Gå til innhold

Ivan Goldberg's depresjonstest vs/ madrs. Hvem er mest nøyaktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri helt likt madrs, for jeg føler ofte at mine depresjoner ikke helt "passer inn" i den, fordi noen symptomer jeg har er atypiske. Eks. kanjeg bli forferdelig agitert. Proffene blir aldri helt enige om mixed states eller agitert depresjon, men det er nå så. Saken er vel den at jeg føler Ivan Goldberg (amerikansk psykiater, bak nettstedet depression central) sin depresjonstest er bedre, fordi jeg opplever den som grundigere og litt mer nyansert. Jeg får høyere score på sistnevnte enn på madrs.

Er denne testen til Dr. Goldberg noe anerkjent i fagmiljøet? Hva skal jeg forholde meg til? Det jeg synes stemmer best, eller det velprøvde verktøyet jeg aldri føler meg hjemme i?

Skrevet
10 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har aldri helt likt madrs, for jeg føler ofte at mine depresjoner ikke helt "passer inn" i den, fordi noen symptomer jeg har er atypiske. Eks. kanjeg bli forferdelig agitert. Proffene blir aldri helt enige om mixed states eller agitert depresjon, men det er nå så. Saken er vel den at jeg føler Ivan Goldberg (amerikansk psykiater, bak nettstedet depression central) sin depresjonstest er bedre, fordi jeg opplever den som grundigere og litt mer nyansert. Jeg får høyere score på sistnevnte enn på madrs.

Er denne testen til Dr. Goldberg noe anerkjent i fagmiljøet? Hva skal jeg forholde meg til? Det jeg synes stemmer best, eller det velprøvde verktøyet jeg aldri føler meg hjemme i?

Hvorfor trenger du å tallfeste depresjonen din? Veit du ikke sjøl om du er deprimert?

Anonymkode: 115cf...d2a

Skrevet

Det er en veldig stor forskjell.

Goldberg kan man ta på seg selv. MADRS er et verktøy for helsepersonell (selv om Psykia har laget en pasientutgave). 

Personlig mener jeg at MADRS ikke tar høyde for atypiske depresjoner med økt apetitt og økt søvnlengde. Heller ikke agitasjon.

Jeg føler at den beste depresjonstesten er Hamilton, spesielt 21-item utgaven som også tar for seg vektøkning og økt matlyst. Men også i 17-item utgaven har man f.eks agitasjon. Den har kanskje litt mer fokus på fysiske symptomer enn MADRS.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan man kan sjekke hvilken test som er best, siden man ikke har noen "fasit". For å måle depresjon bruker man nettopp tester, og da blir det vel bare å sammenligne tester som er mulig.

Men mulig jeg har lav IQ.

Anonymkode: 79253...a66

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan man kan sjekke hvilken test som er best, siden man ikke har noen "fasit". For å måle depresjon bruker man nettopp tester, og da blir det vel bare å sammenligne tester som er mulig.

Men mulig jeg har lav IQ.

Jeg skjønner ikke hvorfor man behøver å måle det ved hjelp av en test. Er man deprimert vet man det veldig godt.

Så sånn er det med dem saken.

Anonymkode: 2e7d2...e53

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor man behøver å måle det ved hjelp av en test. Er man deprimert vet man det veldig godt.

Så sånn er det med dem saken.

Det er vel for at behandlere skal vite litt mer om hvor psyk man er?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel for at behandlere skal vite litt mer om hvor psyk man er?

Viktig å dosere riktig.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Viktig å dosere riktig.

Jeg vet ikke hensikten med å bruke testen for å undersøke alvorlighetsgrad. Skulle tro det var mer viktig å se på suicidalitet, sånn med tanke på innleggelse eller andre akutte behandlinger. Ang. medisinering er det jo nesten bare eksperimentering uansett (mulig det bare gjelder de middelmådige jeg har vært til, og at superspesialister som Kvakkestad kan analysere seg frem til "svaret").

Men hva vet jeg.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hensikten med å bruke testen for å undersøke alvorlighetsgrad. Skulle tro det var mer viktig å se på suicidalitet, sånn med tanke på innleggelse eller andre akutte behandlinger. Ang. medisinering er det jo nesten bare eksperimentering uansett (mulig det bare gjelder de middelmådige jeg har vært til, og at superspesialister som Kvakkestad kan analysere seg frem til "svaret").

Men hva vet jeg.

Hvor effektive er sånne tester? Man kan vel vare svare kreativt for å få det resultatet man vil (fex skjule suicidalitet)..

Skrevet
25 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvor effektive er sånne tester? Man kan vel vare svare kreativt for å få det resultatet man vil (fex skjule suicidalitet)..

Jeg skjønner det ikke.

Men hva vet jeg.

Skrevet

Jeg har ikke et personlig behov for å tallfeste depresjon, men psykiateren min og min faste terapeut synes det er nyttig for å vurdere alvorlighetsgrad. De bruker den på psykehuset og. Personlig liker jeg ikke tester og skjemar; de blir kategoriske og tar lite høyde for individuelle variasjoner. IMO. Selvsagt kan man være kreativ med svarene sine om man vil det, men hvorfor skulle man øsnke det? Jeg kan jo forstå at man ikke ønsker å snakke om det om man er suicidal og ikke vil risikere at noen hindrer en.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det gir lite mening å rangere tester. De vektlegger ulike depresjonssymptomer noe ulikt. 

Det er nyttig å få et tall for graden av depresjon. Blant annet for å kunne følge utviklingen i behandlingen. Ingen behandler diabetes uten å måle blodsukker gjentatte ganger. Om for eksempel depresjonsgraden ikke avtar, kan det være et sterkt tegn på at behandlingen bør endres. 

Skrevet

Jeg tok en quiz via klikk.no i sommer. Det sto vel noe om at det var fra den MADRS testen. Gjorde det for å vite for meg selv hvor i landet jeg lå. Følte meg mye friere til å svare slik jeg egentlig har det. Fikk 35. Gir jo en grei pekepinn, om det er en grunn til å komme seg til lege osv. Og det å tenke på hvordan jeg har det nå i forhold til da. Bare for å vite for min egen del. Jeg går i behandling, og det var sommerferie så jeg så ikke på det som noen krise. Hvis jeg hadde vært uten noe form for kontakt med helsevesen, eller vært uten nettverk (er jo forsåvidt det). Da hadde jeg håpet at jeg hadde tatt det som et tegn på at jeg burde si til noen hvordan ståa er.

Fint å få vite her at det finnes andre tester. Kanskje det blir aktuelt en annen gang.

Anonymkode: c3836...570

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at grensen for alvorlig depresjon er 25 poeng, mens først 30 poeng gir "vurder indikasjon for medikamenter"?

Anonymkode: 3d2f1...e05

Enig. Det er kun ved milde til moderate førstegangsdepresjoner en ikke anbefaler medisiner.

Men dette var ikke poenget mitt med å legge ut skalaen. Poenget var å vise en enkel skala laget for selvutfylling av pasienten og brukt først og fremst for å måle endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...