Gå til innhold

Rusmisbrukere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange rusmisbrukere som har blitt avhengige pga. de har lav smerteterskel og vil rømme fra ubehag som for folk flest er en helt vanlig del av livet?

Med forbehold om at svaret kan avhenge av hva slags rusmiddel det er snakk om.

Anonymkode: 3875d...df4

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå har jeg de siste årene jobbet mye med rusmisbrukere. En skal ikke drive lenge med dette før en ser hvor utrolig lite ubehag de tåler uten å ruse seg, samt hvor svært lav frustrasjonsterskel de har.

Skrevet
38 minutter siden, BamseLiten skrev:

Tenker du da både fysisk og psykisk ubehag?

Ja, begge deler. Utrolig mye styr det kan lages bare for å få tatt en blodprøve.

Skrevet
1 hour ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Nå har jeg de siste årene jobbet mye med rusmisbrukere. En skal ikke drive lenge med dette før en ser hvor utrolig lite ubehag de tåler uten å ruse seg, samt hvor svært lav frustrasjonsterskel de har.

Er ikke dette symptomer på personlighetsforstyrrelse? Vil det si at mange rusmisbrukere har personlighetsforstyrrelser, eller er det en overforenkling?

Skrevet

Ja, svært mange har det. Av de som institusjonsbehandles kanskje 70%.

Skrevet

En rusmisbruker satt på do i over en halvtime i går. Skjønte jo hva denne drev med. 

Syntes det var ekkelt og visste ikke hva jeg skulle gjøre - vurderte faktisk å ringe politiet for jeg vet jo ikke hvordan de reagerer om man avbryter dem i det de holder på med.

Synes rusmisbruk er så skummelt, føler meg utrygg på jobb i den forbindelse.

Anonymkode: 2b85f...fc4

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rusmisbruker satt på do i over en halvtime i går. Skjønte jo hva denne drev med. 

Syntes det var ekkelt og visste ikke hva jeg skulle gjøre - vurderte faktisk å ringe politiet for jeg vet jo ikke hvordan de reagerer om man avbryter dem i det de holder på med.

Min datter som jobber på psykiatri og rusomsorg, sier hun aldri blir redd. Av alle pasientene hun har hatt, har det kun vært ei som ville gå løs på henne fysisk. Nå er hun lite skvetten av seg, så redd ble hun ikke da heller. Bare sint, men dette var en pasient som fikk narkotikaen sin litt for sent. Det er da de kan bli aggressive i følge henne, men det hører til sjeldenhetene. Hun jobber der bare i ferier, så lang erfaring har hun ikke.  I din situasjon ville jeg ringt politiet. Ikke forsøke å håndtere situasjonen på egen hånd.

Anonymkode: 20707...903

Skrevet
1 hour ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Ja, svært mange har det. Av de som institusjonsbehandles kanskje 70%.

Hvor mange med PF er rusmisbruker?

Skrevet

Rusavhengige har ofte opplevd mye mer av vanskelige ting i tidlig barndom enn folk flest og er preget av det. Jeg syns derfor ikke man kan si at de ruser seg fordi de vil rømme fra et ubehag som for andre er en vanlig del av livet, det er heller slik at de opplever et mye større ubehag enn folk flest og derfor har et større behov for å slippe unna gjennom rus.

Skrevet
4 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Rusavhengige har ofte opplevd mye mer av vanskelige ting i tidlig barndom enn folk flest og er preget av det. Jeg syns derfor ikke man kan si at de ruser seg fordi de vil rømme fra et ubehag som for andre er en vanlig del av livet, det er heller slik at de opplever et mye større ubehag enn folk flest og derfor har et større behov for å slippe unna gjennom rus.

Takk for et humant innspill. 

Jeg er forøvrig passe lei av holdningene her på forumet for tida, så det er godt å lese et svar fra noen som ikke har behov for å diagnostisere og heve seg over andre. Phu.. Jeg får tro på menneskeheten igjen, motor! 

