Gå til innhold

bipolar vs borderline og MBT

Anbefalte innlegg

ellen propellen
Skrevet

Hei. Jeg fikk for ca 10 år siden diagnosen bipolar å har fått behndling for det men er fortsatt ikke stabil.Jeg slet også med et moderat alkoholproblem som selvfølgelig påvirket sykdommen. I mai 2015 sluttet jeg drikke å begynte på antabus.Kuttet ut antabusen i sommer å det går kjempebra. Ble skrevet ut fra rupo nå i høst og søkt inn på almenpol.

Problemet mitt er at jeg kom ikke til almenpol. De sendte meg til poliklinikken for personlighets psykiatri.De mener nå plutselig at jeg har borderline personlighetsforstyrelse.

Jeg har lest alt jeg kan finne å fatter ikke at den diagnosen kan stemme. Eneste jeg treffer på er at jeg har to selvmordsforsøk og at jeg hadde ett alkoholproblem. Selvmordsforsøkene var et resultat av lang depresiv periode kombinert med bråkutt av alkohol. 

Jeg har flere gode venner som har vert der i alle år. Jeg gikk gjennom en veldig ryddig skilsmisse for to år siden. Jeg har overhode ikke hissig tempremang. jeg svinger ikke daglig i humør. Svingningene går på uker til måneder. Selvbildet midt er kanskje ikke det beste, men med 30 kg overvekt så er ikke det så rart synes jeg. jeg har ingen problemer med å lese å forstå andres følelser. i stabile perioder er jeg fornøyd med livet mitt å har det greit. Jeg kan slite litt med at jeg har litt dårlig økonomi. som er ett resultat av ekstemt forbruk i en manisk periode. har tatt høde for det og skaffet meg en økonomisk verge. I depresive perioder blir jeg passiv å litt asosial, men har gode venner å familie som holder meg i gang. hadde kraftigere svingninger før jeg begynte på litium.

Kan man være borderline med så lite symptomer? er jeg da plutselig ikke bipolar?

Også skal jeg begynne med MBT. Kan du si noe om det? er det bra...dårlig? Må man i grupper?

dette ble litt mye skriving men...

Skrevet (endret)

Høres litt ut som historien min det. Jeg "mista" Bipolar etter 9 år med diagnosen, utredet under ett år sammenhengende innleggelse. Jeg fikk beskjed om at det var et symptom at jeg begynte heftig på flaska etter et traume. Jeg kutta drikking etter daglig inntak i bare 2mnd. Og at jeg hadde ustabilt selvbilde...Joda, i mine hypomane perioder ser jeg jo rimelig lyst på livet, men hvem gjør ikke det? Og i de depressive ser jeg svart på det meste...

MBT= mentaliseringsbasert terapi?

Det skal jeg og begynne med. Gruppeterapi

Endret av Psykojenta
Skrevet

Du vil først bli utredet på personlighetspoliklinikken for å finne ut om du har en personlighetsforstyrrelse. Flrst da før du tilbud om MBT. Jeg har gjennomgått den type behandling (MBT), og kan virkelig anbefale det på det varmeste. De er kjempedyktige der. Hadde virkelig gitt det en sjanse :)

Anonymkode: 09106...dac

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...