Gå til innhold

Quetiapin og grusom bivirkning

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius

Hei. 

Jeg har stått på 25 mg quetiapin morgen og 25 mg kveld i 5 døgn. Jeg har en manisk periode nå. 

To-tre timer etter inntak blir jeg trett, fortrinnsvis på dagtid. Så langt helt ok, jeg tåler å være litt trett på dagen. På natta derimot, da ligger jeg våken og døs er. Så, I går kveld tok jeg 2x25 mg kl 21.30 og håpet på en god natt. 00.30 ble jeg stuptrett OG helt aldeles full av...jeg vet ikke hva det skal kalles. Kroppen sto i spenn, armer og bein ville ikke være i ro. Ansiktet vrengte seg og jeg kjente en ekstrem frustrasjon og måtte kjempe for ikke å dra av meg håret. Noen som skjønner hva jeg mener? 

Hva gjør jeg nå? Skal jeg ta stilnoct og 25 mg quetiapin før leggetid og unngå disse rykningene/spasmene? Jeg må jo sove og den maniske delen av meg har ingen interesse av å sove.  Evt, vil dette gå over eller kan jeg like gjerne snakke med legen om å forsøke en annen medisin enn quetiapin? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413683-quetiapin-og-grusom-bivirkning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
19 timer siden, Annkarin skrev:

Restless legs

kan ikke bruke seroquel pga det

Har du resteless legs? Jeg har vert hos nevrolog og ble sjekket i hue og bak så jeg vet dette ikke har noe med Restless legs å gjøre. Jeg hadde resteless legs for 20 år siden under graviditet, det er noe helt annet enn dette som er nå.

Et øyeblikk siden, BamseLiten skrev:

Har du resteless legs? Jeg har vert hos nevrolog og ble sjekket i hue og bak så jeg vet dette ikke har noe med Restless legs å gjøre. Jeg hadde resteless legs for 20 år siden under graviditet, det er noe helt annet enn dette som er nå.

Jeg får det av seroquel! Maur i armer og bein!

Akatisi, mener jeg NHD kalte det. Opplevde det selv på Seroquel, selv om det høres ut som om du fikk det kraftigere enn meg.

Jeg halverte dosen sist gang det ble slik. Har også erfaring med å øke dosen, sånn at effekten på søvnen blir større enn de øvrige bivirkningene.

https://sml.snl.no/akatisi

Endret av Tandorini
Gjest Kanuttius
5 timer siden, Tandorini skrev:

Akatisi, mener jeg NHD kalte det. Opplevde det selv på Seroquel, selv om det høres ut som om du fikk det kraftigere enn meg.

Jeg halverte dosen sist gang det ble slik. Har også erfaring med å øke dosen, sånn at effekten på søvnen blir større enn de øvrige bivirkningene.

https://sml.snl.no/akatisi

Det kan nok stemme ja, takk for svar. Dette skal jeg ta opp med fastlegen på fredag. Føler 2x25 mg gir for lite virkning til at dette har noen hensikt. Ikke tør jeg øke noe høyere dose etter dette heller da jeg er redd jeg skal skade meg eller andre i ren affekt eller frustrasjon.

Annonse

Det kan være verdt å forsøke Akineton mot dette, det er ikke uvanlig med slike rykninger på natten med quetiapin. Det du beskriver høres litt mer ut enn de vanlige rykningene, mer ut som akutt dystoni, noe man så ganske ofte på de gamle psykosemedisinene ved høye doser. Hvis det er akutt dystoni er du i såfall svært sensibel, da risikoen for det ved quetiapin skal være svært liten. Minst forekomst av det har man på Leponex.

Thor Kvakkestad

Seroquel er litt spesiell. Hører mange her snakker om bivirkninger som hjertebank, uro, skjelvinger, osv.

Seroquel metaboliseres til et stoff som er en veldig kraftig noradrenalinreopptakshemmer. Hvilket man ikke merker så mye til psykisk fordi Seroquel også blokkerer adrenerge reseptorer i hjernen (alfareseptorer). I kroppen derimot, påvirker dette adrenalinet andre reseptorer som ikke blokkeres av Seroquel (betareseptorer). Det kan gi bivirkninger.

Sier ikke at det er det som har skjedd i ditt tilfelle, men Seroquel kan gi adrenalinvirkning i kroppen. 

Gjest Kanuttius

Jeg skal Google meg litt mere rundt og se. Tar fortsatt quetiapinen men våger ikke mer enn 25 mn av gangen. Nå i kveld (ok natt) kjennes det ut som om føttene skal sprenges og ellers er det uro men ikke så voldsom som når jeg tok 50 mg for da klarte jeg ikke taste koden på mobilen engang (og det er jo litt skummelt å tenke på). Det rasler i beina og en og annen grimase kommer frem ufrivillig. Jeg skal heldigvis til fastlegen fredag så da må det jo bli en ordning. 

En annen ting, halsbrann og dårlig søvn (flyter liksom mellom våken og søvn hele natta), er det vanlig på Seroquel eller quetiapin? 

Gjest Kanuttius

Oppdatering. Legebesøk I dag. Quetiapin ble stoppet, sarotex ble stoppet. Jeg skal bare brune apodorm fremover da det server til at jeg er veldig følsom for legemidler. Nå er iallefall sarotex og quetiapin Helt utelukke for alltid hos meg..Hun nevner noe  medisiner men de vil hun at psykolog eller dps skal ta en vurdering på. Jeg skal utredes for bipolar enten dps eller privat praktiserende. Hun er nå så skjønn. Det viktige er at vi har det fint sammen jeg og mannen min. Vi står støtte gjennom hverandres sykdommer og det går fra sykehus til sykehus men vi tåler alt.

Jeg er av den oppfatning at man skal bruke lykkepiller/tilsvarende kun for det dette er ment for, i den grad det er nødvendig. Det å bruke slike medisiner for søvn gjør alt vondt verre.

Ved søvnforstyrrelser vil jeg anbefale å begynne med Imovane og kanskje legge til vival. Når riktig dose er funnet så holder man seg til dette selv om dagene går litt opp og ned.

Annonse

Gjest Kanuttius
3 timer siden, Petterx skrev:

Jeg er av den oppfatning at man skal bruke lykkepiller/tilsvarende kun for det dette er ment for, i den grad det er nødvendig. Det å bruke slike medisiner for søvn gjør alt vondt verre.

Ved søvnforstyrrelser vil jeg anbefale å begynne med Imovane og kanskje legge til vival. Når riktig dose er funnet så holder man seg til dette selv om dagene går litt opp og ned.

Jeg fikk quetiapin pga mani og ikke søvnen sånn egentlig. Dog, søvn er veldig viktig for å komme ut av manier. Jeg står fast på stilnoct så søvnen er dekket.

Oppdatering: legen stoppet quetiapin med umiddelbar virkning når jeg sa hvordan den virket på meg. Nå er både quetiapin og cipralex satt på lista over medisiner jeg aldri får lov til å ta mere. Pga jeg har lav toleranse for medisiner (bortsett fra smertestillende som virker helt motsatt) tør ikke fastlegen skrive ut  noe annet enn rene søvnpreparater. Hun kommer rett fra ett års jobb på dps så hun har kontaktet de mtp meg og medisiner og de mener jeg må til psykolog og la han se på medisinering. 

4 timer siden, Petterx skrev:

En psykiater som har gitt meg det, stoler fullt ut på han. Uten god søvn blir mye værre. Er forøvrig ingenting som heter "lykkepiller".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...