Skrevet

Det er vel flere årsaker til at enkelte blir rusmisbrukere. Enkelte tåler lite som NHD skriver. Enkelte har en vondt oppvekst som de flykter fra. Enkelte er nysgjerrig på hva dette er og prøver. Noen er i en dårlig omgangskretst og lett påvirkelige. Kombinasjoner av disse og sikkert flere andre.

Jeg har registrert at enkelte kun ser seg selv. Det er bare alle andre som har feil. Alt de roter seg bort i er det andre som er årsaken til.

Dette er noe jeg ikke først og fremst har tenkt skyldes personligheten, men skader etter flere års misbruk. Muligens kombinasjon. 

Anonymkode: 85398...33d

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hender hos oss også fra tid til annen og vi har fått streng beskjed fra ledelsen om at i slike tilfeller skal vi ikke gjøre noe selv, men ringe politiet.

Skrevet
5 timer siden, motorPrøysen skrev:

Min erfaring er helt dekkende med det første du skriver. De aller fleste har hatt en meget vanskelig barndom/oppvekst.

Men,... i tillegg erfarer jeg at de også er svært dårlige til å takle selv dagligdags ubehag som å ta en blodprøve, måtte faste til kl.12 før en blir sett på av kirurgen, stå opp selv om en er litt trøtt osv osv.

Skrevet

Det er noe som er så vilt nedlatende å omtale egne pasienter negativ på offentlig på nettsted.

Skjønner ikke hvordan det er mulig å komme i en så selvgod og arrogant posisjon i forhold til andre mennesker.

Skrevet

Rusmisbrukere er vel ikke en definert gruppe? Kjenner til en rekke rusmisbrukere som sliter med veldig forskjellige ting, og er svært forskjellig ifht det å ha psykdom, type psykdom, rusmiddel, plager og grad av funksjon. Har kjennskap til flere folk som har vært alkoholikere (drukket MYE) hele livet, jobbet hele livet, vært svært arbeidsomme, og knapt vært borte en dag. 

Anonymkode: b754e...b9d

Skrevet
34 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Min erfaring er helt dekkende med det første du skriver. De aller fleste har hatt en meget vanskelig barndom/oppvekst.

Men,... i tillegg erfarer jeg at de også er svært dårlige til å takle selv dagligdags ubehag som å ta en blodprøve, måtte faste til kl.12 før en blir sett på av kirurgen, stå opp selv om en er litt trøtt osv osv.

Kanskje på grunn av sykdommen (altså, rusavhengigheten)?

Anonymkode: c02af...42a

Skrevet
36 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vedr. det andre, kanskje det egentlig er pga at noen rusmisbrukere ikke har fått innarbeidet gode hverdagsrutiner.

Skrevet
48 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Men, var de sånn før de ble rusavhengige også?

Skrevet
20 minutter siden, cathlin skrev:

Det er noe som er så vilt nedlatende å omtale egne pasienter negativ på offentlig på nettsted.

Skjønner ikke hvordan det er mulig å komme i en så selvgod og arrogant posisjon i forhold til andre mennesker.

Det forklarer noe av vanskeligheten med å komme ut av rusmisbruk. Etter år med rusmisbruk skal det en enorm jobb til for å gi slipp på det som døyver det vonde. Det har ingenting med selvgodhet eller arroganse å gjøre. Det har med å formidle realisme å gjøre. Skal en klare en så vanskelig jobb som å bli varig rusfri, finnes det ingen lett vei. Det krever at en over tid er i stand til og er villig til å ta på seg masse ubehag.

I tillegg til en vanskelig barndom, har disse menneskene også svært ofte hatt dårlige rollemodeller for hvordan en takler vanskeligheter og motgang. Rusmidler/beroligende medisiner har oftest vært den metoden en har lært.

Jeg dømmer ingen, jeg kun påpeker den ekstra hindring for bedring som ligger i å ikke kunne holde ut vanlige, vanskelige følelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...