Gå til innhold

GU og skam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere andre som har sterk angst for GU pga skam,overvekt og stygg kropp å gjennomføre en slik undersøkelse? 

Ikke si "just do it" eller be meg ta meg sammen, det hjelper meg ingenting. 

Håper på svar fra noen med erfaring og som forstår.

Anonymkode: 167be...dfe

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer dere andre som har sterk angst for GU pga skam,overvekt og stygg kropp å gjennomføre en slik undersøkelse? 

Bare møter opp og gjennomfører.

Anonymkode: ff60b...082

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til å alltid være nydusja tenker jeg kontinuerlig før og igjennom undersøkelsen at legen gjør dette mange ganger daglig og at det er en helt vanlig undersøkelse som alle kvinner tar. Legen er profesjonell og ser alle mulige slags kroppslige former hver eneste dag og dømmer ingen.

Det er det jeg tenker og gjør iallefall...og jeg har kommet meg gjennom det på grunn av dette..men det er hardt arbeid, det er ikke lett! 

Anonymkode: 3d3b5...2f3

Skrevet

Jeg tenker sånn jeg også, men det hjelper meg ingenting. Ikke en gang min profesjonelle behandler og gynekolog på dol har klart å hjelpe meg dette. 

Jeg gjennomførte for 6 år siden og det var grusomt. Utsatte i flere år. Jeg vil ikke klare det denne gangen. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker sånn jeg også, men det hjelper meg ingenting. Ikke en gang min profesjonelle behandler og gynekolog på dol har klart å hjelpe meg dette. 

Jeg gjennomførte for 6 år siden og det var grusomt. Utsatte i flere år. Jeg vil ikke klare det denne gangen. 

Uffda...det er ikke lett når det er sånn. Jeg brukte maaange år på dette før jeg tok motet til meg. Det hjelper meg også hvis legen forklarer hva h*n gjør underveis sånn at jeg har kontroll på hva som skjer. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du vurdere fordeler og ulemper ved å gjennomføre og å la det være.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uffda...det er ikke lett når det er sånn. Jeg brukte maaange år på dette før jeg tok motet til meg. Det hjelper meg også hvis legen forklarer hva h*n gjør underveis sånn at jeg har kontroll på hva som skjer. 

Det er bra du har klart det :) kanskje jeg er "der" om noen år jeg også. 

Det er ikke lenge siden jeg ble trygg nok til å vise meg frem for mannen mln heller. Hadde ikke sex på flere år bl.a pga dette. Gikk opp 40 kg pga medisiner og alvorllgt depresjon. Det sier vel egentlig mye.

Men jeg er ikke nødt til å gå til legen, og jeg kan kutte ut å ha sex igjen uten at det ødelegger så mye. Det går nok over denne gangen også :) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du vurdere fordeler og ulemper ved å gjennomføre og å la det være.

Det har jeg gjort, og jeg takker for alle svar jeg fikk. 

Skrevet

Jeg er så feig at jeg skal ha GU i narkose. Makter det ikke. Jeg må ta det pga. arvelig kreft i livmorhalsen... Gruer meg, for selv om jeg ligger i narkose, er det noen som skal se og fikle med det skitne stedet mitt.

Jeg ønsker deg lykke til, TS :)

Anonymkode: 4f9ba...e77

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så feig at jeg skal ha GU i narkose. Makter det ikke. Jeg må ta det pga. arvelig kreft i livmorhalsen... Gruer meg, for selv om jeg ligger i narkose, er det noen som skal se og fikle med det skitne stedet mitt.

Jeg ønsker deg lykke til, TS :)

Anonymkode: 4f9ba...e77

Selv om du føler at du er feig så synes ikke jeg at du er det, snarere tvert om; du har funnet en løsning på hvordan du skal få gjennomført en undersøkelse, det er det viktigste -OG du har tydellgvis snakket med legen om det også. Vær stolt av det ;) 

Jeg kommer meg ikke så langt en gang, klarte dog til slutt å formidle det til behandler men det hjalp ikke i dette tilfellet, det ble tvert om bare verre :( 

Skrevet

Det er viktig å finne en grei gynekolog som du kan ha en god dialog med underveis. Man trenger ikke klatre opp i stolen med en gang, du og gynekologen kan planlegge undersøkelsen til minste detalj. Det skal være du som styrer tempoet.

Jeg har selv hvert PISSREDD for å gå til gynekolog pga. overgrepstraumer og kroppslige komplekser. Så jeg fikk gjort undersøkelser under narkose. Etter hvert syntes jeg det ble så upraktisk, fordi det ble veldig tidkrevende å få utredet noe jeg har slitt en del med. Det endte med at jeg fikk Xanor, og klarte med dette og en tålmodig lege å få gjennomført undersøkelen.

Leger jobber med folk, og det er nok flere av oss som ikke er perfekte og tar usunne valg enn de som er såkalt flinke. En god lege tenker på hvordan være en god lege akkurat for den pasienten som sitter der, ikke bare for fåtallet av perfekte og supersunne mennesker.

Skrevet
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Det er viktig å finne en grei gynekolog som du kan ha en god dialog med underveis. Man trenger ikke klatre opp i stolen med en gang, du og gynekologen kan planlegge undersøkelsen til minste detalj. Det skal være du som styrer tempoet.

Jeg har selv hvert PISSREDD for å gå til gynekolog pga. overgrepstraumer og kroppslige komplekser. Så jeg fikk gjort undersøkelser under narkose. Etter hvert syntes jeg det ble så upraktisk, fordi det ble veldig tidkrevende å få utredet noe jeg har slitt en del med. Det endte med at jeg fikk Xanor, og klarte med dette og en tålmodig lege å få gjennomført undersøkelen.

Leger jobber med folk, og det er nok flere av oss som ikke er perfekte og tar usunne valg enn de som er såkalt flinke. En god lege tenker på hvordan være en god lege akkurat for den pasienten som sitter der, ikke bare for fåtallet av perfekte og supersunne mennesker.

Hvordan gikk du frem for å fortelle lege/gyn om problemet? Jeg kommer jo ikke så langt en gang..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk du frem for å fortelle lege/gyn om problemet? Jeg kommer jo ikke så langt en gang..

Hva med å skrive et brev?

Anonymkode: 48b84...c1c

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk fastlegen min til å skrive utfyllende om det i henvisningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...