Gå til innhold

Hva kan erstatte litium?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Som ikke gir vektøkning?

Lamictal?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Orfiril, Tegretol. Diverse antipsykotika f. eks Abilify.

Skrevet

Fikk manisk psykose og depresjon på abilify og lamictal 

kan ikke folk slutt å hetse meg for overvekt ????!!! Er helt stabil nå på litium for faen men veier tydeligvis for mye ifølge enkelte hetsere!

Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Fikk manisk psykose og depresjon på abilify og lamictal 

kan ikke folk slutt å hetse meg for overvekt ????!!! Er helt stabil nå på litium for faen men veier tydeligvis for mye ifølge enkelte hetsere!

Hvem er det som hetser deg for overvekt?

Anonymkode: 7ef9e...9cf

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som hetser deg for overvekt?

Anonymkode: 7ef9e...9cf

Mange!! Har lagt ut hetsen på fb og folk er i sjokk

Skrevet
8 timer siden, Annkarin skrev:

Som ikke gir vektøkning?

Hvorfor vil du kutte ut litium? 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
25 minutter siden, franklyscarlet skrev:

HVORFOR gir litium vektøkning?

NHD, hvis man trener mye, spiser og drikker sunt, men koser seg i helgene - er sjansene likevel store for å legge på seg av litium? 

Skrevet

Jeg bruker også lithium og legger bare på meg. Våger ikke lenger å gå på vekten.

Det er enkelt for andre å si at vi legger på oss på grunn av at vi spiser mer enn vi forbruker. Selv om de har helt rett så spør jeg hvorfor. Er det nedsatt forbrenning eller økt matlyst? Jeg har prøvd medisiner som gir ulvehunger, og de har jeg måttet kutte rett ut. Lithium har gitt mer en gradvis vektøkning der jeg ikke har registrert noe særlig økt matlyst. Jeg drikker vann. 

Det er den mest effektive medisinen jeg har prøvd, så jeg har ingen forslag til noe annet.

Selv fortsetter jeg med lithium og lukker øynene for vektøkningen en stund til. Vet ikke hva annet jeg skal gjøre. Har prøvd så mange ganger å spise mindre. 

Anonymkode: 8418c...93d

Skrevet

Ble senest spurt idag om jeg var gravid! Jeg spiser IKKE mye! Og har rast ned i vekt ved litiumkutt! Nå bråsepomerer jeg og rører den ikke før jeg veier såpass lite at jeg har en del å gå på!!!!

Skrevet
19 timer siden, Janus30 skrev:

Hvorfor vil du kutte ut litium? 

Fordi jeg eser ut og blir hetset for det

Gjest franklyscarlet
Skrevet
58 minutter siden, Annkarin skrev:

Fordi jeg eser ut og blir hetset for det

Husker du hvor kjapt du gikk opp i vekt da du begynte på litium? Jeg er på niende dagen, og har ikke gått opp enda, heldigvis.

Skrevet
37 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Husker du hvor kjapt du gikk opp i vekt da du begynte på litium? Jeg er på niende dagen, og har ikke gått opp enda, heldigvis.

Begynte i juli veide da 74 nå er jeg 77 eller mer

Gjest franklyscarlet
Skrevet
28 minutter siden, Annkarin skrev:

Begynte i juli veide da 74 nå er jeg 77 eller mer

Ok, det var jo bedre enn jeg trodde. Jeg får selv angst hvis jeg går opp 3 kg, men jeg bare så for meg at det var snakk om mye mer. Jeg har satt en grense på 4 kg for meg selv. Hvis jeg går opp mer enn 4 kg på litium, så slutter jeg.  Lykke til.

Skrevet
22 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Ok, det var jo bedre enn jeg trodde. Jeg får selv angst hvis jeg går opp 3 kg, men jeg bare så for meg at det var snakk om mye mer. Jeg har satt en grense på 4 kg for meg selv. Hvis jeg går opp mer enn 4 kg på litium, så slutter jeg.  Lykke til.

Vel jeg veide 50 før jeg fikk medisin for 14 år siden

og var oppe i 88

Skrevet
4 minutter siden, Annkarin skrev:

Vel jeg veide 50 før jeg fikk medisin for 14 år siden

og var oppe i 88

Det er jo fortsatt ikke ille. Jeg veide 60 og dobla vekta mi. Men mye var Zyprexa og andre medisiner, gikk ikke opp forferdelig mye på Litium alene. Litt ble det da jeg drakk utrolig mye-5 til 7 liter væske hver dag, og jeg drakk ikke kun sunne ting. Etter to episoder, siste alvorlig med serum 2,3 sluttet jeg med Litium. Jeg hadde ikke tatt mer enn vanlig og fikk plutselig høye verdier. Skummel medisin synes jeg.

Anonymkode: 0343d...0e7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...