Gå til innhold

Cyklothymi og bipolar 2 samtidig, div spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret nå. Selv trodde jeg kanskje jeg var kommet mer inn i en rapid-cycling greie, men jeg blir forvirret når flere leger sier forskjellige ting. Jeg er for andre gang i år innlagt for depresjon. Jeg føler meg selv veldig sikker på diagnosen bipolar 2. Den ble satt i 2006 etter tilbakevendende alvorlige depresjoner. Så fikk jeg en hypomani som nesten vippet over i det hinsidige - og det ble så åpenlyst for omgivelsene at diagnosen tilbakevendende depresjon omgående ble endret til bp2. Tidligere hypomanier fikk gå under radaren, fordi jeg ikke ble euforisk men mer irritabel og uspiselig. Jeg fikk Lamictal, og det tar jeg fortsatt. I tre år var jeg nokså stabil, men i 2009 ble jeg deprimert igjen, dog ikke så alvorlig som tidligere. Lamictal økt, satt på Litium også. Det hadde lite effekt og ga meg skjelvinger, så jeg sluttet på det etter en tid. De seinere årene har jeg svingt litt hyppigere, selv om det går et par år mellom de mer uttalte. Eller slik har det vært. I fjor var jeg dårlig, to år siden sist og sånn sett etter "boka". Bare flaks at jeg ikke lyktes med et alvorlig selvmordsforsøk. Nå er jeg tilbake på samme sted. Selvdestruktiv atferd har jeg alltid slitt med, men det har vært verre enn noen gang etter jeg kom på stemningsstabiliserende. De strides om det skyldes blandede episoder, eller at medisinene hever meg nok til at handlekraften ikke svekkes av depresjonen. Men nå har jeg alltid hatt en tendens til å bli agitert av depresjoene mine, men mest i seinere år. Før ble jeg "treg." Selvskading har jeg stort sett klart å legge fra meg, men det suicidale er sterkere. Det samme med alkohol. Jeg var i behandling for det for snart tre år siden, og kun hatt et par mindre sprekker etter det. Sist på starten av året, men da ble jeg så sjuk (fysisk) at jeg nokså umiddelbart hanket meg inn igjen. 

Nå er jeg 100% tilbake der jeg var i fjor. Jeg sitter inne på avdelingen og ser fram til hva jeg skal gjøre når jeg slipper ut - tenker at det er noe jeg har forsonet meg med at vil skje nå. Det jeg sliter med er kronisk. Nye smeller vil komme, og jeg har fått evig nok av det nå. Tanken på utprøving av enda mer medisiner når jeg kommer ut er ikke god, det er bensin på bålet når det gjelder de tankene jeg har om å forlåte vår dimensjon.  Jeg kan faktisk ikke se hva et par uker innleggelse kan gjøre for at jeg endrer synspunkt. Dette er kronisk. Psykiateren min mener jeg ikke er riktig medisinsert, og vil forsøke alternativer. Han nevnte noe om Cyklothymi, men kan man ha det sammen med bp2? Jeg trodde det var en slags "bipolar light."

Jeg bruker Seroquel depot 300mg og Brintellix 15mg i tillegg til Lamictal 550mg, samt Rivotril 3mg mot epilepsi. 

Dette ble sikkert langt og meningsløst. Essensen er at jeg er ganske begrepsforvirret. Kan man ha flere former for bp samtidig? Jeg er utredet for eupf, men "kvalifiserte" ikke for den. Og hvilke medisiner er det best å spille på? Øke Lamictal? Tror siste serumspeil lå øverst på 30-tallet. En lege sier man ikke skal ta mer enn 500mg i døgnet, jeg tar 550... Hvem hører jeg på? Han som snakker om antall mg, eller han som snakker ut i fra seruverdier?

Skrevet

Jeg har også bp2. En periode med det samme jeg fikk diagnosen tok jeg 600 mg lamictal. Så og si ingen effekt. Jeg har aldri helt forstått dette med blandingsepisoder, men jeg tror kanskje jeg så vidt er inne i en sånn periode nå....jaja, kanskje et meningsløst svar, men ville bare si at jeg var oppe i 600 mg. Sorry meningsløst svar. 

Anonymkode: c3f83...58f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har BP2. Snakk om cyklotymi virker for meg meningsløst.

Enda tristere er det at en lege sier at 500 mg er maks. Da har en dessverre skjønt svær lite av dette. Det er serumkonsentrasjonen hjernecellene dine bryr seg om. De har ikke en anelse om hvor mange mg du putter inn i munnen. Jeg har en pasient som bruker 1200 mg og har en serumkonsentrasjon på 20-25.

Alle behandlingsretningslinjer er veiledende for gruppen av syke. På individnivå er det den enkeltes tilstand som teller. Også her gjelder "at en må gjøre det en må". 

I ditt tilfelle ville jeg lagt serumkonsentrajon av Lamictal på ca 40. I tillegg ville jeg økt Brintellix til 20 mg.

Skrevet
7 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Meningsløst? Synes ikke det :-)

Det var bra det da =) mener på serumkonsentrasjonen min lå på rundt 35-40 da jeg sto på lamictal =) 

Anonymkode: c3f83...58f

Skrevet
9 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du har BP2. Snakk om cyklotymi virker for meg meningsløst.

Enda tristere er det at en lege sier at 500 mg er maks. Da har en dessverre skjønt svær lite av dette. Det er serumkonsentrasjonen hjernecellene dine bryr seg om. De har ikke en anelse om hvor mange mg du putter inn i munnen. Jeg har en pasient som bruker 1200 mg og har en serumkonsentrasjon på 20-25.

Alle behandlingsretningslinjer er veiledende for gruppen av syke. På individnivå er det den enkeltes tilstand som teller. Også her gjelder "at en må gjøre det en må". 

I ditt tilfelle ville jeg lagt serumkonsentrajon av Lamictal på ca 40. I tillegg ville jeg økt Brintellix til 20 mg.

Tusen takk for et så utfyllende svar. Jeg kan trygge deg på at han som snakker ut serumspeil er min psykiater, ikke han som snakket om miligrm. Tar det definitivt videre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...