve topimax?

Tror du det vil hjelpe da?

Skrevet
2 timer siden, Annkarin skrev:

Har du vurdert topimax?

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Tror du det vil hjelpe da?

Det er i hvertfall mye mindre drastisk enn en operasjon. Jeg har gått gjennom det og det er virkelig en stor ting å gjøre og en bør virkelig være veldig stabil psykisk før en gjør det. Jeg har gått ned mye, men ikke nådd målet mitt ennå. Nå har jeg begynt på topimax mot migreneproblematikken min, men denne medisinen brukes også for å gå ned i vekt. Den kan ha en del bivirkninger, men det er som sagt drastisk å gå gjennom en operasjon også. Etter nesten to uker på medisinen merker jeg allerede at matlysten er drastisk redusert for mitt vedkommende. Det er i hvert fall noe du kan diskutere med legen hvis du likevel vil snakke om operasjon. Les hva psykia har skrevet om dette her tidligere. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om topimax før operasjonen så jeg i hvertfall kunne fått forsøkt det først for å fått sett om det kunne hjulpet.

Skrevet
1 minutt siden, tilstede skrev:

Det er i hvertfall mye mindre drastisk enn en operasjon. Jeg har gått gjennom det og det er virkelig en stor ting å gjøre og en bør virkelig være veldig stabil psykisk før en gjør det. Jeg har gått ned mye, men ikke nådd målet mitt ennå. Nå har jeg begynt på topimax mot migreneproblematikken min, men denne medisinen brukes også for å gå ned i vekt. Den kan ha en del bivirkninger, men det er som sagt drastisk å gå gjennom en operasjon også. Etter nesten to uker på medisinen merker jeg allerede at matlysten er drastisk redusert for mitt vedkommende. Det er i hvert fall noe du kan diskutere med legen hvis du likevel vil snakke om operasjon. Les hva psykia har skrevet om dette her tidligere. Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om topimax før operasjonen så jeg i hvertfall kunne fått forsøkt det først for å fått sett om det kunne hjulpet.

Hjelper mot migrene og ja? Da blir det jo to fluer i et smekk! 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Hjelper mot migrene og ja? Da blir det jo to fluer i et smekk! 

Det er et antiepileptika, så det brukes mot migrene også ja. I doser på 50 til 100  mg mot migrene. 50 til 300 mg mot overspising ifølge psykia. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, tilstede skrev:

Det er et antiepileptika, så det brukes mot migrene også ja. I doser på 50 til 100  mg mot migrene. 50 til 300 mg mot overspising ifølge psykia. 

Ok. Takk for tipset :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...