Gå til innhold

Kvinner og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg skrev innlegget først, og fant artikkelen etterpå. Det er velkjent at kvinner er mer sykemeldt og går oftere til legen, og det har vært masse debatter om det i media. Det kan *ikke* forklares fullt ut med dobbeltarbeid eller kvinneyrker. Forskjellen på kjønnene går på tvers av yrker og sivilstatus. Kjønn er en viktigere faktor enn yrke. Her er en artikkel om det:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=264509&a=3

Egentlig er det en ganske utdebattert sak, men jeg ble litt fyrt opp av påstanden om at menn liksom gjør seg mye sykere enn kvinner. Det stemmer jo bare ikke. Jeg tror heller problemet er det du er inne på: at menn ikke tar sykdom alvorlig nok, og ikke søker hjelp.

Ja, jeg tror på de siste 2 setningene dine. Nå har jeg bare ett eksempel da og det er min x - mann. De siste årene vi var gift lå han ofte i fosterstilling med store magesmerter. Han gikk til fastlegen flere ganger, kom hjem skulle endre kostholdet, for mye syre, for mye gass osv. Fikk noe syrenøytralisetende.

Jeg ble så oppgitt og lei fordi han ikke forlangte mer av fastlegen. Jeg vet av erfaring at man ikke skal stole blindt på en fastlege. Han burde jo kreve å bli henvist videre, finne ut en gang for alle hva det var. Jeg var sikker på at det var magesår. I stedet holdt han på med maten og syretabletter i flere år.

I fjor var det endelig eldstedatteren som fikk han til å skjønne alvoret . Hun er legestudent, så da ville han endelig høre på henne. Han hadde på det tidspunktet mistet 12 kilo og fikk ikke gjort fra seg på toalettet.

Det viste seg da at han hadde et gedigent magesår og at han måtte opereres.

Hvis mange menn er like tafatte ang helsa ,så er det ikke rart de ikke får hjelp for man skal ikke stole blindt på leger. Det er ikke alle som gidder å gjøre jobben sin dessverre.

Nå er ikke dette en tafatt mann sånn ellers altså, bare når det gjelder sykdom.

Skrevet
15 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg skrev innlegget først, og fant artikkelen etterpå. Det er velkjent at kvinner er mer sykemeldt og går oftere til legen, og det har vært masse debatter om det i media. Det kan *ikke* forklares fullt ut med dobbeltarbeid eller kvinneyrker. Forskjellen på kjønnene går på tvers av yrker og sivilstatus. Kjønn er en viktigere faktor enn yrke. Her er en artikkel om det:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=264509&a=3

Egentlig er det en ganske utdebattert sak, men jeg ble litt fyrt opp av påstanden om at menn liksom gjør seg mye sykere enn kvinner. Det stemmer jo bare ikke. Jeg tror heller problemet er det du er inne på: at menn ikke tar sykdom alvorlig nok, og ikke søker hjelp.

Og jeg skrev at jeg ikke betviler at kvinner er mer sykemeldt.

Interessant hvordan vi leser ting forskjellig. Du skriver at sykefraværet ikke kan fullt ut forklares med dobbeltarbeid eller kvinneyrker, men konklusjonen i linken du legger ved er: "Kvinners helseplager, belastende arbeidssituasjoner og en større andel arbeid i hjemmet kombinert med lønnsarbeid er lansert som mulige forklaringer. Ingen av hypotesene er bekreftet. Her trengs det ny forskning, blant annet fra epidemiologisk og psykologisk hold" Altså vet vi ikke om det kan forklares fullt ut eller ikke.

Menn tar ikke alvorlig sykdom alvorlig nok, kanskje er det en grunn til at kvinner lever lengre enn menn. En forkjølelse derimot, er menn ekstremt flinke til å klage over ;) 

Skrevet
25 minutter siden, Gargamel skrev:

Du må lese nøyer. Det står at unge kvinner går nesten dobbelt så ofte som menn. Tallene 3,1 og 2,2 gjelder alle aldre under ett. Her er kilden, hvis ssb er seriøse nok for deg:

http://ssb.no/helse/statistikker/fastlegetj/aar/2016-06-08

Nei. Nå tror jeg det er på tide at du går og legger deg, du gir meg mer hjernebry enn jeg fikser. Det står klart og tydelig "Kvinner dobbelt så ofte hos fastlegen" Ikke unge kvinner.

Skrevet

Kvinner går ikke til legen med forkjølelse, fordi de "sparer opp". Når de får noe "verre", som fibro, så er det bare "JACKPOT" som står i hodene deres når de øser ut om alskens vondter.

Anonymkode: 3583c...f94

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner går ikke til legen med forkjølelse, fordi de "sparer opp". Når de får noe "verre", som fibro, så er det bare "JACKPOT" som står i hodene deres når de øser ut om alskens vondter.

