Gå til innhold

NHD Har jeg fobi eller angst?.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt mer og mer hemmet fra å gå siden Januar i år, fikk ett panikkanfall når det var blå himml uten en sky.

Fikk vel en eller annen kobling mellom åpen himmel og angst etter det, har beskrevet det til andre som at det noen ganger føles som å bli sug opp i rommet, liker heller ikke å se opp mot himmelen. Gikk tidligere bedre å gå ut på kvelden, samt når det var overskyet, men så forsvant det også. Har kun opplevd at det er bedre når det regner (noe de ikke har gjort i Oslo på flere måneder:))Har gått med caps det lille jeg har vært ute. Etter jeg startet nedtrapping av Rivotril har det blitt mye værre, har de siste to ukene nesten ikke vært utenfor døra. Har ikke turt å søke for mye på nettet, men googlet akkurat nå litt og fant to fobier, Gravitasonegasusofobi og Anablefobi. Er det dette jeg har?, eller er det "bare" den generelle og panikkangsten.

Har ikke hatt noen form for behandling på lenge og lurer på om det overnevnte gjør at jeg må søke noen spesiell form for behandling?.

Har også lest i ett annet forum for folk som slutter men benzodiazepiner at de opplever å få kraftig agorafobi (selv om de aldri har hatt det før), er dette vanlig?.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fobi er en av flere former for angst.

Ved fobi er angsten knyttet til en bestemt gjenstand eller situasjon. Angsten opptrer hver gang en kommer i denne situasjonen eller nærmer seg denne gjenstanden/tingen. Angsten avtar/forsvinner når en fjerner seg fra situasjonen/tingen. Slik sett kan en si at fobi er en forutsigbar angst (unntatt første gang).

Typiske fobier er fobier for slanger, edderkopper, høyder, sprøyter, tannleger, men også sosial fobi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...