Gjest franklyscarlet Skrevet 19. september 2016 Skrevet 19. september 2016 Hei. Jeg sliter i blant med svært skremmende plager om nettene, blant annet i natt var det helt forferdelig. Det som skjer er at jeg våkner, og setter meg opp i senga med et gisp, og tror i øyeblikket at jeg holder på å dø. Jeg kjenner alltid symptomer fra hjertet når dette skjer, enten at pulsen er rask og hard, eller at jeg har ekstrasystoler. Jeg blir gjerne oppmerksom på hjerteslagene mine mens jeg enda sover/er helt i ørska. Det virker litt som om det autonome nervesystemet blir aktivert i søvne, eventuelt at underbevisstheten min "følger med" på hjertefrekvensen min mens jeg sover, og hvis det er en liten uregelmessighet, våkner jeg med panikk eller dødsangst. Det føles gjerne som om jeg holder på å svinne hen, eller sveve bort fra kroppen min - altså at jeg holder på å dø. Og så må jeg kjempe for å holde meg i live, på en måte, og da får jeg panikk. Etterpå følger jeg nøye med på pulsen min, og kan ofte kjenne at den er veldig hurtig, eller et og annet ekstraslag. Etter hvert normaliserer det seg, men jeg er fortsatt så redd etter det som har skjedd, og kroppen er overfølsom når det gjelder puls og hjerteslag, så det er umulig å få sove igjen. Etter et slikt anfall gråter jeg gjerne en stund, og føler stadig skjelvinger i brystet (men pulsen er normal). Hvis jeg legger meg ned for å sove, kjenner og hører jeg pulsen min så godt at det forstyrrer meg fra å sovne. Hører dunk, dunk, dunk i hodet, kjenner det i skuldre, armer, mellomgulv, hender, bein. Etter 4-6 timer uten søvn, tar jeg en Sobril, og sovner etter en times tid. Sover da godt. Dette har ingen sammenheng med mareritt, eller drømmer. -Men det kan skje at de fysiske symptomene jeg har mens jeg sover, blir innblandet i drømmen min før jeg våkner. Er det fler der ute som våkner med panikkanfall, eller tror at dere holder på å dø? Hva kan jeg gjøre for å forebygge dette? Det oppleves egentlig litt traumatiserende, og jeg skulle gitt mye for å få slippe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.