Mener du at man bør gå til legen med en forkjølelse ? Hva kan  liksom legen gjøre med det ?  Har jeg aldri gjort. Det må bare gå sin gang.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør du nok ikke. ;)

Hva da? Får hjelp?

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får slutte å ralle så skråsikkert om ting DU IKKE HAR GREIE PÅ ELLER VET NOE OM!!!!!

Anonymkode: 4d213...808

Jada, det skal jeg gjøre når du slutter å ralle så skråsikkert om ting DU ikke har greie på ;)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå tar det jo bare helt av med saklige innlegg. Slit med helsa og god natt!

Skrevet
9 minutter siden, Trine skrev:

Og jeg skrev at jeg ikke betviler at kvinner er mer sykemeldt.

Interessant hvordan vi leser ting forskjellig. Du skriver at sykefraværet ikke kan fullt ut forklares med dobbeltarbeid eller kvinneyrker, men konklusjonen i linken du legger ved er: "Kvinners helseplager, belastende arbeidssituasjoner og en større andel arbeid i hjemmet kombinert med lønnsarbeid er lansert som mulige forklaringer. Ingen av hypotesene er bekreftet. Her trengs det ny forskning, blant annet fra epidemiologisk og psykologisk hold" Altså vet vi ikke om det kan forklares fullt ut eller ikke.

Menn tar ikke alvorlig sykdom alvorlig nok, kanskje er det en grunn til at kvinner lever lengre enn menn. En forkjølelse derimot, er menn ekstremt flinke til å klage over ;) 

Du må lese hele konklusjonen, og ikke bare innledningen. Se min uthevelse i sitatet nedenfor:

"Arbeidsmiljøhypotesen

Denne hypotesen hevder at typiske kvinnearbeidsplasser fremmer sykefravær, gjerne ved henvisning til såkalte «trøsteog bæreyrker» – altså typiske omsorgsyrker, for eksempel sykepleier og førskolelærer. Eksempelvis er det dokumentert at «job strain», et misforhold mellom opplevde krav og opplevd kontroll, øker risikoen for psykiske lidelser (Sanne, Mykletun et al., 2005), kardiovaskulær sykdom og mortalitet (Johnson, Hall et al. 1989; Marmot, Bosma et al.,1997).

Ut fra den offentlige debatten ser det ut til at denne hypotesen har mange tilhengere. Men den får liten støtte i norsk og internasjonal forskning: Kvinner i typiske mannsyrker og menn i typiske kvinneyrker har et sykefraværsmønster som typisk korresponderer med deres kjønn snarere enn med deres yrke (Mastekaasa & Olsen, 1998; Mastekaasa & Dale-Olsen, 2000)."

Så sånn er nok det.

Skrevet
11 minutes ago, Trine said:

Nei. Nå tror jeg det er på tide at du går og legger deg, du gir meg mer hjernebry enn jeg fikser. Det står klart og tydelig "Kvinner dobbelt så ofte hos fastlegen" Ikke unge kvinner.

Nei, det står "nesten dobbelt så ofte".

Anonymkode: 7c0a3...287

Skrevet
18 minutes ago, Trine said:

Menn tar ikke alvorlig sykdom alvorlig nok, kanskje er det en grunn til at kvinner lever lengre enn menn. 

Eldre menn er faktisk oftere til legen enn eldre kvinner.

Skrevet
1 hour ago, Nicklusheletida said:

Pluss at de føler større ansvar for små barn, selv i 2016. Fikk ikke opp linken. Kanskje det står noe om det der.

Selv kvinner over 40 går langt oftere til legen. Disse har vel stort sett ikke små barn?

Skrevet
12 minutter siden, Trine skrev:

Det er sant. Det er uansett ikke avgjørende for mitt poeng om det er dobbelt så ofte eller 30% mer. Poenget mitt er egentlig bare at menn ikke tåler sykdom dårligere enn kvinner sånn som en viss AB påstår. Vi har nok dårlige egenskaper fra før om vi ikke skal bli beskyldt for det også. Vi står for 90% av alle drap. Ingen ting å diskutere. Litt må jo dere kvinner også klare å innrømme.

Skrevet
22 minutes ago, Nicklusheletida said:

Mener du at man bør gå til legen med en forkjølelse ? Hva kan  liksom legen gjøre med det ?  Har jeg aldri gjort. Det må bare gå sin gang.

Nei, man bør ikke gå til legen med forkjølelse, jeg bare påpeker hvorfor kvinner ikke gjør det.

Nicklusheletida
Skrevet
11 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er sant. Det er uansett ikke avgjørende for mitt poeng om det er dobbelt så ofte eller 30% mer. Poenget mitt er egentlig bare at menn ikke tåler sykdom dårligere enn kvinner sånn som en viss AB påstår. Vi har nok dårlige egenskaper fra før om vi ikke skal bli beskyldt for det også. Vi står for 90% av alle drap. Ingen ting å diskutere. Litt må jo dere kvinner også klare å innrømme.

