Gå til innhold

Strattera og vektreduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste gått litt ned i vekt. Ikke mye altså, men nok til at buksene har blitt litt i overkant romslige. Det er ingen grunn til det sånn jeg ser det. Jeg spiser normalt mye og siden jeg må spise smågodt og sjokolade for en annen doler så har jeg ikke akkurat ligget unna det heller.

Jeg ser at bivirkninger på Strattera er bl.a vektreduksjon, men en annen bivirkning er mindre matlyst. I mitt hode henger da disse bivirkningene sammen. Man spiser mindre og vekta går ned. Jeg fikk redusert matlyst, men har tvunget meg selv til å spise som normalt fordet. Nå er matlysta ganske normal.

Så fikk jeg plutselig litt småpanikk. Tenk om det er muskler som forsvinner. Men jeg fant ingenting om Strattera og muskelsvinn. Det kan hende jeg går litt mer enn jeg gjorde før. Jeg prøver å gå av meg hjernegørr. Går et par timer hver dag, men det er ikke mer enn 9-10 km. Poenget er liksom å være ute, så jeg går i det tempoet hunden min føler for og han vil gjerne stoppe og snuse endel.

Kan Strattera føre til vektreduksjon uten at også matlysten er redusert? I såfall, hvorfor?

Skrevet

Begynte du å gå samtidig med medisinen? For 7 mil i uka er jo ganske mye :-) Har ikke hørt om medisinen før, så kan ikke uttale meg om det. Men medisiner har jo bivirkninger både ene og andre veien. Kanskje det øker forbrenningen på et vis. Men vil jo tro det kanskje er aktiviteten din her som gjør utslaget? Men som sagt.  burde kanskje ikke uttale meg ettersom jeg ikke har peiling på medisinen. Men uansett er du jo kjempeflink som går så mye !:) 

Skrevet
21 minutter siden, Trettheten skrev:

Begynte du å gå samtidig med medisinen? For 7 mil i uka er jo ganske mye :-) Har ikke hørt om medisinen før, så kan ikke uttale meg om det. Men medisiner har jo bivirkninger både ene og andre veien. Kanskje det øker forbrenningen på et vis. Men vil jo tro det kanskje er aktiviteten din her som gjør utslaget? Men som sagt.  burde kanskje ikke uttale meg ettersom jeg ikke har peiling på medisinen. Men uansett er du jo kjempeflink som går så mye !:) 

Jeg har alltid gått, men den siste mnd har jeg lagt på ca 2 km + om dagen. Det hjelper å gå og å være ute i naturen når det koker i hodet. Jeg begynte på medisinen i vinter, men brukte veldig lang tid på å trappe opp. I begynnelsen mistet jeg apetitten, i tillegg så døde den ene hunden min så da orket jeg ikke tvangsspise heller. Men på den tiden hadde jeg neppe fått med meg om buksa hadde begynt å bli litt stor heller. Det er ikke snakk om mer enn et par kg. Fra 58-59 til 56-57. Jeg går ikke så lett ned i vekt, ikke opp heller (heldigvis), så et par kg er faktisk litt på meg. Jeg tenkte også at de kanskje økte forbrenningen, også begynte jeg å tenke hva som i såfall vil skje om jeg går på dem en stund også slutter. Vil jeg da fly opp i vekt? Vil de på en måte ødelegge forbrenninga?

Jeg har vanskelig for å se for meg at et par km om dagen kan ha noe å si, men det har kanskje det. Får satse på det ;)

Hehehe....her kan alle uttale seg. Medisinen virker på noradrenalin (adhd-medisin, men ikke sentralstimulerende). Utover det aner jeg egentlig ikke så mye om dem og hva de gjør med kroppen. Blir litt trøttere og roligere, samtidig som det tar fullstendig av om natta. Drømmer ekstremt mye. Takk for svar, og takk for at du syns jeg er flink :)

Skrevet (endret)

Jeg også går ned i vekt av Strattera. 4kg på 2 uker nå. Begynte med Strattera for 3 uker siden. Avtar vel som de fleste andre bivirkninger, håper jeg :) Gikk en del ned av ritalin og Metamina.

Endret av Maw87
Skrevet
2 timer siden, Maw87 skrev:

Jeg også går ned i vekt av Strattera. 4kg på 2 uker nå. Begynte med Strattera for 3 uker siden. Avtar vel som de fleste andre bivirkninger, håper jeg :) Gikk en del ned av ritalin og Metamina.

Oi, det var mye. Spiser du mindre enn før du begynte på dem? Får håpe det avtar ja, ellerså blir du jo borte til slutt.

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Sønnen min gikk ned i vekt av concerta. 

Det er vanlig å gå ned i vekt av denne type medisiner, men jeg har et inntrykk av at det skyldes at man mister matlysta. Jeg spiser 4 knekkebrød til frokost, 2 til lunsj, så spiser jeg middag, og ellers så spiser jeg både sjokolade, kjeks, chips o.s.v om jeg har lyst på det.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Det er vanlig å gå ned i vekt av denne type medisiner, men jeg har et inntrykk av at det skyldes at man mister matlysta. Jeg spiser 4 knekkebrød til frokost, 2 til lunsj, så spiser jeg middag, og ellers så spiser jeg både sjokolade, kjeks, chips o.s.v om jeg har lyst på det.

Ok, det var rart ja. Sønnen min spiste jo mindre mener jeg, var sånn medisin jeg skulle hatt :) 

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, det var rart ja. Sønnen min spiste jo mindre mener jeg, var sånn medisin jeg skulle hatt :) 

Ja, den gjør noe med apetitten. Det skal mye til før jeg mister matlysta, men jeg merker at jeg ikke så fort får den intense sultfølelsen som jeg fikk før. Men psykiateren som diagnostiserte meg var veldig tydelig på at jeg ikke måtte slurve med maten så jeg har spist selv om jeg ikke har følt meg sulten. Haha, er vel mange som skulle hatt den medisinen, men jeg tror ikke det hadde vært særlig bra for deg ;)

Skrevet
14 minutter siden, Trine skrev:

Ja, den gjør noe med apetitten. Det skal mye til før jeg mister matlysta, men jeg merker at jeg ikke så fort får den intense sultfølelsen som jeg fikk før. Men psykiateren som diagnostiserte meg var veldig tydelig på at jeg ikke måtte slurve med maten så jeg har spist selv om jeg ikke har følt meg sulten. Haha, er vel mange som skulle hatt den medisinen, men jeg tror ikke det hadde vært særlig bra for deg ;)

Best å følge legens råd da og spise uansett. Lurer jo på å prøve concerta...har etter sønnen min. Men har ikke tørt enda. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Best å følge legens råd da og spise uansett. Lurer jo på å prøve concerta...har etter sønnen min. Men har ikke tørt enda. 

Ikke gjør det. Det kommer til å forværre angsten din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...