Gå til innhold

USA

Kanonføde

Anbefalte innlegg

Skrevet

I USA er det tøffe kår. Der må man jobbe for å få noe. I alle fall hvis man skal ha noe mer enn en befellesskaps-rønne og pasta med ketchup. Lurer på hvordan det påvirker folk. Mulig de får det bedre, når de får til ting, og kan være stolt.

Noen går det såklart dårligere med.

Skrevet
34 minutter siden, Kanonføde skrev:

I USA er det tøffe kår. Der må man jobbe for å få noe. I alle fall hvis man skal ha noe mer enn en befellesskaps-rønne og pasta med ketchup. Lurer på hvordan det påvirker folk. Mulig de får det bedre, når de får til ting, og kan være stolt.

Noen går det såklart dårligere med.

Jeg mener undersøkelser viser at mennesker flest presterer best med et sikkerhetsnett. Altså at økonomisk støtte fra staten på et levlig nivå er en fordel for samfunnet. Orker ikke lete etter kildene nå, men kan kanskje finne de i morgen om du er interessert.

Skrevet
18 minutes ago, Solemnity said:

Jeg mener undersøkelser viser at mennesker flest presterer best med et sikkerhetsnett. Altså at økonomisk støtte fra staten på et levlig nivå er en fordel for samfunnet. Orker ikke lete etter kildene nå, men kan kanskje finne de i morgen om du er interessert.

Da må du definere hva du mener med "fordel", fordi det jo er på veldig mange områder noe kan være til en fordel (f.eks. helse, kriminalomsorg).

En slik definisjon blir bare subjektive kriterier. Det samme blir definisjonen i undersøkelsene du refererer til.

Jeg sier ikke at dette "sikkerhetsnettet" ikke er bra, for det er det på mange måter. Men det har åpenbare ulemper også. Jeg vet ikke hva jeg selv hadde hatt best av. Kanskje hadde jeg vært millionær hadde jeg bodd i USA, og briljert faglig.

Ikke at ett individ (meg i dette tilfellet) skal avgjøre politikk, men jeg er heller ikke ute etter å bestemme hva slags politikk vi skal ha i Norge (hvilken rolle spiller min mening?).

Bare noen tanker.

Skrevet
35 minutter siden, Kanonføde skrev:

Da må du definere hva du mener med "fordel", fordi det jo er på veldig mange områder noe kan være til en fordel (f.eks. helse, kriminalomsorg).

En slik definisjon blir bare subjektive kriterier. 

Det vil jeg ikke si. Det fører nok til bl.a. mindre kriminalitet og "spenninger" i samfunnet.

Men det er klart, for enkeltmennesket behøver det ikke være en fordel.

Anonymkode: 86c53...03f

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Det vil jeg ikke si. Det fører nok til bl.a. mindre kriminalitet og "spenninger" i samfunnet.

Men det er klart, for enkeltmennesket behøver det ikke være en fordel.

Anonymkode: 86c53...03f

Det kan være det fører til mindre kriminalitet ja (man vet strengt tatt ikke, i og med at det er mange andre parametere som også er ulike), men det finnes nok minst ett aspekt ved det som er en fordel - og da blir det en subjektiv vurdering av hvor viktige de ulike er. F.eks. fører denne mangelen på sikkerhetsnett i USA til at mange verver seg (til militæret), og ingen vet hvordan verden hadde sett ut uten denne aktiviteten. Poenget er ikke at jeg er hellig overbevist om det positive med USAs rolle som verdenspoliti siden WW2, poenget er at det er mange områder en kan måle dette på, og da blir det en subjektiv vurdering av hva som er viktigst (det er også vanskelig å gjøre en helhetlig vurdering).

Jeg tenker vel mest på det som har med den amerikanske drømmen å gjøre. Det å bygge seg opp fra ingenting. Hvem vet hva man egentlig hadde klart? Nå skal det sies at det per i dag ikke fungerer like bra i USA på dette området som det har gjort, men det kommer av andre ting enn sikkhetsnettet.

Skrevet

Jeg tror den amerikanske modellen er bedre for noen fattige. Jeg tror en fyr som jobber på Kmart og bor i campingvogn sammen med hagla si kan være lykkelig og stolt. Folk synes det er absurd at sånne stemmer Trump, men jeg tror ikke de ser på seg selv som offer. De vil klare seg, som Trump, og ikke leve på almisser og medlidenhet fra Hillary.

Fordelene med den norske modellen er så åpenbare at jeg ikke gidder å si noe om det :-)

Skrevet
2 hours ago, Gargamel said:

Jeg tror den amerikanske modellen er bedre for noen fattige. Jeg tror en fyr som jobber på Kmart og bor i campingvogn sammen med hagla si kan være lykkelig og stolt. Folk synes det er absurd at sånne stemmer Trump, men jeg tror ikke de ser på seg selv som offer. De vil klare seg, som Trump, og ikke leve på almisser og medlidenhet fra Hillary.

Fordelene med den norske modellen er så åpenbare at jeg ikke gidder å si noe om det :-)

Det var nok bedre tider i USA tidligere. Men de hadde ikke noe særlig velferdstilbud da heller. Folk stemmer jo på Trump delvis nettopp fordi "den amerikanske drømmen" er blitt mer uoppnåelig. "They are taking our jobs, they are taking our money".

Skrevet
3 timer siden, Gargamel skrev:

Det kan man vel si om alle navere? La de forsørge seg selv, behold / få tilbake selvrespekten, men leve i ytterste fattigdom.

Anonymkode: 49e14...7d2

Skrevet

Jeg tror att U.S.A har dårligere rykte en det det er grunn for. Det finnes sosiale sikkerhetsnett der også. Det finnes trygdeytelser, subsidiced housing, maten er billig, og minstelønn er ikke så lav som den en gang var. Politisk sett er det mange som stemmer Trump fra arbeiderklassen, akkuratt som det i norge skjer att de som har minst utdanning stemmer FRP. Ikke fordi de er dummere, men de er ikke drillet i ett PK kjør, slik som akademikere er.

Anonymkode: 98b1a...e32

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror att U.S.A har dårligere rykte en det det er grunn for. Det finnes sosiale sikkerhetsnett der også. Det finnes trygdeytelser, subsidiced housing, maten er billig, og minstelønn er ikke så lav som den en gang var.

De syke og trygdede har det nok langt langt bedre økonomisk i Norge enn i USA. Men selvfølgelig, de rike har det langt langt bedre der.

Anonymkode: 162a8...688

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...