Gå til innhold

Seponering av SSRI-Seroxat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært medisinert med 40 mg seroxat daglig over en periode på 17 år. Er nå i midten av 30-årene og har forsøkt seponert flere ganger tidligere uten hell. denne gangen her seponerer jeg meget langsomt slik at jeg har gått fra 40 mg ned til 10 mg, men under denne dosen kommer disse velkjente seponeringssymptomene, og tildels svært kraftig. Jeg har forsøkt å ta dette opp med både fastlegen og en psykiater, men føler jeg går i en evig runddans med de samme svarene jeg får. Jeg måtte f.eks selv foreslå å eventuelt trappe ned på seroxat sammen med fluoksetin som har en lengre halveringstid, og dermed kan gjøre seponeringen lettere. Psykiateren var ihvertfall ærlig nok til å si at den generelle kunnskapen om seponering av antidepressiva blant leger ikke var den beste og det er kun i de senere årene kunnskapsnivået øker om dette, og da særlig blant disse SSRI-preparatene som kom på slutten av 80-tallet.

Mine spørsmål er:

1. Vil en slik langvarig bruk av seroxat ha skapt en varig skade hva gjelder den naturlige produksjonen av serotonin i hjernen? Slik at om man klarer å slutte vil man ha et svært lavt nivå av serotonin? Lest en del artikler om dette i amerikanske tidsskrifter for nevropsykologi. En forsker mente at det kunne være til nytte i fasen rett etter man har seponert å behandle med aminosyren l-tryptofan eller 5-HTP. Disse er ulovlige i Norge, men kan de event. foreskrives på fritak? Noen som har noen erfaring med dette?

2. Vil eventuelt en kort behandling i 7-10 dager med f.eks. valium eller sobril i kombinasjon med seroquel slik at man får sove mens de verste seponeringsymptomene står på være nyttig? Altså når man tar den siste dosen med paroksetin for godt? Andre preparater som kan vurderes? Har forsøkt med fluoksetin og det hjalp ikke. 

3. Har man nok data og erfaring til å kunne hevde at det ikke er til skade å stå på seroxat resten av livet? Vil det eks. hemme sædkvaliteten slik at det vil vanskeliggjøre å få barn? Vet i hvertfall at pakningsvedlegget til seroxat har blitt nærmest tykk som en bok i forhold til da jeg fikk det i 1999. 

Alle svar mottas med takk, bortsett fra de opplagte som "seponer mer gradvis" etc.."ikke gjør det alene, men i samråd med en fastlege som er utdannet i Polen fordi han ikke kom inn i Norge og overhode ikke har peiling på hverken seponering eller antidepressiva" 

Anonymkode: 5e015...351

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413844-seponering-av-ssri-seroxat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seroxat er det mest potente SSRI i kombinasjon med at det har kortest halveringstid. Det gjør det mildt sagt til et helvete å slutte med.

Jeg tror ikke det finnes så mye bevis for at tryptofan eller 5-HTP har noe for seg. Ulempen med slike stoffer er at de i hovedsak omdannes til serotonin i kroppen, som kan gi uhensiktsmessig vekst av hjerte og hjerteklaffer, osv. Særdeles lite tryptofan finner veien til hjernen. Det som mer påvirker tryptofan til hjernen er insulinmengden i blodet. 

Det er ikke farlig å bruke Seroxat resten av livet hvis det hjelper deg. Hvis du skal slutte, ville jeg vurdert en ganske høy dose fluoksetin i starten, og trappe rolig ned etterpå. Tviler på at Sobril eller Vival hjelper så veldig.

I mitt tilfelle ble jeg medisinert som 18 årig ung mann i forbindelse med en da hemmende sosial angst, rusmisbruk og noe nedstemthet, ikke uttalt depresjon. Det ble den gang ikke målt noe konsentrasjon av seretonin hos meg. så for den saks skyld kunne disse nivåene være helt normale. Husker at jeg plutselig fikk en svært oppsving og ukritisk/likegyldig atferd i mange år etter bruken av seroxat. 

På bakgrunn av til dels svært kraftige seponeringsbivirkninger har hvert forsøk på seponering vært å anses som mislykket. Hva anses som tilbakefall av sykdom i mitt tilfelle? Har en noe engstelig personlighet, men står i jobb og tatt høyere utdanning. Har vel som de fleste av oss mine opp og nedturer i livet, men vil ikke kalle det depresjon. Så i mitt tilfelle føler jeg nå 17 år med bruken av seroxat får holde. Bruken har dessverre ødelagt mye for meg. I starten og i studietiden hjalp det meg, men har blitt følelsesmessig avstumpet, har svært nedsatt libido, ingen kjæresteforhold, nærmest impotent. 

Kan man bli innlagt for avrusing etter langvarig bruk av seroxat. Ser ikke het nå hvordan jeg skal klare å seponere, samtidig stå i full jobb osv.

Hvis du har nedsatt libido ville jeg byttet til brintellix, som ikke påvirker libidoet. kanskje du kan stå på det en stund og se hvordan det er, og eventuelt prøve en nedtrapping på den. Du kan bare skifte rett over fra den ene til den andre tror jeg.

• 7 år senere...

Hei. Jeg har kutta ut Seroxat i en uke nå og kjenner på flere seponerings symptomer; søvnproblemer, ekstrem nattesvette og uro. Det er skikkelig ille. Andre som har opplevd dette og som ønsker å dele sine erfaringer? Hvor lenge varer disse seponerings symptomene? Trenger noen oppmuntrende ord kjenner jeg. 

Annonse

Seroxat skrev (54 minutter siden):

Hei. Jeg har kutta ut Seroxat i en uke nå og kjenner på flere seponerings symptomer; søvnproblemer, ekstrem nattesvette og uro. Det er skikkelig ille. Andre som har opplevd dette og som ønsker å dele sine erfaringer? Hvor lenge varer disse seponerings symptomene? Trenger noen oppmuntrende ord kjenner jeg. 

Hvor sakte trapper du ned? Hvor lenge har du brukt?  Jeg har trappet ned (ikke sluttet), gjorde det ekstremt sakte. 

Osten skrev (6 minutter siden):

Hvor sakte trapper du ned? Hvor lenge har du brukt?  Jeg har trappet ned (ikke sluttet), gjorde det ekstremt sakte. 

Osten skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått på 20 mg Seroxat i 2 mnd, men måtte slutte på de p.g.a mange bivirkninger. Jeg seponerte fra 20 mg til 10 og fra 10 til ingenting. Det gikk greit frem til de siste 10 mg. Jeg googla meg frem til at seponerings symptomer kan vare i to uker så da er jeg halveveis. Håper at det gir seg snart. Takk for innspill 😊

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...