Gå til innhold

Nattesvette. Medisiner? Årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD. 

Jeg har spørsmål omkring medisiner, nattesvette og alternative årsaker.

Jeg er generelt en frysepinn. Jeg fryser veldig lett men har alltid vært sånn. Det som er relativt nytt er at jeg fremdeles er en frysepinn på dagtid men svetter enormt om natten. Før sov jeg med pysj og ullsokker, nå kun i singlet og boxer. Og jeg er gjennomvåt av svette hver natt. Min mann sier det er umulig å ligge inntil meg. Jeg må ofte skifte singlet, snu puten, etc. Dette er veldig uvant meg. Spesielt ille er det uken før mensen men det kan jo være normalt. Den er nå regelmessig. 

Jeg har hypotyreose som er velregulert med levaxin. 

Jeg går på disse medisinene: cipralex, litt seroquel, levaxin, singulair, somac, hiprex, singulair, imovane og vival.  "Nytt" er minipress som ptsd behandling. De andre har jeg gått lenge på. Men mener nattesvette kom før minipress. 

Kan medisiner være grunnen her? Annen sykdom? Det er plagsomt for både meg og min mann. 

Er usigelig sliten men det er mange påkjenninger. 

Det rare er at jeg stort sett fryser på dagtid men svetter mye på natten, noe som er svært uvanlig for en som måtte sove med ullsokker og gjerne flere dyner før. 

Noen tanker? 

Skrevet

Jeg fikk nattesvette av cipralex, spesielt i tiden før mensen.

Skrevet

Men jeg har gått på cipralex i over 10 år uten denne bivirkningen, så tviler på det kan være den

Skrevet
2 timer siden, florista skrev:

Hei NHD. 

Jeg er generelt en frysepinn. Jeg fryser veldig lett men har alltid vært sånn. Det som er relativt nytt er at jeg fremdeles er en frysepinn på dagtid men svetter enormt om natten. Før sov jeg med pysj og ullsokker, nå kun i singlet og boxer. Og jeg er gjennomvåt av svette hver natt. Min mann sier det er umulig å ligge inntil meg. Jeg må ofte skifte singlet, snu puten, etc. Dette er veldig uvant meg. Spesielt ille er det uken før mensen men det kan jo være normalt. Den er nå regelmessig. 

Jeg går på disse medisinene: cipralex, litt seroquel, levaxin, singulair, somac, hiprex, singulair, imovane og vival.  "Nytt" er minipress som ptsd behandling. De andre har jeg gått lenge på. Men mener nattesvette kom før minipress. 

Kan medisiner være grunnen her? Annen sykdom? Det er plagsomt for både meg og min mann. 

Det rare er at jeg stort sett fryser på dagtid men svetter mye på natten, noe som er svært uvanlig for en som måtte sove med ullsokker og gjerne flere dyner før. 

Noen tanker? 

Jeg har periodevis mye nattesvette og tolker det som tegn på stress.

Anonymkode: 009f9...6bf

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har nattesvette i perioder, har hatt det siden før jeg begynte på medisiner. Mulig sammenheng med stress/angst/mani/depresjon, ikke vet jeg for jeg har ikke ført dagbok før men skal ta det med fra nå av. 

Bruker litt stive håndkle både over og under meg, det hjelper nok til at ikke alt blir kliss vått.

Skrevet

Nattesvette er ofte forårsaket av at det sympatiske nervesystemet ("gasspedalen" vår) er aktivt om natten. Det skal det normalt sett ikke være, om natten er det vanligst at det parasympatiske ("bremsepedalen") nervesystemet dominerer, puls og blodtrykk faller, urinutskillelsen synker, osv.

Du sier at du er veldig sliten og at du har PTSD. Det kan godt hende at du har angst eller stressymptomer om natten. Sover du dårlig også? Uansett er nattesvette noe som skal utredes av lege før man evt kan konkludere med psykisk årsak, men det er jo nærliggende å tenke at det kan ha en sammenheng.

Skrevet
20 timer siden, florista skrev:

Hei NHD. 

