Gå til innhold

Nattesvette. Medisiner? Årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, det er virkelig noe dritt når de "ikke viljestyrte" kroppsfunksjonene ikke samarbeider. Hvor søvn kanskje både er den mest mystiske og mest plagsomme, når den uteblir.

Det er jo under stress vi trenger søvn som mest, og det er da den uteblir. Derfor tenker jeg uansett at jeg har et ganske liberalt forhold til å kunne bruke medikamenter for å komme seg gjennom en stressende periode med søvnen i behold. Min erfaring er at den stressede episoden så mye raskere går over da - fremfor å lide i mange måneder og muligens år, med dårlig søvn og et vedvarende stress i kroppen.

Det var jo derfor jeg brukte Remeron for å komme ut av det - feilen jeg gjorde var å bli stående på Remeron fordi det fungerte så bra, men dessverre fikk jeg jo den enormt vanlige bivirkningen vektøkning. Derfor er Remeron sånn sett "farlig" - fordi det fungerer. Da er det faktisk bedre å bruke et B-preparat i tilstrekkelige doser, eventuelt velge en medisin med antihistaminvirkning og bruke denne "i bunn" og heller bruke Imovane eller Stilnocht ved behov ved siden av.

For øvrig ved søvnvansker så er det viktig å håndtere sine tanker rundt søvn på en god måte, som jeg har vært inne på før. F.eks slike tanker som:

- Hvis jeg ikke får sove nå så presterer jeg ikke på jobb

- Hvis jeg ikke får sove så blir jeg syk

- Hvis jeg ikke får sove så blir livet enda vanskeligere

Slike tanker er jo forsåvidt helt rasjonelle og riktige, men konsekvensen blir jo at man kaver seg opp og sover enda dårligere. Jeg hadde jo mer irrasjonelle tanker rundt søvn, som på en måte var "lettere" å håndtere.

Men jeg ville prøvd å tenke noe sånt som:

- Når jeg ikke får sove skal jeg prøve å tenke på koselige ting i livet mitt.

- Når jeg ligger her, skal jeg prøve å observere tankene mine fra distanse

- Jeg vet at om jeg ikke får sove, så har jeg en halv Stilnocht eller Imovane liggende på nattbordet mitt som jeg vet at jeg kan ta om det blir for ille. (du kan kjøre bil dagen etter på en halv).

Bare en sånn trygghet kan gjøre at søvnen kommer, for da reduserer man "faren" ved å ikke få sove.

Håper du snart får sove bedre :)

klem

Å, tusen takk flinke deg for klem og godt svar :) 

Jeg skjønner at Remeron og slike medisiner sikkert er gode, men faren for vektøkning gjør de uegnet for meg. - Jeg legger på meg helt av meg selv i slike perioder... Jeg synes dessuten det er bedre å bruke medisiner ved behov, som du jo er inne på. 

Jeg forsøker virkelig å snu tankene slik du beskriver, men merker at det er vanskelig. Det er lettere når det ikke er noe krevende som skjer dagen derpå, så det er kanskje nettopp da jeg skal trene tanken. 

Jeg har alltid slitt med søvn, så misunner de som stort sett sover godt.

Takk for gode råd, klem

Skrevet (endret)
42 minutter siden, cilie skrev:

Å, tusen takk flinke deg for klem og godt svar :) 

Jeg skjønner at Remeron og slike medisiner sikkert er gode, men faren for vektøkning gjør de uegnet for meg. - Jeg legger på meg helt av meg selv i slike perioder... Jeg synes dessuten det er bedre å bruke medisiner ved behov, som du jo er inne på. 

Jeg forsøker virkelig å snu tankene slik du beskriver, men merker at det er vanskelig. Det er lettere når det ikke er noe krevende som skjer dagen derpå, så det er kanskje nettopp da jeg skal trene tanken. 

Jeg har alltid slitt med søvn, så misunner de som stort sett sover godt.

Takk for gode råd, klem

Jeg synes ikke du bør bruke Remeron eller tilsvarende medisiner. Måtte i såfall vært en lav dose med Seroquel eller lignende, men også der risikerer du litt å bli avflatet og ikke fungere optimalt i en krevende jobb.

Men jeg ser ikke hensikten med at legen skal "plage" pasienter som ikke har noen historie med misbruk ved å være restriktive med medisiner som Imovane, Stilnoct, Sobril og Vival. Jeg synes rett og slett at helsevesenet (med unntak av ved mani) nærmest undervurderer betydningen av god søvn for å kunne fungere i en hverdag når man i tillegg har en episode med alvorlig stress.

Jeg tror virkelig ikke det er bedre å "strekke" stressperioden ut i tid, eventuelt gjøre den kronisk, hvis alternativet er 1-2 mnd med medisiner og bygge opp et overskudd til å komme seg ut av det, hvis man kan få 6-8 timer god søvn pr natt. Og selvsagt deretter bruke medisinen ved behov.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes ikke du bør bruke Remeron eller tilsvarende medisiner. Måtte i såfall vært en lav dose med Seroquel eller lignende, men også der risikerer du litt å bli avflatet og ikke fungere optimalt i en krevende jobb.

Men jeg ser ikke hensikten med at legen skal "plage" pasienter som ikke har noen historie med misbruk ved å være restriktive med medisiner som Imovane, Stilnoct, Sobril og Vival. Jeg synes rett og slett at helsevesenet (med unntak av ved mani) nærmest undervurderer betydningen av god søvn for å kunne fungere i en hverdag når man i tillegg har en episode med alvorlig stress.

Jeg tror virkelig ikke det er bedre å "strekke" stressperioden ut i tid, eventuelt gjøre den kronisk, hvis alternativet er 1-2 mnd med medisiner og bygge opp et overskudd til å komme seg ut av det, hvis man kan få 6-8 timer god søvn pr natt. Og selvsagt deretter bruke medisinen ved behov.

Jeg er så enig i alt du beskriver!

Men min nye, tildelte fastlege mener altså at det er maks to av de svakeste innsovingstbl som er ok pr uke. Hadde vært interessant å vite hva NHD tenker om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...