Gå til innhold

Usikker på hvordan jeg skal øke litium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tatt 2x42 mg lithionit i en uke. Mener psykiateren sa jeg skulle ta dette i en uke, og så øke med en tablett til på kvelden. Altså 3x42 mg pr dag. Han sa også at jeg skulle ta en blodprøve etter en uke, for å sjekke serumnivået. Da lurer jeg plutselig på: skal jeg ta blodprøven i dag, og vente på svar på serumnivået FØR jeg øker dosen, eller skal jeg øke dosen nå etter en uke uansett? 

Anonymkode: 7319a...fca

Skrevet

Hva enn du gjør er det EKSTREMT viktig at du opplyser til både de som skal ta prøven og psykiateren din, om prøven er tatt på 2x42 eller 3x42. Det har veldig mye å si for doseringen i framtiden.

Retningslinjene sier jo at man skal ta 2x42 i en uke, deretter bestemme serumkonsentrasjonen, og dosere deretter. Men vanskelig å si hva psykiateren din har ment. Eneste jeg kan foreslå er "ring og spør" :)

Skrevet
10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hva enn du gjør er det EKSTREMT viktig at du opplyser til både de som skal ta prøven og psykiateren din, om prøven er tatt på 2x42 eller 3x42. Det har veldig mye å si for doseringen i framtiden.

Retningslinjene sier jo at man skal ta 2x42 i en uke, deretter bestemme serumkonsentrasjonen, og dosere deretter. Men vanskelig å si hva psykiateren din har ment. Eneste jeg kan foreslå er "ring og spør" :)

Tenkte å ta blodprøve før jeg øker dosen. Bare lurte på om jeg skulle vente på resultatet før jeg økte. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her synes jeg en skal følge den forsiktige linjen.

Etter minst en uke på 2x42 skal du ta blodprøve, nærmest mulig 12 timer etter kveldsdosen. Du skal ikke ta morgendosen før etter blodprøven.

Etter to dager har legen svaret. Ut fra dette skal du justere dosen slik at den blir korrekt.

Skrevet
15 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Her synes jeg en skal følge den forsiktige linjen.

Etter minst en uke på 2x42 skal du ta blodprøve, nærmest mulig 12 timer etter kveldsdosen. Du skal ikke ta morgendosen før etter blodprøven.

Etter to dager har legen svaret. Ut fra dette skal du justere dosen slik at den blir korrekt.

Takk skal du ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...