Noen tanker? 

Jeg er også sliten og i en stress-periode og opplever helt ut av det blå svette-perioder om natten. Jeg slår meg til ro med at det er stress, da jeg opplevde det samme for noen år siden i en vanskelig tid, og som forsvant av seg selv like raskt som det hadde dukket opp. 

Du kan jo ev. nevne det for legen. 

Skrevet
20 timer siden, florista skrev:

Men jeg har gått på cipralex i over 10 år uten denne bivirkningen, så tviler på det kan være den

Ja, da er det nok ikke den.

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg sover litt dårlig ja. Hjelper litt med den lille dosen seroquelen og imovanen. Håper og at minipressen kan hjelpe litt og. 

Rart du nevner det med urinutskillelse. Var aldri på do om natten før, nå er jeg på do hver natt. Jeg har perioder med urinretensjon (antatt psykisk) og må katerisere meg selv. 

Jeg husker ikke særlig drømmer. Veldig lite. 

Skrevet
33 minutter siden, florista skrev:

Takk for svar. 

Jeg sover litt dårlig ja. Hjelper litt med den lille dosen seroquelen og imovanen. Håper og at minipressen kan hjelpe litt og. 

Rart du nevner det med urinutskillelse. Var aldri på do om natten før, nå er jeg på do hver natt. Jeg har perioder med urinretensjon (antatt psykisk) og må katerisere meg selv. 

Jeg husker ikke særlig drømmer. Veldig lite. 

Hvis du sover dårlig, stadig må opp og tisse om natten, og opplever nattesvette, så er diagnosen relativt sikker. Da jobber kroppen på høygir. Men det kan uansett være lurt å nevne for legen.

Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du sover dårlig, stadig må opp og tisse om natten, og opplever nattesvette, så er diagnosen relativt sikker. Da jobber kroppen på høygir. Men det kan uansett være lurt å nevne for legen.

Hehe, samme som meg ;) 

Skrevet (endret)
51 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er også sliten og i en stress-periode og opplever helt ut av det blå svette-perioder om natten. Jeg slår meg til ro med at det er stress, da jeg opplevde det samme for noen år siden i en vanskelig tid, og som forsvant av seg selv like raskt som det hadde dukket opp. 

Du kan jo ev. nevne det for legen. 

Tror også at det er stress. Regner med at det høres kjent ut at du sovner relativt normalt og våkner klokken 03.30 og ser på klokka etter å ha hatt en følelse av å være halvveis våken i lengre tid, med en form for veldig lett søvn der du føler at hodet jobber på høygir. Du er våt av svette, uvel og irritert. Du må også tisse.

Etter at du har vært på do, så legger du deg igjen, men hodet vil fortsatt ikke holde kjeft, du småsovner litt men sover veldig lett og våkner stadig. Etter et par-tre timer så gidder du ikke mer og står opp selv om du ikke på noen måte føler deg uthvilt. Du er sur og grinete og nedstemt i flere timer etterpå.

Høres det kjent ut?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Da kommer det store spørsmålet: hva er så løsningen når en ikke klarer roe ned hodet eller kroppen? 

Skrevet
2 minutter siden, florista skrev:

Da kommer det store spørsmålet: hva er så løsningen når en ikke klarer roe ned hodet eller kroppen? 

For deg: Kanskje spørre legen om å øke Seroquel til en dose hvor du ikke bare får antihistamineffekten, men også litt beroligende effekt av medisinen, i kombinasjon med å lære seg teknikker for hvordan man skal håndtere tankene som trenger seg på når man ikke får sove.

Jeg tror at noe av problemet er at man venner seg til å irritere seg over å våkne opp våt av svette og at kroppen nærmest går inn i en alarmberedskap av den grunn. Hvis man øver seg på å observere tankene heller enn å engasjere seg i dem, så vil man til slutt få en effekt lignende den med å "telle sauer" og lettere sovne igjen og sove godt og avslappet.

