Gå til innhold

Når psyken går ut over medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt hele ansvaret for medisinene mine, men når psyken min blir ustabil går det ut over medisinene mine. Har nok med meg selv og medisinene blir dessverre neglisjert. Begynte på brintellix 5 mg, men det stoppet opp. For meg er det for mye medisinere å holde styr på så når jeg blir dårlig klarer jeg det ikke. På morningen har jeg astmamedisin, allergimedisin (en tablett og nesespray), divisun, magnesium og folsyre. Flere av disse må jeg ta og de pleier jeg å huske, men på kvelden har jeg 3 forskjellige som skal tas på 3 forskjellige tidspunkt og det er mer en hva jeg klarer når jeg er dårlig. Er det flere som har det slik? Noen som har råd til hva jeg skal gjøre? Vil jo helst ha ansvaret selv, men blir for mye av og til. Liker ikke at andre skal blande seg inn. Er jeg dårlig har jeg virkelig nok med meg selv. Skulle ønske det fantes en bryter en kunne vri på når en er dårlig slik at ting ble bedre :P

Ble søkt inn til behandling på et annet dps en det jeg hører til, men fikk avslag. Og legen min vil visst ikke jeg skal ha behandling på DPSet her. Ikke vet jeg hvorfor han ikke vil det. 

Skrevet

Jeg roter også med medisiner i dårlige perioder.  Ønsker vanligvis å greie meg selv, men ser jo at det kunne vært godt i perioder å få litt hjelp av hjemme sykepleier.  Vet ikke om det går an når det bare er i korte perioder en trenger hjelp. Det hjelper iallefall ikke på psyken at en glemmer å ta medisinene.

Skrevet
45 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg har alltid hatt hele ansvaret for medisinene mine, men når psyken min blir ustabil går det ut over medisinene mine. Har nok med meg selv og medisinene blir dessverre neglisjert. Begynte på brintellix 5 mg, men det stoppet opp. For meg er det for mye medisinere å holde styr på så når jeg blir dårlig klarer jeg det ikke. På morningen har jeg astmamedisin, allergimedisin (en tablett og nesespray), divisun, magnesium og folsyre. Flere av disse må jeg ta og de pleier jeg å huske, men på kvelden har jeg 3 forskjellige som skal tas på 3 forskjellige tidspunkt og det er mer en hva jeg klarer når jeg er dårlig. Er det flere som har det slik? Noen som har råd til hva jeg skal gjøre? Vil jo helst ha ansvaret selv, men blir for mye av og til. Liker ikke at andre skal blande seg inn. Er jeg dårlig har jeg virkelig nok med meg selv. Skulle ønske det fantes en bryter en kunne vri på når en er dårlig slik at ting ble bedre :P

Ble søkt inn til behandling på et annet dps en det jeg hører til, men fikk avslag. Og legen min vil visst ikke jeg skal ha behandling på DPSet her. Ikke vet jeg hvorfor han ikke vil det. 

Er det ikke bedre at du forenkler det og tar de tre medisinene om kvelden samtidig istedetfor at du "glemmer" helt å ta de?

Skrevet

Hva med å bruke dosett hvor rom nr. 1 er morgenmedisin og rom nr. 2, 3 og 4 er de tre forskjellige medisinene du skal ta?

Anonymkode: 793bd...937

Skrevet
15 minutter siden, tilstede skrev:

Er det ikke bedre at du forenkler det og tar de tre medisinene om kvelden samtidig istedetfor at du "glemmer" helt å ta de?

Problemet er at de ska tas til faste tider så det går ikke. Den ene kl 19, andre rundt 20:30 og siste ca 2 timer før sengetid (da den bl.a hjelper på søvn). Og når jeg ofte trenger bare ca 6 timer med søvn kan jeg ikke ta siste medisinen så tidlig. 

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bruke dosett hvor rom nr. 1 er morgenmedisin og rom nr. 2, 3 og 4 er de tre forskjellige medisinene du skal ta?

Anonymkode: 793bd...937

Har forsøkt dosett forgjeves. Er pga psyken jeg glemmer de så dosett hjelper lite. Medisinen må jo huskes selv med dosett. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
30 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg roter også med medisiner i dårlige perioder.  Ønsker vanligvis å greie meg selv, men ser jo at det kunne vært godt i perioder å få litt hjelp av hjemme sykepleier.  Vet ikke om det går an når det bare er i korte perioder en trenger hjelp. Det hjelper iallefall ikke på psyken at en glemmer å ta medisinene.

Ja er kjipt når det er sånn. 

