Gå til innhold

Hva er tankekjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tankekjør det samme som når man grubler og tenker utrolig mye? På at ting er trist og at det overtar hverdagen? det gir konsentrasjonsvansker og gjør at man ikke følger med i samtaler Osv? 

Skrevet
2 timer siden, Trettheten skrev:

Er tankekjør det samme som når man grubler og tenker utrolig mye? På at ting er trist og at det overtar hverdagen? det gir konsentrasjonsvansker og gjør at man ikke følger med i samtaler Osv? 

Ja tankekjør kan være slik, men for meg trenger det ikke nødvendigvis være negative tanker. Bare et ras/kaos av mange tanker.

Gjest Kanuttius
Skrevet
22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja tankekjør kan være slik, men for meg trenger det ikke nødvendigvis være negative tanker. Bare et ras/kaos av mange tanker.

Jeg kan og bli opphengt i positive tanker og kverne i timesvis på det og man blir sliten av det og. 

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Her trenger det heller ikke bare å være negativet tanker. Kaos av mange tanker som jeg ikke klarer å ta kontroll over eller få stoppet.

Skrevet

Tusen takk for svar. Har lurt på dette. Men da vet jeg at det kan være tankekjør det er jeg "har" . Alltid lurt på dette når folk beskriver tanke kjør. Det høres så rart ut.  Men da vet at det antagelig er likt min kaotiske hjerne. Hvertfall utslitt. Skulle gjerne hatt pause fra hjernen min.  

Skrevet

Hvilke medisiner gis mot tankekjør da?

Anonymkode: 50eb3...85c

Gjest Kanuttius
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må du mest ta med legen din. Ikke sikkert at medisiner er det rette alltid. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på medisiner som hjalp mot tankekjør, men jeg begynte med medisiner av andre årsaker. Går også til terapi så vet egentlig ikke om det var medisinene eller terapien som hjalp mot tankekjør, kanskje litt begge deler.

Skrevet

"Tankekjør" har ingen faglig definisjon, og jeg tror folk kan kalle noe tankekjør som i realiteten er ubeslektetede symptomer. F.eks. kan man "kverne" på negative tanker ved depresjon, og ved mani så kan tankene rase avgårde - begge deler kunne vært omtalt som tankekjør.

Tror man sier det fordi det har noe å gjøre med å "være på kjøret".

Skrevet

Tankekjør er for meg når 1000 tanker raserer i hodet mitt over en lengre periode, enten jeg er depressiv eller hypoman. I depressive perioder kan de nok være mye mere negativt ladet enn i hypomane perioder. Ukjente kommanderende stemmer er også en del av dette i min verden iallefall...og når disse to kombineres...det er kjipe dager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...