Gå til innhold

Sammenligne seg med andre...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg sammenligner meg veldig mye med andre, og jeg ser at jeg er dårligere på det meste. Jeg vet ikke hva andre gjør og hvordan jeg skal forhindre dette. Jeg vet ikke om det er gunstig det å sammenligne seg med andre.

Skrevet

Det er ikke lurt å sammenligne seg med andre. Hvis det er snakk om prestasjoner der andre får til mye mer en på et på et område  i livet, så er det i hvert fall ikke bra å sammenligne. Ingen er i samme situasjon, ingen har akkurat det samme muligheter, og kanskje det verste er at kan føle deg mye dårligere en du egentlig burde. Hvis du ikke sammenligner deg med andre, så kan du være glad for det du selv klarer å få til.

Skrevet

Er det noen som har måter å få til ikke å sammenligne seg så mye med andre? Jeg gjør det nok altfor mye. Bli bedre enn en selv har vært før, er det hva dere tenker da?

Skrevet
37 minutter siden, umakenverdt skrev:

Er det noen som har måter å få til ikke å sammenligne seg så mye med andre? Jeg gjør det nok altfor mye. Bli bedre enn en selv har vært før, er det hva dere tenker da?

En start er kanskje å ikke fokusere på hva andre får til. Konsentrere seg om å gjøre så godt man kan og ikke mer enn det. Etterhvert vil du kanskje oppdage at andre faktisk syns det er godt nok det du gjør.

Skrevet

Du kan vel begynne å sammenligne deg med de som er dårligere enn deg i stedet? Da får du det nok bedre skal du se.

Skrevet
4 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg søker å være en god/best mulig utgave av selv og det får holde tenker jeg. Livet burde ikke være en konkurranse hvor målet er å være "lik" alle andre. De fleste team i livet  (vennskap, forhold, foreldreskap, jobbsettinger) fungerer best om de involverte utfyller hverandre, dvs bidrar med sine ulikheter. 

Anonymkode: 2bd3b...1a1

Skrevet
15 timer siden, umakenverdt skrev:

Det har noe med synet på seg selv og andre å gjøre.  Altså det kan ha noe med den vinkelen du ser det på. Hvis det er snakk om hvor mye en klarer i en oppgave i forhold til andre, så kan du tenke deg to glass, der det ene er halvfullt, og det andre er bare litt, men dekker godt bunnen av glasset. Hvis du ser disse to klassene fra din vinkel, altså fra siden, så ser du tydelig forskjell på mengden av innholdet.  Men ser du objektivt på de, altså sett rett ovenfra, så ser du bare at det er noe i begge glassene. Altså det har noe med synet på seg selv å gjøre, og ta omstendigheten i betraktning.

Skrevet
På 29.9.2016 den 1.54, Kanonføde skrev:

Du kan vel begynne å sammenligne deg med de som er dårligere enn deg i stedet? Da får du det nok bedre skal du se.

Jeg ser ikke så mange som er dårligere enn meg. 

Skrevet
På 29.9.2016 den 2.16, AnonymBruker skrev:

Jeg søker å være en god/best mulig utgave av selv og det får holde tenker jeg. Livet burde ikke være en konkurranse hvor målet er å være "lik" alle andre. De fleste team i livet  (vennskap, forhold, foreldreskap, jobbsettinger) fungerer best om de involverte utfyller hverandre, dvs bidrar med sine ulikheter. 

Anonymkode: 2bd3b...1a1

Det var fint sagt :) Men det er vanskelig å vite hva man kan forbedre ved seg selv, og da sammenligner jeg meg nok for mye med andre.

Skrevet
På 28.9.2016 den 21.51, Trine skrev:

En start er kanskje å ikke fokusere på hva andre får til. Konsentrere seg om å gjøre så godt man kan og ikke mer enn det. Etterhvert vil du kanskje oppdage at andre faktisk syns det er godt nok det du gjør.

Får jobbe med å fokusere på det. Jeg vet ikke om det gjør meg til et ondt menneske, men når andre forteller om ting de har fått til så er det vanskelig å ikke tenke på hvor dårlig jeg selv er...

Skrevet
14 minutter siden, umakenverdt skrev:

Får jobbe med å fokusere på det. Jeg vet ikke om det gjør meg til et ondt menneske, men når andre forteller om ting de har fått til så er det vanskelig å ikke tenke på hvor dårlig jeg selv er...

Hvorfor skulle det gjøre deg til et ondt menneske?

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Hvorfor skulle det gjøre deg til et ondt menneske?

Fordi jeg ikke genuint klarer å bare være glad på andres vegne.

Skrevet
3 minutter siden, umakenverdt skrev:

Fordi jeg ikke genuint klarer å bare være glad på andres vegne.

Æh, det gjør ikke jeg heller, jeg føler meg ikke ond fordet.

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Æh, det gjør ikke jeg heller, jeg føler meg ikke ond fordet.

OK, jeg vil ikke være ond. 

Skrevet
3 minutter siden, umakenverdt skrev:

OK, jeg vil ikke være ond. 

Du er så langt ifra ond som overhode mulig :) Du er så lite ond at det går utover deg selv.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Du er så langt ifra ond som overhode mulig :) Du er så lite ond at det går utover deg selv.

Takk for at du ikke synes jeg virker ond. Jeg liker ikke de tankene når andre forteller gode nyheter, men det er vel kanskje også en del sammenligning med andre i det også da. 

Skrevet
8 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk for at du ikke synes jeg virker ond. Jeg liker ikke de tankene når andre forteller gode nyheter, men det er vel kanskje også en del sammenligning med andre i det også da. 

Nei, du må være en av de snilleste jeg vet om. Du må ikke være så redd for tankene dine, det er bare tanker.

Skrevet
57 minutter siden, Trine skrev:

Nei, du må være en av de snilleste jeg vet om. Du må ikke være så redd for tankene dine, det er bare tanker.

Det kan jeg ikke se for meg, men det var veldig hyggelig sagt :) Tror du ikke tanker, uansett hva de er kan tilsi at jeg faktisk er ond?

Skrevet

Det er ikke meningen at vi skal sammenligne oss med hverandre.

Ingen er like, og alle er gode og dårlige på noe.

Anonymkode: 0a316...fbf

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Det kan jeg ikke se for meg, men det var veldig hyggelig sagt :) Tror du ikke tanker, uansett hva de er kan tilsi at jeg faktisk er ond?

Nei, det tror jeg ikke. Om du skulle bli så forbanna på noen at du et øyeblikk skulle ønske de døde i en tragisk ulykke, så er det fortsatt bare en tanke, du arrangerer jo ikke en ulykke. I ditt tilfelle så er det jo ikke det at du syns det er så jævlig at andre får til ting, men at du skulle ønske du fikk til det samme. Hva er det som er så ondt med det? Du er da bare et menneske du også, mennesker får noen ganger tanker som ikke bare er søte og snille. Så lenge du ikke gjør noe med det, f.eks saboterer for andre, så er det ingenting galt med slike tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...