Skrevet (endret)

Jeg har en app på mobilen. Der legger jeg inn type medisin, dose og kokkeslett når de skal tas. Så lager telefonen sånn "riste på et pilleglass" lyd hver gang jeg skal ta medisinene. Sånn husker jeg å ta de. Nå har jeg bare en om morgenen som jeg tar sammen med frokost. Men selv den hadde blitt glemt noen ganger om jeg ikke hadde fått varsel. Medisafe heter den appen jeg har, men det finnes sikkert flere.

Endret av Trine
Skrevet

Bruk alarm på mobil i kombinasjon med dosett. Såfremt du ikke har store kognitive vansker eller mangler rasjonelle evner som følge av psykose, så er dette snakk om hva du egentlig ønsker å oppnå.

Anonymkode: 92b90...bd9

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk alarm på mobil i kombinasjon med dosett. Såfremt du ikke har store kognitive vansker eller mangler rasjonelle evner som følge av psykose, så er dette snakk om hva du egentlig ønsker å oppnå.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg tatt alle medisinene til samme tid. 

Skrevet
44 minutter siden, aa-k-j skrev:

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg tatt alle medisinene til samme tid. 

Hva har det med saken å gjøre? Trodde poenget var hvordan du skulle få tatt medisinene?

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Trodde poenget var hvordan du skulle få tatt medisinene?

Poenget der var at hvis jeg hadde kunne tatt alle medisinene til samme tid så hadde jeg sluppet hele problemet. 

Skrevet
12 minutter siden, aa-k-j skrev:

Poenget der var at hvis jeg hadde kunne tatt alle medisinene til samme tid så hadde jeg sluppet hele problemet. 

Du har sagt at det ikke er et alternativ. Da må løsningen være å finne måter å få tatt dem på.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har sagt at det ikke er et alternativ. Da må løsningen være å finne måter å få tatt dem på.

Ja selvfølgelig. Tror jeg må snakke med legen om dette. Har en liten mistanke til at jeg glemmer de av to årsaker. At jeg dels vil klare meg uten medisiner og dels at jeg faktisk glemmer de. Er så sliten nå så vet ikke om jeg forklarte godt nok. 

Skrevet

Kan også være at jeg glemmer de pga jeg har tatt de i så kort tid at det ikke er blitt rutine i det ennå. 

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja selvfølgelig. Tror jeg må snakke med legen om dette. Har en liten mistanke til at jeg glemmer de av to årsaker. At jeg dels vil klare meg uten medisiner og dels at jeg faktisk glemmer de. Er så sliten nå så vet ikke om jeg forklarte godt nok. 

Foreslår igjen at du bruker alarm på mobilen i kombinasjon med dosett. Eller en app som den Trine foreslo.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår igjen at du bruker alarm på mobilen i kombinasjon med dosett. Eller en app som den Trine foreslo.

Det jeg liker minst når medisinene er på slike forskjellige tider er at det ødelegger sosiallivet mitt noe. Kommer til å spør om ikke et par av de kan byttes ut med tilsvarende medisin som jeg kan ta enten samtidig eller på morningen for den tida er rutine ang medisiner for meg. 

Skrevet

Jeg har multidose, som jeg synes er kjempepraktisk. Legen min ringer inn til apoteket hva jeg står på, når det skal tas osv. Så får jeg det ferdigpakket i doseposer på rull for en mnd. Du må betale noe egenandel for det, men det er verdt det synes jeg. Slurver veldig mye mindre når jeg har det ferdig pakket. Jeg legger en ukes remse godt synlig på badet. Når jeg har brukt medisiner som er ekstraordinære til ekstraordinære tidspunkter, har jeg satt alarm på telefonen. F.eks. ved antibiotikakurer.

Man får og avnaserte dosetter som minner deg på å ta medisinen, enklereliv.no

Skrevet
Den 21.9.2016 at 18.50, aa-k-j skrev:

Det jeg liker minst når medisinene er på slike forskjellige tider er at det ødelegger sosiallivet mitt noe. Kommer til å spør om ikke et par av de kan byttes ut med tilsvarende medisin som jeg kan ta enten samtidig eller på morningen for den tida er rutine ang medisiner for meg. 

Hvordan klarer du få det til å ødelegge sosiallivet ditt?

Skrevet

Ikke kjekt å måtte ta med medisiner hver gang en drar ut og samtidig klare å huske å ta de. Men nå stopper jeg her. Ska ta det opp med legen og psykepleieren som kjenner meg. Da slipper jeg at det blir stilt så mange unødvendige spørsmål. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...