Gå til innhold

Melankoli og depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det samme sak? 

Anonymkode: 610f7...861

Skrevet

Jeg tror ikke det. Da går jeg heller for å sammenligne melankoli med dystymi.

Skrevet

Det er litt rart hvis melankoli og dystymi skulle sammenlignes for meg. Jeg var akkurat inne på wikipedia, og der står det at melankoli er en dyp depresjon som bør behandles med sykehusinnleggelse, medisiner eller ect fordi depresjonen er for dyp til at samtalebehandling vil fungere. Og dystymi varer over flere år, men ikke er alvorlig nok til å være en alvorlig depresjon i klinisk forstand. Er det det som kalles depressiv nevrose?

Jeg selv forbinder melankoli med noe annet, eller jeg tenker jo depressivt, men likevel i kontakt med følelser. Den lidende kunstnersjel, på en måte :-)

Men som diagnose virker det veldig alvorlig vel? Ihvertfall på wikipedia.

Skrevet

I dagligtale betyr melankoli omtrent det samme som depresjon. I psykiatri brukes betegnelsen melankolsk depresjon om en tilstand der pasienten er apatisk, affektflat, har døgnvariasjon i humør, redusert søvn og matlyst, er slapp og langsom. Det er en alvorlig depresjon som stort sett behandles med medikamenter eller ECT.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...