susi2 Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Hei!! Jeg har lest mye om at det ikke er så lurt å spise så mye mat før du legger deg fordi da legger du fortere på deg..Det jeg lure på er om jeg legger fortere på meg når jeg ikke spiser frokost eller lunsj, men bare spise middag og kvelds??...Hvis jeg er skikkeli sulten så kan jeg spise mange skiver til kvelds....Foreksempel 3-6 skiver (uæææ)....Takk for svar.. PS: ville bare tilegge at jeg trener sånn ca. 2- 6 ganger i uka og jeg har diabetes type 1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest guggen Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 satt på spissen bør frokosten være dagens største måltid eller minst like stort som lunsj og middag det lønner seg å innta mesteparten av kaloritene tidlig på dagen hvis du ikke vil legge på deg. Men selvsagt bør du også spise kvelds (man fordeler kalroinntaket utover dagen ) Husk at når du har sovet har du ikke spist på lenge og det er omå gjøre å gi kroppen mat før den spiser musklene dine og få satt i gang forbrenninga 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lyseblå Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Vil bare gjøre en ting helt klart. Det er det samlede kalori-inntaket over en hel dag som avgjør om du legger på deg eller ikke. Om du spiser det tidlig på dagen eller sent om kvelden har ingen innvirkning, MEN hvis du ikke spiser en skikkelig frokost så er sjangsen mye større for at du småspiser utover dagen, envt spiser masse til kvelds (altså totalt mer enn du ville ha gjort om du hadde spist frokost). Frokost handler også om å få opp blodsukkeret etter natten. Kan ikke helt se hvofor du ikke følger et litt mer strukturert spisemønster tatt i betraktning av at du har diabetes (men det for bli mellom din lege og deg). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Det er det totale kalori-inntaket i løpet av en dag, minus forbrenningen, som er avgjørende for om du legger på deg eller ei. Allikevel lønner det seg å spise frokost og deretter fordele måltidene jevnt utover dagen av 2 grunner: 1) Dersom du ikke spiser om morgenen/formiddagen, risikerer du å bli så sulten mot kvelden at du spiser mye mer enn du egentlig hadde tenkt - og så bråsulten at du spiser usunn mat 2) Dersom det går mer enn 4 timer mellom måltidene om dagen, vil kroppens forbrenning synke, den stiller seg på sparebluss - og du går lettere opp av den maten du faktisk spiser. Hvis du ikke vil legge på deg,lønner det seg å spise en god frokost (grovbrød/ knekkebrød med vanlig pålegg, eller yoghurt med frukt/musli), en tilsvarende lunsj, en vanlig, sunn middag pluss et mellomåltid eller to bestående av en frukt, riskake, gulrot eller lignende. Og så kan du selvsagt skeie ut på lørdag! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Jeg mener å ha hørt at dere med diabetes1 bør ha mange små måltider. Spis det som du er anbefalt i forbindelse med sykdommen, så vil nok eventuell overvekt også ordne seg. Dersom du ikke spiser om morgenen, vil vel blodsukkeret bli faretruende lavt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Hei Susi, Ettersom du har diabetes, må du tilpasse insulinet til måltidene (eller omvendt! ;-) ). Du bør spise ca hver 4 time, og heller spise mindre. Dette kommer naturligvis an på hvilken type insulin du tar. Men det er viktig å spise "langsom" mat både til frokost OG til kvelds. IKKE "hopp over" kvelds, fordi da risikerer du føling om natten, og en dundrende hodepine neste dag! Diabetssykepleieren kan nok fortelle deg flere detaljer om dette. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi2 Skrevet 15. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2002 satt på spissen bør frokosten være dagens største måltid eller minst like stort som lunsj og middag det lønner seg å innta mesteparten av kaloritene tidlig på dagen hvis du ikke vil legge på deg. Men selvsagt bør du også spise kvelds (man fordeler kalroinntaket utover dagen ) Husk at når du har sovet har du ikke spist på lenge og det er omå gjøre å gi kroppen mat før den spiser musklene dine og få satt i gang forbrenninga Grunnen til at jeg ikke spiser frokost eller lunsj og sånt er fordi jeg har et ganske anstrengt forhold til mat...jeg trodde en stund at jeg var kvitt SF`en min, men jeg er nok ubevist opptatt av alt som heter mat...jeg småspiser ikke utpå dagen heller og det er bare avogtil jeg spiser kvelds...jeg drikker en god del vann og.....Jeg vet at jeg er dum som tenker sånn ting særlig når jeg har diabetes, men det er litt på grunn av den jeg har fått SF...jeg liker ikke selv at jeg tenker sånn og jeg blir sur nå jeg ser andre jenter som prøver å gjøre d jeg gjør.....d r ikke kjekt i det hele tatt!......var bare d jeg ville tillegge... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lyseblå Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Grunnen til at jeg ikke spiser frokost eller lunsj og sånt er fordi jeg har et ganske anstrengt forhold til mat...jeg trodde en stund at jeg var kvitt SF`en min, men jeg er nok ubevist opptatt av alt som heter mat...jeg småspiser ikke utpå dagen heller og det er bare avogtil jeg spiser kvelds...jeg drikker en god del vann og.....Jeg vet at jeg er dum som tenker sånn ting særlig når jeg har diabetes, men det er litt på grunn av den jeg har fått SF...jeg liker ikke selv at jeg tenker sånn og jeg blir sur nå jeg ser andre jenter som prøver å gjøre d jeg gjør.....d r ikke kjekt i det hele tatt!......var bare d jeg ville tillegge... Hei Susi2!! Håper ting ordner seg for deg! Det kan hende at du må jobbe med deg selv, evnt få hjelp av andre til å takle ditt forhold til mat. Mat er jo noe vi trenger alle sammen og et fornuftig forhold til mat er ekstra viktig for alle de med diabetes. Kanskje du kan snakke med legen din? Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Hei susi2, Med diabetes type 1 er det viktig at du har et nogenlunde stabilt inntak til faste tider fra dag til dag. Dersom du forandrer måltider og inntak må insulinmengden og/eller tidspunktet forandres. Det er derfor viktig at du ikke plutselig begynner å hoppe over måltider uten å regulere insulinen. Det beste du kan gjøre for ikke å være så sulten til kvelds, er å spise en god og sunn frokost og lunch. Det mye lettere å legge på seg dersom man ikke spiser disse tidlige måltidene. Det er ok å ikke spise kvelds selv om du har diabetes type 1, men som sagt over, insulinen må da forandres etter hvordan du legger opp måltidene dine. Du kan jo evt ha en minikvelds - 1-2 knekkebrød med ost f.eks, eller en grovbrødskive. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.