Gå til innhold

Slik blir de nye førerkort-reglene

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.fylkesmannen.no/Oppland/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Forerkort/Nytt-regelverk-forerkort-fra-1-oktober-2016/

Fra 1. oktober 2016 blir det innført nytt regelverk om krav til helse for å kunne ha førerkort. Det nye regelverket er tilpasset EU`s førerkortdirektiv, og hensynet til trafikksikkerheten er tillagt avgjørende betydning. Fastlegen vil nå få en mer sentral rolle. Flere som tidligere måtte søke fylkesmannen om dispensasjon, vil nå kunne få utstedt helseattest hos fastlegen. For noen vil muligheten til å ha førerkort bortfalle etter det nye regelverket.

Det nye regelverket fra 1. oktober 2016 tar utgangspunkt i om helsekravet er oppfylt eller ikke oppfylt. Det er i det nye regelverket svært liten mulighet til å kunne få innvilget dispensasjon for førerkort dersom helsekravet ikke er oppfylt.

De som allerede har fått innvilget dispensasjon fra fylkesmannen etter det gamle regelverket har fortsatt gyldig førerkort ut den perioden det er innvilget dispensasjon for. Som en overgangsordning kan tidligere dispensasjoner fornyes av fylkesmannen fram til 30. september 2019 dersom søkeren har tungtveiende behov til å få fornyet sitt førerkort. Fra 1. oktober 2019 er det imidlertid ikke lenger dispensasjonsadgang etter det gamle regelverket.

Nedenfor følger noen av de viktigste endringene i det nye regelverket;

Fastlegen skal ved utfylling av helseattest alltid undersøke:

• sensoriske funksjoner (syn og hørsel)
  • kognitiv funksjon, psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser
  • førlighet
  • legemiddelforbruk og bruk av rusmidler

Fylkesmannen vil presisere at legens vurdering av kognitiv funksjon ikke betyr at alle over en viss alder skal gjennomføre kognitive tester. Kognitiv testing gjennomføres bare dersom det er mistanke om at kognitiv svekkelse har betydning for trafikksikkerheten.

• Ved manglende syn på ett øye er det ikke lenger anledning til å innvilge dispensasjon etter nytt regelverk for førerkortgruppe 2 og 3.
  • Ved bruk av medikamenter som påvirker aktsomhet og kjøreevne er det fastsatt lavere døgndoser og strengere krav for kombinasjoner for flere av disse medikamentene. Ved bruk av 3 medikamenter som for eksempel Paralgin forte (smertestillende), Sobril (beroligende) og Imovane (sovemedisin) vil du ikke lenger kunne kjøre bil. Fastlegen din kan gi deg ytterligere informasjon.
  • Dersom du benytter insulin eller tabletter som kan gi rask senkning av blodsukkeret kan du ikke lenger ha kjøreseddel for buss og kompetansebevis for utrykningskjøring.
  • Dersom du har hjertesykdom og skal fornye førerkort i gruppe 2 og 3 kan dette nå gjøres hos fastlege, og du behøver som hovedregel ikke lenger søke fylkesmannen om dispensasjon. Det samme gjelder for de aller fleste tilfeller av diabetes 1 og 2.
  • For de som har hatt ett anfall med bevissthetstap, unntatt ved epilepsi eller et epilepsilignende anfall, er helsekravet for førerkort igjen oppfylt etter 6 måneder. Dette betyr at et de som har fått inndratt sitt førerkort grunnet bevissthetstap det siste året kan søke tilbakelevering av førerkortet 1. oktober 2016 dersom det er stabil sykdomstilstand etter en observasjonstid på 6 måneder. Du må da kontakte din fastlege som skriver helseattest som du tar med til politiet. Politiet behandler søknaden din og opphever eventuelt sperringen på ditt førerkort. Deretter kan du ta med helseattesten for å få utstedt nytt førerkort på trafikkstasjonen. Vær imidlertid oppmerksom på at behandlingen av saken din hos politiet kan ta noen dager.
  • Observasjonstid for alkohol-, rus- og medikamentlidelser er etter nytt regelverk endret til 6 måneder. Du kan da søke om tilbakelevering av førerkortet dersom alkohol-, rus- eller medikamentfrihet er dokumentert over en periode på 6 måneder.
  • For ADHD (F90.0, F 90.1) er helsekravet oppfylt for alle førerkortklasser dersom det er klar anbefaling fra behandlende lege/psykolog.
  • Fylkesmannen gjør oppmerksom på at det fra 1. oktober 2016 er utarbeidet ny helseattest for førerkort. Den nye blanketten skal benyttes ved alle søknader om førerkort. Vi gjør også oppmerksom på at flere sykdomsgrupper kan gi begrenset gyldighetstid på førerkortet, selv om regelverket sier at helsekravet er oppfylt.

Anonymkode: f6e02...07a

Skrevet

Jeg har BP2, og BP benevnes som "alvorlig sinnslidelse". I forskriften fremheves det at en alvorlig sinnslidelse er uforenlig med førerkort. 

