Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått Quetiapin 25 - 50mg mot søvnvansker og tankekjør av fastlegen etter brudd med samboer. Sovner greit på 25mg, men våkner fortsatt midt på natten. Liten effekt på tankekjøret. Har prøvd to dager på rad, men lurer altså på om effekten på tankekjøret vil bedre seg etter litt lengre tids bruk.

Skrevet (endret)

Quetiapin 25 mg er en allergimedisin. Det er egentlig det samme som å ta Vallergan, etc.

Man kan skrive virkningen cirka i følgende rekkefølge, ettersom dosen øker.

1. Søvnfremmende og antiallergisk effekt.

2. Forsterket søvnfremmende effekt, beroligende effekt, reduksjon av tankekjør

3. Antidepressiv effekt

4. Antimanisk og antipsykotisk effekt (høye doser)

Jeg kan ikke antyde noen dosering siden jeg ikke er lege. Men tror de fleste må høyere enn 25 mg mot plagsomme tanker.

Quetiapin er en medisin med "mange ansikter" - ut fra hvilken dose man tar. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk for svar! Antar at jeg må nærmere 100mg for å dempe tankekjør da. Få prøve meg frem.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Les pakningsvedlegget. Quetiapin er antipsykotika, ikke allergimedisin. Jeg har brukt quetiapin mot mani men selv på 25 mg fikk jeg flere ulemper enn fordeler. På 50 mg gikk det helt galt. 

Du må prøve deg frem  men snakke med legen underveis og for all del, les pakningsvedlegget.

Skrevet
4 minutter siden, BamseLiten skrev:

Les pakningsvedlegget. Quetiapin er antipsykotika, ikke allergimedisin. Jeg har brukt quetiapin mot mani men selv på 25 mg fikk jeg flere ulemper enn fordeler. På 50 mg gikk det helt galt. 

Du må prøve deg frem  men snakke med legen underveis og for all del, les pakningsvedlegget.

Det er riktig at Quetiapin er et antipsykotikum, men i lave doser har det ikke stort annen effekt enn antihistamineffekt. 

Skrevet (endret)

Bruker 50mg mot søvnvansker, sover hele natten. Hjelper ikke mot tankekjør. Skal sies at jeg blir akutt trøtt etter 1 time etter inntak, og må da legge meg. Sovnet på minuttet. Allergimedisin har ikke den effekten på meg.

Endret av Maw87
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grovt sett er det slik:

I doser på 25-50 mg er det i hovedsak et sovemiddel. Det kan nok virker på "tankekjør" i disse doser og oppover.

Som et antidepressivt og stemningsstabliliserende middel er den vanligste dosen ca 300 mg.

Som antipsykotisk medisin må en vanligvis opp i doser på 4-800 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...