Gå til innhold

Slik blir de nye førerkort-reglene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lønner seg ikke å oppsøke hjelp/behandling. 

Anonymkode: fec2a...be3

Gjest Kanuttius
Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva er det som gjør at dere ikke kan kjøre?

Jeg utredes for BP og tåler dårlig medisiner så jeg skal være glad hvis jeg finner noe kroppen vil ha. Sobril virker bla. 

Mannen har hatt hjernesvulst 3 ganger og blir derfor helt ødelagt av tungt arbeid. Er yrkessjåfør nå på en spesiell type maskiner som det kun finnes to av i sør-norge og fikk nå pace maker for ett år siden..det baller på seg. Ikke er vi gamle heller...ennå.

Skrevet
7 timer siden, Kanonføde skrev:

Kan de ikke i stedet bli flinkere til å straffe fartssyndere og fyllakjørere?

Nei, de kan de ikke, fordi da rammer de folk som er i arbeid i større grad.

De "MÅ" gjøre noe, og da går de etter den gruppen som i lavest grad er i inntektsgivende arbeid = ikke så dyrt for staten.

Nå synes jeg det lukter litt paranoia her.  Hvis man ønsket å få de som ikke har inntektsgivende arbeid bort fra veiene, ville det vel være enklest å gå på alderspensjonistene? 

Det er mange eksempler på saker der bilførere mister lappen pga. farts- eller promillekontroller og dermed får problemer i jobben sin.  Det foretas også en god del fartskontroller der hensikten ser ut til å være pengeinnkreving, ikke trafikksikkerhet (f.eks. når det foretas fartskontroll på øde strekninger i lyse sommernetter). 

Jeg kan ikke vurdere om regelverket er for strengt eller ikke når det gjelder psykiatri, men jeg nekter å tro at det blir endret bare fordi noen leter etter en samfunnsmessig billig måte å plage folk på. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
5 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg utredes for BP og tåler dårlig medisiner så jeg skal være glad hvis jeg finner noe kroppen vil ha. Sobril virker bla. 

Mannen har hatt hjernesvulst 3 ganger og blir derfor helt ødelagt av tungt arbeid. Er yrkessjåfør nå på en spesiell type maskiner som det kun finnes to av i sør-norge og fikk nå pace maker for ett år siden..det baller på seg. Ikke er vi gamle heller...ennå.

Det er da ingen som har sagt at en mister førerkortet når en utredes for BP. Om du får en mani, får du 3 mnd kjøreforbud.

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er da ingen som har sagt at en mister førerkortet når en utredes for BP. Om du får en mani, får du 3 mnd kjøreforbud.

Det er type medisiner jeg er redd skal stoppe meg men om jeg bare finner noe som kan stabilisere så kan jeg glatt la Vær å kjøre bil egentlig. Må bare se det positive når man kan :P

Skrevet

Ber om at en holder seg til saken i denne viktige tråden.

Kan webmaster slette de andre innleggene?

Gjest Admin Doktoronline
Skrevet
13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ber om at en holder seg til saken i denne viktige tråden.

Kan webmaster slette de andre innleggene?

Har slettet kommentarer nå.

Skrevet

Trenger man helseattest når man har adhd og fikk diagnosen etter at man fikk førerkortet? Tenker om jeg skulle havne i en ulykke og jeg ikke har noe bevis fra legen om at jeg er skikket til å kjøre bil, vil det da bli trøbbel?

Skrevet

Slik jeg ser det, trenger du ikke foreta deg noe som helst. Det er legen din sin plikt å gripe inn om han/hun mener du ikke fyller helsekravene evt vil gi deg en attest på AT du fyller helsekravene.

Hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD og ADD) uten atferdsforstyrrelse (helsekrav til førerkort)

For personer med hyperkinetisk forstyrrelse uten atferdsforstyrrelse vil førerkort vanligvis kunne utstedes for alle førerkortklasser. Lege/psykolog skal være oppmerksom på at denne pasientgruppen ofte har komorbide lidelser, herunder angsttilstander, affektive lidelser og bruk av rusmidler som omfattes av forskriftens øvrige bestemmelser.

