Gå til innhold

sykmelding men ikke fast jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt sykmelding da jeg er laaangt nede i kjelleren, men har ikke fast jobb. Jobbet mellom 100 og 60 prosent stilling ca i ekstravakter siste året tror jeg. Var så dum å si opp min faste jobb (gjør det hver gang jeg blir deprimert, da jeg tror det er jobben det er noe i veien med) og nå er jeg uten fast jobb og deprimert igjen. Hva gjør jeg? har jeg krav på noe som helst ? Er helt utafor og greier meg ikke.. 

Anonymkode: 4eedb...d46

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger sårt sykmelding da jeg er laaangt nede i kjelleren, men har ikke fast jobb. Jobbet mellom 100 og 60 prosent stilling ca i ekstravakter siste året tror jeg. Var så dum å si opp min faste jobb (gjør det hver gang jeg blir deprimert, da jeg tror det er jobben det er noe i veien med) og nå er jeg uten fast jobb og deprimert igjen. Hva gjør jeg? har jeg krav på noe som helst ? Er helt utafor og greier meg ikke.. 

Har du en turnus/vaktliste som er satt opp fremover?

Skrevet

Skjønner dessverre ikke helt.

Hvis du ikke har jobb pr tidspunkt, er det heller ingenting å bli sykmeldt fra. Da får du ingenting.

Hvis du har en jobb, og har vært ansatt i jobben i over fire uker, har du krav på sykepenger. Sykepengene beregnes normalt ut fra gjennomsnittsinntekt siste måneder, korrigert for stillingsprosent og sykmeldingsgrad.

Skrevet

har jobb en måned ellernoe frem.. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har jobb en måned ellernoe frem.. 

Hvis du har vært ansatt i jobben i over fire uker har du krav på sykepenger for de vaktene du har blitt satt opp på. Du kan ikke få sykepenger for ekstra vakter som ikke er avtalt.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Du kan bli sykemeldt selv om du ikke har fast jobb (eller jobb i det hele tatt). Det kan være viktig å ha en dokumentert sykemelding fra lege mtp at man muligens har behov for hjelp videre (aap, rehab opphold osv). Gå til legen og be om hjelp, det du forteller om tidl jobber og sykdom så kan du ha kanskje ha nytte av litt ekstra hjelp eller??? Har du tjent noe de siste månedene har du også krav på sykepenger, nav har måter de regner det ut på for de som er vikarer også. 

Skrevet

Håper jeg kan ha krav på noe. Tenker hvis jeg ikke kan  klare jobbe fremover utover det jeg skal jobbe i ukene fremover.  Har tidligere hatt fast jobb og hatt grei inntekt. Bare typisk at jeg skulle bli syk nå. Men er redd for hva som skjer hvis jeg presser meg ytterligere. 

Skrevet
10 timer siden, Fionys skrev:

Hvis du har vært ansatt i jobben i over fire uker har du krav på sykepenger for de vaktene du har blitt satt opp på. Du kan ikke få sykepenger for ekstra vakter som ikke er avtalt.

Det stemmer ikke. Sykepenger regnes ut ifra hva du har tjent og ikke hva du kommer til å tjene dersom du er ekstravakt.

Skrevet

men ser det ut til at jeg kan slippe bli økonomisk ruinert pga sykdom eller hva skjer tror dere ? noen som har et konkret svar ? jeg har de siste 4 årene hatt fast jobb, med normal inntekt. Men nå siste inneværende året jobbet løse vakter. Er nå syk igjen, ikke sykmeldt enda, og har vakter i en måned eller to til. Hvis jeg nå da blir sykmeldt , si 4 måneder- har jeg da krav på nor utover de vaktene jeg er satt opp på? 

Skrevet

Det her er kun eksempel. er kanskje frisk etter en måned.  

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

men ser det ut til at jeg kan slippe bli økonomisk ruinert pga sykdom eller hva skjer tror dere ? noen som har et konkret svar ? jeg har de siste 4 årene hatt fast jobb, med normal inntekt. Men nå siste inneværende året jobbet løse vakter. Er nå syk igjen, ikke sykmeldt enda, og har vakter i en måned eller to til. Hvis jeg nå da blir sykmeldt , si 4 måneder- har jeg da krav på nor utover de vaktene jeg er satt opp på? 

Det er ikke noe vilkår om at man er fast ansatt for å ha rett til sykepenger. Varierende inntekt kan imidlertid gjøre det vanskelig å vite nøyaktig hva man får i sykepenger. Ved fast arbeidstid ser man på inntekten de siste fire ukene eller den siste måneden ved fastsetting av sykepengegrunnlaget. Når arbeidstid og inntekter varierer, sier loven at "et lengre og mer representativt tidsrom" skal legges til grunn. Hvor langt tidsrom som legges til grunn ved beregning av gjennomsnittsinntekten din, kommer helt an på hvor mye inntekten har variert og årsakene til dette. Du må selv passe på at NAV får all mulig relevant informasjon om inntekten din og årsaken til at du har arbeidet mindre i tiden forut for sykmeldingstidspunktet, slik at det tidsrom som legges til grunn ved fastsetting av sykepengegrunnlaget ditt blir representativt for din faktiske inntekt.

Forstår ikke hvorfor du ikke går til legen og ber om sykemelding. Jo lenger du venter, desto færre rettigheter har du.

Anonymkode: 3e915...c7a

Skrevet

Det sitter så langt inne ettersom jeg alltid har stått på i periodene jeg er frisk og ser alltid på det som et enormt nederlag når jeg kommer til det punktet hvor jeg blir syk. Det størster ønsket i livet er at jeg en dag i livet går hver dag og er frisk og gleder meg over hver eneste dag og trives med jobb og hverdagen.  Tusen takk for godt svar forresten.  Skal ringe legen.. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sitter så langt inne ettersom jeg alltid har stått på i periodene jeg er frisk og ser alltid på det som et enormt nederlag når jeg kommer til det punktet hvor jeg blir syk. Det størster ønsket i livet er at jeg en dag i livet går hver dag og er frisk og gleder meg over hver eneste dag og trives med jobb og hverdagen.  Tusen takk for godt svar forresten.  Skal ringe legen.. 

Sånn har jeg og tenkt, i 20 år. Nå venter jeg på utredning for bipolar....kunne nok ha ungått mye vondt om jeg hadde tatt meg selv på alvor for lenge siden 

Skrevet

Har 3 generasjoner med bipolar i familien , så fremtidsutsiktene er vel ikke så lys. Men håper jo at jeg ikke er neste generasjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...