Ja, ingen grunn til å hisse seg opp over dette innlegget. Kvinner og menn har styrker og svakheter på hver sine områder . Slik vil det alltid være :)

Skrevet
20 minutes ago, Gargamel said:

Vi står for 90% av alle drap.

Kvinner står for like mange (eller flere?) om man inkluderer drap by proxy.

Nicklusheletida
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv kvinner over 40 går langt oftere til legen. Disse har vel stort sett ikke små barn?

Ja ok, jeg vet ikke jeg altså. Jeg vet bare at jeg srlv ikke flyr ned legekontoret i utrengsmål. 

Skal vi nå se : Sist jeg var hos legen var i begynnelsen av 2013. Da var jeg nyskilt og deprimert. Skaffet meg hjelp og kom raskt i jobb igjen. Det ble også en tur til legevakta fordi jeg trodde jeg hadde fått hjerteinnfarkt. Det var nok et angstanfall pga av den vanskelige perioden jeg var i. 

Før det : 2011. Da brakk jeg beinet. Ble noen sykehusturer på kontroll. Pluss en tur til legen pga en klump i halsen som ikke ville forsvinne. Det var nok et psykisk symptom pga det vanskelige ekteskapet og beinbruddet.

Før det : 2009.  Var en tur til bedriftslegen fordi jeg hadde fått en lungebetennelse. Fikk antibiotika. Ble ikke sykemeldt.

Men før alt dette gikk det mange år uten at jeg var hos legen og godt var det at det at jeg holdt meg frisk,  fordi jeg måtte fly på sykehus og til lege i ett sett pga av sønn med immunsvikt. 

Var drittlei av det og terskelen for å fly tillegen ang meg selv ble høy :) Dessuten valgte jeg å ta innflunsavaksine jeg fikk tilbud om på jobb også, slik at da mistet jeg muligheten til å få meg noen fridager der også :)

Men jeg er heldig. Det ser ut til at jeg har en god helse. Etter at jeg skilte meg ble den veldig god .

* Banker hardt i bordet *

Nicklusheletida
Skrevet
17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja ok, jeg vet ikke jeg altså. Jeg vet bare at jeg srlv ikke flyr ned legekontoret i utrengsmål. 

Skal vi nå se : Sist jeg var hos legen var i begynnelsen av 2013. Da var jeg nyskilt og deprimert. Skaffet meg hjelp og kom raskt i jobb igjen. Det ble også en tur til legevakta fordi jeg trodde jeg hadde fått hjerteinnfarkt. Det var nok et angstanfall pga av den vanskelige perioden jeg var i. 

Før det : 2011. Da brakk jeg beinet. Ble noen sykehusturer på kontroll. Pluss en tur til legen pga en klump i halsen som ikke ville forsvinne. Det var nok et psykisk symptom pga det vanskelige ekteskapet og beinbruddet.

Før det : 2009.  Var en tur til bedriftslegen fordi jeg hadde fått en lungebetennelse. Fikk antibiotika. Ble ikke sykemeldt.

Men før alt dette gikk det mange år uten at jeg var hos legen og godt var det at det at jeg holdt meg frisk,  fordi jeg måtte fly på sykehus og til lege i ett sett pga av sønn med immunsvikt. 

Var drittlei av det og terskelen for å fly tillegen ang meg selv ble høy :) Dessuten valgte jeg å ta innflunsavaksine jeg fikk tilbud om på jobb også, slik at da mistet jeg muligheten til å få meg noen fridager der også :)

Men jeg er heldig. Det ser ut til at jeg har en god helse. Etter at jeg skilte meg ble den veldig god .

* Banker hardt i bordet *

Nei, nå roter jeg. Ikke at det spiller noen stor rolle, men det hjerteinnfarktet  jeg trodde jeg hadde fått var også i 2011. Et år jeg helst vil glemme, samt 2012 og starten av 2013.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner står for like mange (eller flere?) om man inkluderer drap by proxy.

Virkelig saklig...

Skrevet
6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I fjor var det endelig eldstedatteren som fikk han til å skjønne alvoret . Hun er legestudent, så da ville han endelig høre på henne. Han hadde på det tidspunktet mistet 12 kilo og fikk ikke gjort fra seg på toalettet.

Det viste seg da at han hadde et gedigent magesår og at han måtte opereres.

En skikkelig mann altså. Jeg antar at han allikevel kreket jeg til jobb så kaldsvetten rant?

Skrevet
9 timer siden, Gargamel skrev:

De er nok en pysete familie. Menn flest har jo høy terskel for å søke legehjelp eller sykemelde seg.

Det er min erfaring også, menn går helst ikke til legen og de menn jeg har vært i lag med har ikke lagt seg ned ved første snev av slapphet akkurat. Min kjære var styggdårlig av lungebetennelse og måtte nærmest tvinges til en ukes sykemelding...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...