Gå til innhold

Et spm til ang. litium, NHD.

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

1: Jeg leser at hard trening og økt svette kan føre til økt litiumnivå i blodet. Hvor mye skal til? Hvis jeg løper 1.5-2 mil, regnes det som hard trening? Jeg har også bakkeintervaller 7,5 km, der jeg altså trener med høy intensitet. Kan jeg plutselig bli forgifta under trening?

2: Hvor mye varierer serumnivået av litium i løpet av en dag? Jeg tok nettopp blodprøve for å sjekke serumnivået. La oss si at serumnivået mitt akkurat nå er på 0,8 mmol/l. Hvis jeg etterpå løper 1.5 mil, vil nivået kunne stige til 1,2 mmol/l, for eksempel? 

3: Er det viktig å drikke mer enn vanlig under trening når man tar litium? Og er det hensiktsmessig å drikke vann blandet med eplejuice, feks, eller annet for å opprettholde elektrolyttbalansen, eller holder det å spise og drikke som vanlig? 

4: Jeg regner med at jeg kan trene som jeg pleier, selv om jeg tar litium? Vil folk som trener mye og intensivt trenge lavere dose enn de som er mer inaktive? 

Jeg er ikke så begeistret for å ta litium, så når jeg først skal gjøre det vil jeg forsikre meg om at jeg ikke gjør noe feil. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Og forresten. Jeg har tatt magnesium og jern det siste året. Går det greit å ta dette sammen med litium? Tenkte særlig på magnesium, da, siden det skilles ut via nyrene. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
7 timer siden, franklyscarlet skrev:

1: Jeg leser at hard trening og økt svette kan føre til økt litiumnivå i blodet. Hvor mye skal til? Hvis jeg løper 1.5-2 mil, regnes det som hard trening? Jeg har også bakkeintervaller 7,5 km, der jeg altså trener med høy intensitet. Kan jeg plutselig bli forgifta under trening?

2: Hvor mye varierer serumnivået av litium i løpet av en dag? Jeg tok nettopp blodprøve for å sjekke serumnivået. La oss si at serumnivået mitt akkurat nå er på 0,8 mmol/l. Hvis jeg etterpå løper 1.5 mil, vil nivået kunne stige til 1,2 mmol/l, for eksempel? 

3: Er det viktig å drikke mer enn vanlig under trening når man tar litium? Og er det hensiktsmessig å drikke vann blandet med eplejuice, feks, eller annet for å opprettholde elektrolyttbalansen, eller holder det å spise og drikke som vanlig? 

4: Jeg regner med at jeg kan trene som jeg pleier, selv om jeg tar litium? Vil folk som trener mye og intensivt trenge lavere dose enn de som er mer inaktive? 

Jeg er ikke så begeistret for å ta litium, så når jeg først skal gjøre det vil jeg forsikre meg om at jeg ikke gjør noe feil. 

1. Ja, det er hard trening. Litiumkonsentrasjonen er avhengig av væskebalansen. Hvis du under så lang trening ikke etterfyller med væske, kan det nok være over grensen til skadelig.

2. Det kan jeg ikke svare eksakt på. Avtal med legen at du en dag kommer direkte fra hardtrening og måler serumkons. Viktig for deg, men interessant både for dine leger og for meg om du etterpå kan dele det med meg.

3. Nei, ikke mer enn vanlig under trening. Jeg vil anbefale noe elektrolytter ved høy belastning over en time (for alle).

4. Du kan trene som du pleier. Doseringen må gjøres etter serumkons enten en trener eller ikke, og det er store individuelle variasjoner på hvor mange mg en trenger å innta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...