Så 1. oktober kan jeg vel bare levere inn førerkortet mitt hos lensmannen. Har ingen prikker på 12 år, men jeg antar at jeg er farlig i trafikken. 

Ja ja.. Jeg kan jo sykle til jobb. Det er bare 4 mil.

Skrevet
12 minutes ago, Janus30 said:

Jeg har BP2, og BP benevnes som "alvorlig sinnslidelse". I forskriften fremheves det at en alvorlig sinnslidelse er uforenlig med førerkort. 

Så 1. oktober kan jeg vel bare levere inn førerkortet mitt hos lensmannen. Har ingen prikker på 12 år, men jeg antar at jeg er farlig i trafikken. 

Ja ja.. Jeg kan jo sykle til jobb. Det er bare 4 mil.

BP2 er ikke regnet for å være en "alvorlig sinnslidelse". Det går på psykose. BP1, derimot. Så det går nok bra.

God tur! Kjør forsiktig!

Skrevet
7 minutter siden, Kanonføde skrev:

BP2 er ikke regnet for å være en "alvorlig sinnslidelse". Det går på psykose. BP1, derimot. Så det går nok bra.

God tur! Kjør forsiktig!

Så alle med bp1 blir nektet å kjøre nå?

Skrevet
Just now, Annkarin said:

Så alle med bp1 blir nektet å kjøre nå?

Vet ikke, jeg har ikke satt meg inn i det bortsett fra denne artikkelen. Jeg bare påpekte at BP2 ikke er regnet som alvorlig sinnslidelse, og at BP1 er det. Det står endel om psykiatriske lidelser og adferdsforstyrrelser i de nye forskriftene, men det nevnes også at man skal ta hensyn til individuelle faktorer (f.eks. hvis man er godt behandlet og "stabil").

Lurer egentlig på om jeg mister sertifikatet selv. Jeg velger å ignorere det før fastlegen ev. tar det opp. :ph34r:

Skrevet

Mister jeg lappen da? Har vel alvorlig sinnslidelse?

Skrevet
27 minutter siden, Kanonføde skrev:

God tur! Kjør forsiktig!

Skal ringe psykiateren som kjenner meg forholdsvis godt og spørre om jeg bør frykte for førerkortet, eller om jeg må levere attest som sier at jeg er skikket til å fortsette med å kjøre bil. 

Skrevet
1 minute ago, Janus30 said:

Skal ringe psykiateren som kjenner meg forholdsvis godt og spørre om jeg bør frykte for førerkortet, eller om jeg må levere attest som sier at jeg er skikket til å fortsette med å kjøre bil. 

Det er da mange hundre tusen i Norge med diagnoser som BP2, moderat depresjon, agorafobi, personlighetsforstyrrelser etc. etc. Dette handler nok mest om psykotiske lidelser eller "alvorlig utagering", ev. historikk med suicidalitet.

Det går bra.

Skrevet
6 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er da mange hundre tusen i Norge med diagnoser som BP2, moderat depresjon, agorafobi, personlighetsforstyrrelser etc. etc. Dette handler nok mest om psykotiske lidelser eller "alvorlig utagering", ev. historikk med suicidalitet.

Det går bra.

Hva med meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mister jeg lappen da? Har vel alvorlig sinnslidelse?

For deg gjelder dette: Merk deg spesielt andre kulepunkt.

Førerkortgruppe 1

Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist ved

• stabil tilstand i tre måneder,
  • god etterlevelse og oppfølging av behandlingen fra pasienten,
  • ingen bivirkninger av legemidler som kan påvirke trafikksikkerheten og
  • god kognitiv funksjonsevne.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For deg gjelder dette: Merk deg spesielt andre kulepunkt.

Førerkortgruppe 1

• stabil tilstand i tre måneder,
  • god kognitiv funksjonsevne.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet.

Ok, Jeg følger behandlingen :) 

Skrevet

For personer med BP1 som kun har hatt en episode med mani, gjelder dette:

Førerkortgruppe 1

• stabil tilstand uten maniske episoder i tre måneder,
  • god sykdomsinnsikt.

For de som har hatt flere maniske episoder gjelder dette:

Førerkortgruppe 1

• stabil tilstand uten maniske episoder i seks måneder,
  • god sykdomsinnsikt.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet.

Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

For BP2 er det ingen restriksjoner.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For personer med BP1 som kun har hatt en episode med mani, gjelder dette:

Førerkortgruppe 1

• stabil tilstand uten maniske episoder i tre måneder,
  • god sykdomsinnsikt.

For de som har hatt flere maniske episoder gjelder dette:

Førerkortgruppe 1

• stabil tilstand uten maniske episoder i seks måneder,
  • god sykdomsinnsikt.

Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet.

Jeg har BP1. Har hatt hyppige svingninger, men begynner å bli bedre på litium. Jeg har nettopp begynt å kjøre selv, og det har på en måte vært en "seier" å tørre å kjøre, og å mestre å kjøre. Jeg har god sykdomsinnsikt, og har ikke kjørt hvis jeg ikke har vært frisk nok til det. Nå er det vel 2,5 mnd siden forrige maniske episode. 

