Gå til innhold

Kvinner og psykiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære nektet å la seg legge inn for hjerteinfarkt. Det var så alvorllg at legen ville sende han med ambulanse selv om avstanden fra legen til sykehuset var maks 1 km.     

Legen var fortvilet og hadde forsøkt alt for å overtale han. Tilogmed snakket med sine kolleger. Men nei. 

Han lot seg legge inn dagen etter etter beordring fra meg. 

Jeg sliter fortsatt med å få han til lege når det er noe. 

Anonymkode: 58b89...029

Skrevet
7 timer siden, Gargamel skrev:

Du må lese hele konklusjonen, og ikke bare innledningen. Se min uthevelse i sitatet nedenfor:

"Arbeidsmiljøhypotesen

Denne hypotesen hevder at typiske kvinnearbeidsplasser fremmer sykefravær, gjerne ved henvisning til såkalte «trøsteog bæreyrker» – altså typiske omsorgsyrker, for eksempel sykepleier og førskolelærer. Eksempelvis er det dokumentert at «job strain», et misforhold mellom opplevde krav og opplevd kontroll, øker risikoen for psykiske lidelser (Sanne, Mykletun et al., 2005), kardiovaskulær sykdom og mortalitet (Johnson, Hall et al. 1989; Marmot, Bosma et al.,1997).

Ut fra den offentlige debatten ser det ut til at denne hypotesen har mange tilhengere. Men den får liten støtte i norsk og internasjonal forskning: Kvinner i typiske mannsyrker og menn i typiske kvinneyrker har et sykefraværsmønster som typisk korresponderer med deres kjønn snarere enn med deres yrke (Mastekaasa & Olsen, 1998; Mastekaasa & Dale-Olsen, 2000)."

Så sånn er nok det.

Du må lese hele raporten, ikke bare avsnittet om "Arbeidsmiljøhypotesen". Du kan ikke ta for deg kun en hypotese ;)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det står "nesten dobbelt så ofte".

Anonymkode: 7c0a3...287

Å herregud! Skulle ikke tro det var jeg som hadde adhd her :P

"Kvinner dobbelt så ofte hos fastlegen"

Sånn!!!! Nå har jeg kopiert overskriften, ser du det nå?

Skrevet
12 minutter siden, Trine skrev:

Nei, det står

Unge kvinner er nesten dobbelt så ofte hos fastlegen som unge menn

Anonymkode: 4d213...808

Skrevet
8 timer siden, Gargamel skrev:

Det er sant. Det er uansett ikke avgjørende for mitt poeng om det er dobbelt så ofte eller 30% mer. Poenget mitt er egentlig bare at menn ikke tåler sykdom dårligere enn kvinner sånn som en viss AB påstår. Vi har nok dårlige egenskaper fra før om vi ikke skal bli beskyldt for det også. Vi står for 90% av alle drap. Ingen ting å diskutere. Litt må jo dere kvinner også klare å innrømme.

Neida, menn tåler ikke sykdom dårligere enn kvinner. Men svaret til AB var en helt grei motvekt til TS sitt hovedinnlegg. Jeg syns bare det er litt merkelig å reagere så kraftig på et ganske uskyldig innlegg når hovedinnlegget i tråden er helt hinsides. Føler ikke akkurat at dette er en "Kvinner er mye bedre enn menn"-tråd, snarer mer "Kvinner er noe ubrukelig dritt"-tråd. At dere har nok dårlige egenskaper, vel, velkommen i klubben. Jeg syns faktisk du er litt sneversynt her.

1 time siden, Lillemus skrev:

Det er min erfaring også, menn går helst ikke til legen og de menn jeg har vært i lag med har ikke lagt seg ned ved første snev av slapphet akkurat. Min kjære var styggdårlig av lungebetennelse og måtte nærmest tvinges til en ukes sykemelding...

Min erfaring er "Orker ikke, har så vondt i hodet". I tillegg har jeg blitt sendt hjem fra jobben med forkjølelse fordi de var redde for å bli smittet (jeg jobbet med bare gutter). Men jeg tror endel menn er sånn at de heller legger seg ned for å dø fremfor å dra til legen fordi de syns det er et pes å dra dit.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det står

Unge kvinner er nesten dobbelt så ofte hos fastlegen som unge menn

Anonymkode: 4d213...808

Nei, nå får du faen meg gi deg. Les overskriften!!!! eller er bokstavene for store for deg?

Skrevet
4 minutes ago, Trine said:

Nei, nå får du faen meg gi deg. Les overskriften!!!! eller er bokstavene for store for deg?

Her er et skjermbilde:

Snap1.jpg

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at kvinner får mer og bedre hjelp i helsevesenet skyldes at de viser følelser i større grad - tilegner seg sympati.

Anonymkode: 3583c...f94

Nå holder jeg meg til psykiske lidelser, siden det står i overskriften: Dette trenger ikke ha (mest) med følelser og sympati å gjøre, men kommunikasjonsevner.  For det første kan det godt tenkes at flere kvinner oppsøker hjelp for psykiske problemer, mens menn i større grad velger å holde seg unna helsevesenet og f.eks. selvmedisinere seg med alkohol.  Dette kan ha både med kunnskaper (er det meg eller omgivelsene det er noe galt med, hvor går grensene for hva som er vanlig / når er det psykdom, hvor henvender man seg?) og forventninger (er det noen vits / finnes det noe som hjelper?) å gjøre. 