For søkere der tilstanden er stabil, og helseattest er gitt med vanlig varighet, vil bruk av øvrige legemidler være etter de generelle reglene for bruk av midler som kan påvirke kjøreevnen.

Førerkortgruppe 1, 2 og 3

Helsekrav oppfylt etter klar anbefaling fra behandlende lege/psykolog dersom

• det ikke er samtidig sykdom som medfører økt trafikksikkerhetsrisiko og
  • det er god kognitiv funksjonsevne.

Helseattest kan gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Slik jeg ser det, trenger du ikke foreta deg noe som helst. Det er legen din sin plikt å gripe inn om han/hun mener du ikke fyller helsekravene evt vil gi deg en attest på AT du fyller helsekravene.

Hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD og ADD) uten atferdsforstyrrelse (helsekrav til førerkort)

For personer med hyperkinetisk forstyrrelse uten atferdsforstyrrelse vil førerkort vanligvis kunne utstedes for alle førerkortklasser. Lege/psykolog skal være oppmerksom på at denne pasientgruppen ofte har komorbide lidelser, herunder angsttilstander, affektive lidelser og bruk av rusmidler som omfattes av forskriftens øvrige bestemmelser.

For søkere der tilstanden er stabil, og helseattest er gitt med vanlig varighet, vil bruk av øvrige legemidler være etter de generelle reglene for bruk av midler som kan påvirke kjøreevnen.

Førerkortgruppe 1, 2 og 3

Helsekrav oppfylt etter klar anbefaling fra behandlende lege/psykolog dersom

• det ikke er samtidig sykdom som medfører økt trafikksikkerhetsrisiko og
  • det er god kognitiv funksjonsevne.

Helseattest kan gis med anbefaling om førerett for inntil to års varighet, før den etter to år kan gis med vanlig varighet.

Vet du hvordan dette systemet fungerer generelt ift  de diagnoser som er berørt; Må fastlegene gå gjennom journalen til alle pasientene, eller blir det gjort neste gang pasienten er hos legen? 

Anonymkode: fec2a...be3

Skrevet

For det første er det ingen dramatiske endringer. Storparten av de som kjører i dag kan også kjøre i morgen :-)

Kanskje vil legene huske noen som bruker for store doser eller feil type benzo. Bortsett fra det blir vel det hele vurdert ved neste legebesøk (hvis legen husker det, gidder og i tillegg har lest informasjonen).

Jeg hadde sikkert 40 foredrag rundt om i landet ved forrige endring. På hvert sted var det er par leger som hadde peiling, for resten var det skremmende nytt :-)

Skrevet
38 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok, takk :) Var noen som mente man måtte ha attest i bilen. Men folk mener så mye og for oss vanlig dødlige så er det ikke så lett å tolke forskriftene. Men da bare fortsetter jeg som normalt.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For det første er det ingen dramatiske endringer. Storparten av de som kjører i dag kan også kjøre i morgen :-)

Kanskje vil legene huske noen som bruker for store doser eller feil type benzo. Bortsett fra det blir vel det hele vurdert ved neste legebesøk (hvis legen husker det, gidder og i tillegg har lest informasjonen).

Jeg hadde sikkert 40 foredrag rundt om i landet ved forrige endring. På hvert sted var det er par leger som hadde peiling, for resten var det skremmende nytt :-)

Jeg så at Sobril står på lista over medisiner man ikke kan bruke hvis man skal kjøre bil - hva med meg som bruker Sobril ved behov? Jeg har fått beskjed av legen at jeg ikke skal kjøre samme dag som jeg tar Sobril, hvis jeg tar to skal jeg ikke kjøre dagen etter heller.... Jeg tar veldig sjelden. Trenger jeg å ta noen nye hensyn?

Skrevet

Sobril (oksazepam) er tillatt å bruke i døgndoser opp til 30 mg. Din leges krav til deg er strengere en retningslinjene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...