Skrevet
32 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tror også at det er stress. Regner med at det høres kjent ut at du sovner relativt normalt og våkner klokken 03.30 og ser på klokka etter å ha hatt en følelse av å være halvveis våken i lengre tid, med en form for veldig lett søvn der du føler at hodet jobber på høygir. Du er våt av svette, uvel og irritert. Du må også tisse.

Etter at du har vært på do, så legger du deg igjen, men hodet vil fortsatt ikke holde kjeft, du småsovner litt men sover veldig lett og våkner stadig. Etter et par-tre timer så gidder du ikke mer og står opp selv om du ikke på noen måte føler deg uthvilt. Du er sur og grinete og nedstemt i flere timer etterpå.

Høres det kjent ut?

Hehe, godt beskrevet! Bortsett fra at de timene etterpå vanligvis tilbringes "i tåken" på jobb.

Trener på det du har tipset meg om tidligere :) 

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Hehe, godt beskrevet! Bortsett fra at de timene etterpå vanligvis tilbringes "i tåken" på jobb.

Trener på det du har tipset meg om tidligere :) 

Jeg beskrev hvordan jeg hadde det før, men jeg regnet med at du har det ganske likt :)

Det er sånn det typisk er med søvnvansker under stress..

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg beskrev hvordan jeg hadde det før, men jeg regnet med at du har det ganske likt :)

Det er sånn det typisk er med søvnvansker under stress..

Godt du ikke har det sånn lenger. Søvnproblemer er noe dritt...

Skrevet (endret)
27 minutter siden, cilie skrev:

Godt du ikke har det sånn lenger. Søvnproblemer er noe dritt...

Ja, det er virkelig noe dritt når de "ikke viljestyrte" kroppsfunksjonene ikke samarbeider. Hvor søvn kanskje både er den mest mystiske og mest plagsomme, når den uteblir.

Det er jo under stress vi trenger søvn som mest, og det er da den uteblir. Derfor tenker jeg uansett at jeg har et ganske liberalt forhold til å kunne bruke medikamenter for å komme seg gjennom en stressende periode med søvnen i behold. Min erfaring er at den stressede episoden så mye raskere går over da - fremfor å lide i mange måneder og muligens år, med dårlig søvn og et vedvarende stress i kroppen.

Det var jo derfor jeg brukte Remeron for å komme ut av det - feilen jeg gjorde var å bli stående på Remeron fordi det fungerte så bra, men dessverre fikk jeg jo den enormt vanlige bivirkningen vektøkning. Derfor er Remeron sånn sett "farlig" - fordi det fungerer. Da er det faktisk bedre å bruke et B-preparat i tilstrekkelige doser, eventuelt velge en medisin med antihistaminvirkning og bruke denne "i bunn" og heller bruke Imovane eller Stilnocht ved behov ved siden av.

For øvrig ved søvnvansker så er det viktig å håndtere sine tanker rundt søvn på en god måte, som jeg har vært inne på før. F.eks slike tanker som:

- Hvis jeg ikke får sove nå så presterer jeg ikke på jobb

- Hvis jeg ikke får sove så blir jeg syk

- Hvis jeg ikke får sove så blir livet enda vanskeligere

Slike tanker er jo forsåvidt helt rasjonelle og riktige, men konsekvensen blir jo at man kaver seg opp og sover enda dårligere. Jeg hadde jo mer irrasjonelle tanker rundt søvn, som på en måte var "lettere" å håndtere.

Men jeg ville prøvd å tenke noe sånt som:

- Når jeg ikke får sove skal jeg prøve å tenke på koselige ting i livet mitt.

- Når jeg ligger her, skal jeg prøve å observere tankene mine fra distanse

- Jeg vet at om jeg ikke får sove, så har jeg en halv Stilnocht eller Imovane liggende på nattbordet mitt som jeg vet at jeg kan ta om det blir for ille. (du kan kjøre bil dagen etter på en halv).

Bare en sånn trygghet kan gjøre at søvnen kommer, for da reduserer man "faren" ved å ikke få sove.

Håper du snart får sove bedre :)

klem

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...