Gå til innhold

Hva er dette? Føler han eier meg psykisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen år siden det ble slutt. Likevel klarer jeg ikke å glemme eksen. IKKE fordi jeg er glad i han fremdeles, men av en eller annen grunn. Han var streng og kontrollerende i samlivet. Men så ble det slutt og det virker som om han aksepterte det at jeg har etablert meg med ny mann og barn. 

Likevel har jeg ekkel følelse når det gjelder han. Føler at det livet jeg lever er ikke greit for han, at den nye samboeren min bare "låner" meg for en liten periode mens jeg egentlig "tilhører" eksen. 

Vi har hatt litt kontakt etter bruddet, men kontakten var vennskapelig og det så ut som han også fant en å bli glad i. Men likevel disse følelsene? Hva kan de komme av? Jeg har jobbet hardt med meg selv for å slutte å tenke på han, men det er akkurat som om han eier tankene mine!

Kan noen hjelpe meg å sette ord på følelsene mine?

Anonymkode: 0d1ef...dd8

Skrevet

Tenk på en rosa elegant i ett minutt.

Deretter prøver du IKKE tenke på en rosa elefant. 

Hva skjer? 

Ps. Det virker som du er avhengig av ham. Prøv å gå videre med ditt liv og din nye samboer. Du har fått mange råd om dette. 

Anonymkode: 19817...e1d

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på en rosa elegant i ett minutt.

Deretter prøver du IKKE tenke på en rosa elefant. 

Hva skjer? 

Ps. Det virker som du er avhengig av ham. Prøv å gå videre med ditt liv og din nye samboer. Du har fått mange råd om dette. 

Jeg bearbeider dette med psykolog. jeg er ikke avhengig av han på den måten! Aller helst skulle jeg ønske han var død, men så lenge han lever må jeg finne noen måter å gå videre på; og det er det jeg sliter med.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joeg bearbeider dette med psykolog. jeg er ikke avhengig av han på den måten! Aller helst skulle jeg ønske han var død, men så lenge han lever må jeg finne noen måter å gå videre på; og det er det jeg sliter med.

Da anbefaler jeg å følge noen av de uttallige råd du har fått.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da anbefaler jeg å følge noen av de uttallige råd du har fått.

Jeg håpte kanskje noen andre kunne komme med litt ideer, om hva den tankegangen skyldtes osv. Det å si "følg råd du allerede har fått" er veldig enkelt for enkelte, der det er lett å si, men vanskelig å gjennomføre. 

Det er nesten som å si "ikke tenk på det". Har du opplevd noe vanskelig eller er oppi en vanskelig situasjonen, ville det hjulpet deg om noen sa: "ikke tenk på det"? Eller "følg råd du har fått". Hva er det egentlig for noen råd jeg skal følge?? Å ikke tenke på det? Å prøve å glemme det? Vel, tror ikke du jeg prøver hver eneste dag? Det kommer bare sterkere tilbake og jeg trenger å prate litt med andre som kan komme med innspill. 

Spørsmålet mitt her i tråden var å "hva som gjør at jeg føler at han eier meg?" "Hva tenker du om det jeg skrev ang at jeg føler jeg "tilhører" han fremdeles? Hva med å svare meg på dette, istedenfor å dra frem noe sånt som: "dette har du fått svar på før" osv. 

Da er det bedre å la være å engasjere seg og svare noe som helst hvis du føler du ikke har noe svar å gi.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Da tenker jeg at du ikke er kommet over han og at du ikke er villig til å gi 100% slipp på han heller. Du lar han eie deg. Dette er ikke svaret du vil ha men samtidig tror jeg ikke du vil finne løsningen blant svar du vil ha heller, i så fall hadde du ikke behøvd psykologhjelp tenker jeg.

Skrevet
17 minutter siden, BamseLiten skrev:

Da tenker jeg at du ikke er kommet over han og at du ikke er villig til å gi 100% slipp på han heller. Du lar han eie deg. Dette er ikke svaret du vil ha men samtidig tror jeg ikke du vil finne løsningen blant svar du vil ha heller, i så fall hadde du ikke behøvd psykologhjelp tenker jeg.