Skal jeg spørre psykiateren om å få noe bevis på at jeg kan kjøre, eller skal de på DPS ta initiativet? For meg frister det ikke akkurat å levere tilbake et førerkort som jeg nettopp har kjempet for å få, til tross for sterk angst (og BP, da). De på DPS har oppmuntret meg til å kjøre, og har gitt uttrykk for at de synes det var positivt at jeg tok lappen. 

Må alle med BP1 til enhver tid ha bevis på at det er ok å kjøre? La oss si at jeg ble involvert i en ulykke, ville politiet få vite at jeg har BP1, og vil jeg da bli straffet for å ikke ha bedt om helseattest som viser at jeg kan kjøre? 

Ble skikkelig redd for å miste lappen nå. Det meste annet har falt i grus i år. Lappen er en av de få positive tingene jeg har fått til :/ Om jeg hadde mistet lappen i 6 mnd nå, hadde jeg måttet avslutte studiene også, da det tar 4,5 timer å komme seg dit kollektivt, og 50 minutter med bil. 

Skrevet

Oops... Hva med de som har eupf, hvor humør og sinnstilstand varierer veldig gjennom dagen. Skulle jo ikke tro da at personer med slik lidelse er trygge bilførere. Suicidal klokka ti om morgenen og euforisk klokka to, sinna og irritabel og "gi faen-humør" klokka fire... lol 

Anonymkode: a5a62...6e8

Skrevet
1 hour ago, franklyscarlet said:

Må alle med BP1 til enhver tid ha bevis på at det er ok å kjøre? La oss si at jeg ble involvert i en ulykke, ville politiet få vite at jeg har BP1, og vil jeg da bli straffet for å ikke ha bedt om helseattest som viser at jeg kan kjøre?

Nei, det er bare å kjøre så lenge du har førerkort. Hvis fastlegen tar det opp med deg så får du bare skaffe dokumentasjon på at du klarer å ha førerkort.

(Men man må aldri ta høyere dose enn foreskrevet om man setter seg bak rattet, det er farlig og kan medføre straff. Bare noe jeg påpeker generelt, fordi noen kanskje tror det er uskyldig, men det er det ikke.)

Skrevet

Ja det er jo oppløftende nyheter, vi risikerer lappen begge to her hjemme da og med det forsvinner hans jobb muligheter fullstendig (og nettopp ferdig med 2 års omskolering I bedrift). Skal bli dyrt for nav dette. 

Anonymkode: 9f26a...502

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja det er jo oppløftende nyheter, vi risikerer lappen begge to her hjemme da og med det forsvinner hans jobb muligheter fullstendig (og nettopp ferdig med 2 års omskolering I bedrift). Skal bli dyrt for nav dette. 

Kan de ikke i stedet bli flinkere til å straffe fartssyndere og fyllakjørere?

Nei, de kan de ikke, fordi da rammer de folk som er i arbeid i større grad.

De "MÅ" gjøre noe, og da går de etter den gruppen som i lavest grad er i inntektsgivende arbeid = ikke så dyrt for staten.

En ser det på alle områder, at man "MÅ" gjøre noe. Det er alltid et problem, og mulige forbedringer. Tror de skaper sitt eget arbeid på denne måten, finne på noe å gjøre som forsvarer stillingene.

Men fakta er at det aldri har vært så lite ulykker som det er i dag, og sammenlignet med mange andre land så er det en fantasi.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oops... Hva med de som har eupf, hvor humør og sinnstilstand varierer veldig gjennom dagen. Skulle jo ikke tro da at personer med slik lidelse er trygge bilførere. Suicidal klokka ti om morgenen og euforisk klokka to, sinna og irritabel og "gi faen-humør" klokka fire... lol 

Anonymkode: a5a62...6e8

De med eupf kommer inn under dette punktet:

Personlighetsforstyrrelse med impulskontrollproblemer eller svekket dømmekraft (helsekrav til førerkort)

Personlighetsforstyrrelser, eller andre lignende tilstander, som medfører nedsatt dømmekraft, impulskontrollsvikt eller atferdsforstyrrelse som svekker kjøreevnen er ikke forenlig med å inneha førerett.

Særlig oppmerksom skal man være på personer med aggressiv, utagerende eller voldelig atferd. Dersom også tidligere kjørehistorie har vist nedsatt dømmekraft, impulskontrollsvikt og lignende forhold hos søker, underbygger dette at vedkommende utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.

Førerkortgruppe 1, 2 og 3

Helsekrav oppfylt etter vurdering av relevant spesialist dersom

• dømmekraften vurderes god under stress,
  • det er tilstrekkelig impulskontroll og
  • det ikke foreligger atferdsavvik som medfører økt trafikksikkerhetsrisiko.

For førerkortgruppe 1: Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis med vanlig varighet.

For førerkortgruppe 2 og 3: Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i to år, før den kan gis for inntil tre år av gangen.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at dere ikke kan kjøre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...