For det andre er det lettere å få hjelp for lidelser som ikke er synlige utenpå, hvis man er i stand til å uttrykke seg.  Jeg tror ikke f.eks. menn med depresjon er de som scorer høyest på verbale ferdigheter. 

For ordens skyld: Jeg mener dette på gruppenivå.  Det finnes selvfølgelig mange unntak av begge kjønn.   

Endret av laban
Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Lol, pass deg så du ikke får magesår du også :)

Nicklusheletida
Skrevet
2 timer siden, Gargamel skrev:

En skikkelig mann altså. Jeg antar at han allikevel kreket jeg til jobb så kaldsvetten rant?

Det var vel enkeltdager, men ikke sykemeldt nei. Hvordan det var de siste årene, har jeg ikke oversikt over. 

Skrevet
5 hours ago, Gargamel said:

En skikkelig mann altså. Jeg antar at han allikevel kreket jeg til jobb så kaldsvetten rant?

Det er ikke sikkert, det er noe i det kjerringene sier om at menn reagerer sterkere på sykdommer som kan gjøre de mer utsatte i "kamp" (som jeg har forklart årsaken til fra evolusjonistisk perspektiv).

Anonymkode: 3583c...f94

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er et skjermbilde:

Snap1.jpg

Det der er ikke et skjermbilde av artikkelen i aftenposten og det er den jeg snakker om.

Skrevet
5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Lol, pass deg så du ikke får magesår du også :)

Hehehe....jeg tror det er for sent :P Neida, skal passe meg jeg. En ting er ihvertfall sikkert, jeg drar opp snittet over fastlegebesøk. Har jo vært der 7 ganger allerede i år. Men det er ikke fordi jeg velger det selv. Legen vil ha månedlige oppdateringer, så da får hun det. Når hun sier "Jeg setter deg opp på ny time da og da" så gidder ikke jeg sette meg på bakbena og nekte.

Skrevet
59 minutes ago, Trine said:

Det der er ikke et skjermbilde av artikkelen i aftenposten og det er den jeg snakker om.

På side 3, 3. innlegg fra toppen, svarer du på nettopp denne artikkelen fra SSB. Det var den jeg kommenterte.

Snap1.jpg?2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På side 3, 3. innlegg fra toppen, svarer du på nettopp denne artikkelen fra SSB. Det var den jeg kommenterte.

Snap1.jpg?2

Nei, du kan ikke bare ta ett innlegg ut av sammenheng. Det hadde jo vært flere innlegg frem og tilbake før dette. Uansett burde du vel forstå ut ifra Gargamel sitt innlegg og mitt svar at hva som var skrevet ble diskutert før linken til ssb ble postet. Han har bare linket til kilden til artikkelen fra aftenposten, som han linket til tidligere og som er bakgrunnen for diskusjonen.

Skrevet
3 minutes ago, Trine said:

Nei, du kan ikke bare ta ett innlegg ut av sammenheng. Det hadde jo vært flere innlegg frem og tilbake før dette. Uansett burde du vel forstå ut ifra Gargamel sitt innlegg og mitt svar at hva som var skrevet ble diskutert før linken til ssb ble postet. Han har bare linket til kilden til artikkelen fra aftenposten, som han linket til tidligere og som er bakgrunnen for diskusjonen.

Nei, jeg kan bare forholde meg til hva du faktisk skriver, hva du og Gargamel kranger om, ikke hvilken artikkel du egentlig mente å kommentere. Jeg er ikke synsk.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan bare forholde meg til hva du faktisk skriver, hva du og Gargamel kranger om, ikke hvilken artikkel du egentlig mente å kommentere. Jeg er ikke synsk.

Nei, du er vel ikke synsk, men ganske kranglete. Man kan ikke ta et innlegg ut av sammenheng. Du trenger ikke være synsk for å lese alle innleggene og finne ut hva det hele dreier seg om. Jeg har ikke kommentert linken fra ssb, så der har du misforstått. Sånt skjer.

Skrevet
17 minutes ago, Trine said:

Nei, du er vel ikke synsk, men ganske kranglete. Man kan ikke ta et innlegg ut av sammenheng. Du trenger ikke være synsk for å lese alle innleggene og finne ut hva det hele dreier seg om. Jeg har ikke kommentert linken fra ssb, så der har du misforstått. Sånt skjer.

Det var åpenbart ikke bare jeg som misforstod.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var åpenbart ikke bare jeg som misforstod.

Nei, det er ikke bare du som gjør deg opp konklusjoner alt for raskt :) 

Skrevet
17 hours ago, Trine said:

Menn tar ikke alvorlig sykdom alvorlig nok, kanskje er det en grunn til at kvinner lever lengre enn menn. En forkjølelse derimot, er menn ekstremt flinke til å klage over ;) 

Alltid hørt at gamle ungkarer (vært ungkarer så og si hele livet), lever lengst.

Kan det være at kvinnene sliter ut sine menn med mas og sykdomsklaging, og at de derfor må kaste inn håndkleet noen år raskere? :P 

Anonymkode: ece20...f41

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...