Gå til innhold

NHD: Vektoppgang på Litium...

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei.

Jeg har tatt litium i to uker nå. 2X42 mg pr. dag. Har merket lite bivirkninger sammenlignet med antipsykotika, men det har gått for kort tid til å vite om det har effekt. BP1 og generell angstlidelse. 

Tidligere har jeg slitt med spiseforstyrrelser i flere år. Visste at det var en sjans for å gå opp i vekt av litium, så jeg har tatt noen forhåndsregler for å forebygge vektøkning. Jeg spiser kun plantebasert kost (har gjort det i et og et halvt år), og drikker ikke brus eller saft. I vår gikk jeg ned 7 kg i vekt etter å ha økt treningsmengden, og var veldig fornøyd med det. Da jeg begynte med litium økte jeg aktivitetsnivået ytterligere. Fra før trente jeg 4 økter i uka (en blanding av intervalltreninger, langkjøring og styrke). I tillegg til dette har jeg nå gått en tur på 7,5 km de dagene jeg har pleid å ta treningsfri. Jeg opplever ikke at litium har gitt meg økt apetitt eller cravings, men jeg drikker helt klart mye mer (vann!). Har nok gått fra å drikke 2-3 l pr dag til 5-6 l pr dag, men jeg går jo naturlig nok mer på do også. 

Nå har jeg gått opp 4,6 kg på to uker. For meg er det litt krise. Jeg satt en grense for hvor mye jeg kunne akseptere å gå opp av litium, og har allerede nådd den, selv om jeg har prøvd å forebygge. Jeg begynner å få panikk, + økt angst og selvskading av dette. 

Er det helt ute av min kontroll dette med vekten på litium? Jeg tror ikke jeg har kapasitet til å øke aktivitetsmengden ytterligere, hverken tidsmessig eller fysisk. Tenker nå å redusere kaloriinntaket mitt, selv om det ikke er høyt i forhold til aktivitetsnivået mitt. En typisk dag for meg kan være slik:

Frokost: 3 brødskiver med avocado og tomat.

Løpetur: 1.5 mil (rolig langkjøring, rundt 160-176 i puls)

Lunsj: Smoothie av 2 bananer, blåbær, mandelmelk, og en blandet salat med couscous. 

Middag: 1 søtpotet, linsegryte og spinat. 

Masse vann. Ingen mellommåltider.

Teller ikke kalorier, men er ganske sikker på at jeg spiser helt normalt. I helgene blir det litt godteri i tillegg. Jeg har gått ned i vekt på denne måten frem til nå, så kan ikke skjønne annet enn at det er litiumet som er årsaken til vektøkningen. Hvis du har noen andre tips til hvordan jeg kan stoppe vektøkningen, og aller helst går ned igjen, så tar jeg gjerne i mot det. Lurer også på hvor mye jeg egentlig kan forvente å gå opp. Går jeg opp mer enn 6 kg nå, så er det nok. Da gir jeg opp litium, uansett. 

Forresten, i tillegg til å veie meg, har jeg tatt mål av kroppen. Virker som om vekten har lagt seg på hofter, rumpe overarmer og ankler. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror mye av denne vektøkningen skyldes at du er mer "vannfylt".

Når en bruker litium, senkes nyrenes evne til å konsentrere urinen. Det betyr at en må produsere noe mer urin for å få skilt ut den samme/nødvendige mengden avfallsstoffer. Denne økningen blir vanligvis beskrevet til ca 0,5 liter mer drikke og tilsvarende mer urin. Opp til 1 liter har jeg hørt om, men hos deg er det 2-3 liter. Må det være slik, eller er det en uvane?

Jeg synes du skal ta dette opp med psykiateren eller fastlegen din.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tror mye av denne vektøkningen skyldes at du er mer "vannfylt".

Når en bruker litium, senkes nyrenes evne til å konsentrere urinen. Det betyr at en må produsere noe mer urin for å få skilt ut den samme/nødvendige mengden avfallsstoffer. Denne økningen blir vanligvis beskrevet til ca 0,5 liter mer drikke og tilsvarende mer urin. Opp til 1 liter har jeg hørt om, men hos deg er det 2-3 liter. Må det være slik, eller er det en uvane?

Jeg synes du skal ta dette opp med psykiateren eller fastlegen din.

Jeg føler meg veldig tørst dagen lang, etter at jeg begynte med litium. Jeg har tenkt at kroppen har trengt vannet, siden jeg har vært så tørst. - Men du mener jeg kan drikke mindre? Jeg skal alltids klare å drikke mindre, hvis det ikke har noe å si for helsa mi på litium.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg lufter en mulighet. Jeg vil ikke si noe bastant på nett og uten å kjenne deg. Ta det opp med legen din.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg lufter en mulighet. Jeg vil ikke si noe bastant på nett og uten å kjenne deg. Ta det opp med legen din.

Den er grei😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...