Jeg vil jo gi slipp på dette. Jeg er over han. Eneste følelser jeg har igjen er frykt for han. Og frykt for at han er ikke over meg. Jeg skjønner det ikke, jeg er ikke lenger glad i han på den måten. Likevel er han i hodet mittt 24/7. En sjelden gang klarer jeg å ha en time i våken tilstand uten å tenke på han, da blir jeg overrasket. "Å jøss, har ikke tenkt på han på en stund". Deilig følelse. Har fått teknikker fra psykolog om å skifte fokus hver gang det dukker opp tanker som har med ham å gjøre, bare legge de vekk og tenke på noe annet til han ikke lenger har plass i hodet mitt og forsvinner av seg selv. 

Så. Jeg jobber med saken hver dag og bearbeider dette. Men forstår ikke hvorfor dette har satt seg fast i hodet mitt. Men psykologen mente det ikke var tvangstanker, og han også hadde prat med sine kolleger, og de sammen kom frem til den teknikken som jeg skulle bruke på å bli kvitt han. 

Skrevet
25 minutter siden, BamseLiten skrev:

Enig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo gi slipp på dette. Jeg er over han. Eneste følelser jeg har igjen er frykt for han. Og frykt for at han er ikke over meg. Jeg skjønner det ikke, jeg er ikke lenger glad i han på den måten. Likevel er han i hodet mittt 24/7. En sjelden gang klarer jeg å ha en time i våken tilstand uten å tenke på han, da blir jeg overrasket. "Å jøss, har ikke tenkt på han på en stund". Deilig følelse. Har fått teknikker fra psykolog om å skifte fokus hver gang det dukker opp tanker som har med ham å gjøre, bare legge de vekk og tenke på noe annet til han ikke lenger har plass i hodet mitt og forsvinner av seg selv. 

Så. Jeg jobber med saken hver dag og bearbeider dette. Men forstår ikke hvorfor dette har satt seg fast i hodet mitt. Men psykologen mente det ikke var tvangstanker, og han også hadde prat med sine kolleger, og de sammen kom frem til den teknikken som jeg skulle bruke på å bli kvitt han. 

Da må du bruke teknikken du har fått - OG slutte å gruble på hva, hvorfor, hvor, hvordan osv osv INKL slutte å spørre andre (dol). 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du bruke teknikken du har fått - OG slutte å gruble på hva, hvorfor, hvor, hvordan osv osv INKL slutte å spørre andre (dol). 

Beklager da. Trodde man kunne lufte litt tanker på det forumet og gjerne få innspill fra andre ang ting og tang. 

Eier du hele dol? Er det du som bestemmer hva folk skal skrive om her inne og hva de "må slutte med"? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager da. Trodde man kunne lufte litt tanker på det forumet og gjerne få innspill fra andre ang ting og tang. 

Eier du hele dol? Er det du som bestemmer hva folk skal skrive om her inne og hva de "må slutte med"? 

Du skriver hva du vil her inne. e1d skriver bare hva du må gjøre for å gi slipp på tankene. Du skriver jo at det er det du vil. Du gir ikke slipp på tankene ved å lufte dem her.

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:Du skriver hva du vil her inne. e1d skriver bare hva du må gjøre for å gi slipp på tankene. Du skriver jo at det er det du vil. Du gir ikke slipp på tankene ved å lufte dem her.

Helt riktig. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer og jo oftere du lufter tankene dine her på forumet eller andre steder, jo mer biter tankene seg fast i minnet ditt, og der er derfra du gjerne vil jobbe med å få de bort.

Når du får tankene over på denne personen er det mye bedre å raskt skyve de fra seg igjen fremfor å dyrke de ved å sette seg ned og skrive om de på forum og på den måten mate tankene i stedet for å gå vekk fra dem. Du mater trollene ved gjentatte innlegg om samme emne og som du forsvarer, i stedet bør de frasier deg disse tankene.

Skrevet (endret)

Dobbelt post 😎

Endret av Høstløv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...