Gå til innhold

Stesolid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg satt i tannlegestolen forrige gang, kjente jeg at et epilepsianfall kunne være på gang (GTK) og jeg ba om å få sitte litt før jeg dro hjem. Jeg vil nødigst få GTK-anfall i en tannlegestol... Jeg tok kontakt med nevrologen og han sa at jeg kunne ta 10 mg Stesolid 30-60 minutter før tannlegebesøket. Er 10 mg en høy dose? Grunnen til at jeg spør, er at det jo finnes 2,5 mg og 5 mg med delestrek. Er det andre doseringer for beroligende enn det er for epilepsi?

Anonymkode: 59a29...2b5

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg satt i tannlegestolen forrige gang, kjente jeg at et epilepsianfall kunne være på gang (GTK) og jeg ba om å få sitte litt før jeg dro hjem. Jeg vil nødigst få GTK-anfall i en tannlegestol... Jeg tok kontakt med nevrologen og han sa at jeg kunne ta 10 mg Stesolid 30-60 minutter før tannlegebesøket. Er 10 mg en høy dose?

Antar det ligger i øvre normale dose-nivå. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg spør, er at det jo finnes 2,5 mg og 5 mg med delestrek. Er det andre doseringer for beroligende enn det er for epilepsi?

Vet ikke.

Anonymkode: 4a54b...3c0

Skrevet

Doseringen er annerledes for beroligende effekt enn for epilepsi. Men kanskje legen din har tenkt slik at 10 mg Stesolid vil hjelpe "på toppen" av en annen behandling i bunn? 

Skrevet
27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Doseringen er annerledes for beroligende effekt enn for epilepsi. Men kanskje legen din har tenkt slik at 10 mg Stesolid vil hjelpe "på toppen" av en annen behandling i bunn? 

Det tviler jeg på, men kan ikke vite hva evrologen tenkte, men jeg har ingen tannlegeskrekk/angst.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg satt i tannlegestolen forrige gang, kjente jeg at et epilepsianfall kunne være på gang (GTK) og jeg ba om å få sitte litt før jeg dro hjem. Jeg vil nødigst få GTK-anfall i en tannlegestol... Jeg tok kontakt med nevrologen og han sa at jeg kunne ta 10 mg Stesolid 30-60 minutter før tannlegebesøket. Er 10 mg en høy dose? Grunnen til at jeg spør, er at det jo finnes 2,5 mg og 5 mg med delestrek. Er det andre doseringer for beroligende enn det er for epilepsi?

Når først spørsmålet er stilt, må en svare slik at en er sikker på at det har en forebyggende virkning, men uten at det blir for høy dosering. Derfor 10 mg.

Skrevet

Flunitrazepam er mye bedre for tannlegeskrekk. Det er bare så synd tannlegene ikke gir deg høy nok dose av dette stoffet slik at man må ordne dette selv før man kommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er svært viktig at en doper seg ned før ethvert ubehag. Det ville jo være forferdelig å noe skulle føles ubehagelig selv for en liten stund.

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det er svært viktig at en doper seg ned før ethvert ubehag. Det ville jo være forferdelig å noe skulle føles ubehagelig selv for en liten stund.

Det er ikke spesielt morsomt med et skikkelig panikkanfall når en sitter i tannlegestolen med munnen full av instrumenter. Tross alt bedre å "dope seg ned" enn å unnlate og møte opp?

Anonymkode: 4a54b...3c0

Skrevet
10 minutter siden, Petterx skrev:

Flunitrazepam er mye bedre for tannlegeskrekk. Det er bare så synd tannlegene ikke gir deg høy nok dose av dette stoffet slik at man må ordne dette selv før man kommer.

Nå var det vel ikke pga tannlegeskrekk at ab fikk  stesolid. 

Synes det er en farlig vei å gå og hele tiden måtte ta noe benzo for ditten og datten. De fleste blir fort avhengig og da har man jo et stort tilleggsproblem. 

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg snakker ikke om å dope seg ned, men om å fjerne frykten best mulig og gjøre tannlegebesøket litt mindre skremmende.

Skrevet
Et øyeblikk siden, emilie321 skrev:

Synes det er en farlig vei å gå og hele tiden måtte ta noe benzo for ditten og datten. De fleste blir fort avhengig og da har man jo et stort tilleggsproblem. 

Mulig jeg misforsto - og er helt enig i at man ikke skal ha beroligende for den ene og det andre, men akkurat tannlege, enkle operasjoner med lokalbedøvelse osv. er svært viktig og medisinere litt i forkant fordi alternativet kan være at man slutter å gå til tannlege eller ikke tar nødvendige ubehagelige helsekontroller - noe som får langt alvorligere konsekvenser.

Skrevet
7 timer siden, emilie321 skrev:

a, jeg har ingen problemer med å gå til tannlegen. Jeg fspurte nevrolog om medisinering og fikk beskjed om at jeg skulle ta 10 mg Stesolid for å forebygge epilepsianfall. Ikke for en beroligende effekt.

Det jeg ikke synes NHD svarte meg på, er om det er andre doseringer for beroligende effekt og medisin mot epilepsi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...