Gå til innhold

Lithium ved schizoaffektiv lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt lithium før, men medisinen ble tatt bort da jeg fikk en alvorlig forgiftning med nyresvikt. Tar nå zyprexa og quetiapin. Psykiateren vil at jeg skal ta lithium mot mani, men jeg har ikke forstått om han vil at jeg skal ta dette i tillegg til zyprexa. Hadde en alvorlig manisk episode då lithium og clozapin ble kuttet brått. Er det vanlig å kombinere lithium med zyprexa?

Anonymkode: 1db94...1eb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litium er nok den beste medisinen ved schizoaffektiv lidelse.

En velger de kombinasjoner som må velges for å nå målet. Det inkl også Zyprexa og litium.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt lithium før, men medisinen ble tatt bort da jeg fikk en alvorlig forgiftning med nyresvikt. Tar nå zyprexa og quetiapin. Psykiateren vil at jeg skal ta lithium mot mani, men jeg har ikke forstått om han vil at jeg skal ta dette i tillegg til zyprexa. Hadde en alvorlig manisk episode då lithium og clozapin ble kuttet brått. Er det vanlig å kombinere lithium med zyprexa?

Anonymkode: 1db94...1eb

Hei. Bare lurte på om du vet hvorfor du ble forgiftet og fikk nyresvikt på litium? Sto du på veldig høy dose, eller tok overdose? Eller kom det helt ut av det blå?

Anonymkode: 49201...5d7

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Bare lurte på om du vet hvorfor du ble forgiftet og fikk nyresvikt på litium? Sto du på veldig høy dose, eller tok overdose? Eller kom det helt ut av det blå?

Anonymkode: 49201...5d7

Det kom annsynligvis som en følge av en infeksjon jeg fikk av clozapin. Jeg tok ikke for høy dose av litium.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
6 timer siden, GT1 skrev:

Det kom annsynligvis som en følge av en infeksjon jeg fikk av clozapin. Jeg tok ikke for høy dose av litium.

Huff, så skummelt :s Går på litium selv, men er ikke helt komfortabel med det, kjenner jeg.

Skrevet
10 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Huff, så skummelt :s Går på litium selv, men er ikke helt komfortabel med det, kjenner jeg.

Pass på at nyrefunksjon blir målt jevnlig. Finn ut av om det er fastlege eller psykiater som skal ta ansvar for dette. Hvis kreatininverdien begynner å stige, bør det følges nøye med.

Anonymkode: 1ae6a...144

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...