Gå til innhold

Suicidal og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jobben min nekte meg å gå tidligere på fredag for å ta en legetime. Problemet mitt er at jeg vil ikke si den egentlig grunnen til at jeg må til legen. Hvis jeg ikke dukker opp på den timen blir jeg hentet. Men jeg har fått beskjed om at jeg får ikke gå tidligere fra jobb for en annen skal ha avspasering.  Jeg kan heller ikke ringe inn syk den dagen for jeg kan ikke være alene hjemme. Hva gjør jeg da? 

Anonymkode: c6b42...e23

Skrevet

Det må være verre å bli ydmyket ved å bli hentet enn å være noe ærlig med sjefen... 

Anonymkode: 08e22...36d

Skrevet

Jeg er redd fot at hvis jeg sier det så får jeg ikke komme på jobb. Og jeg kan ikke være hjemme aleine frem til den timen som er i 12 tiden. Det går ikke bra Ts

Skrevet

Hva med å være ærlig med sjefen og si at du ikke har noe valg men MÅ dra litt før? 

Skrevet

Jeg har sagt at jeg har fått en legetime som jeg MÅ gå på. Men da fikk jeg til svar at det var ikke sikkert jeg kunne for det var allerede en som skulle gå tidligere. Det jeg lurte på var om de kan nekte meg å gå, om det er noen regler på det? Ts

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt at jeg har fått en legetime som jeg MÅ gå på. Men da fikk jeg til svar at det var ikke sikkert jeg kunne for det var allerede en som skulle gå tidligere. Det jeg lurte på var om de kan nekte meg å gå, om det er noen regler på det? Ts

Det er regulert i tariffavtalen.

Anonymkode: 7f1a0...c9b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er regulert i tariffavtalen.

Anonymkode: 7f1a0...c9b

At jeg har rett til å gå? Ts

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg har rett til å gå? Ts

Det kommer an på hvilken tariffavtale du har, om du har en avtale i det hele tatt. Har du en tariffavtale så står det under kortere velferdspermisjoner i landsoverenkomsten. Du kan også se om det står noe om dette i arbeidskontrakten din. Uansett, jeg hadde tatt lang rennafart og driti i hva sjefen skulle mene dersom jeg hadde en legetime og det var viktig at jeg dro. Når jeg tenker meg om så har jeg aldri spurt om å få fri til legetime, jeg har bare sagt "jeg har time hos legen kl. da og da så da blir jeg borte fra jobb".

Gjest Kanuttius
Skrevet

Ut ifra overskriften din, gå til legen og gjør det du skal. Be og legen om en attest på at dine legetimer skal respekteres mtp fri fra jobb. 

Skrevet

Så fremst det lar seg gjøre skal man vel prøve å få legetime uten om arbeid. Hvis det er noe akutt så kan man ikke vente i 2 uker til det passer med jobben, så da må man faktisk bare dra til legen når man får time. Jeg har alltid bare gitt beskjed til sjefen at jeg har legetime og det har aldri vært noe problemer med det. Det skal være unødvendig at du må forklare til sjefen hvorfor du må til legen, sjefen din ville aldri fortalt deg hvorfor han/hun skal til legen. Det er faktisk en privat sak.

Skrevet

Jeg synes sjefer burde ha krav på å vite hva som er årsak, da har sjefen større mulighet til å tilrettelegge. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes sjefer burde ha krav på å vite hva som er årsak, da har sjefen større mulighet til å tilrettelegge. 

Det er jeg ikke enig i.

Du sier altså at arbeidsgiver skal ha innblikk i hvorfor man skal til legen? Å gå til legen er en privat sak, jeg synes virkelig ikke årsak og diagnose trenger å deles med noen som helst, særlig ikke jobben.

Dersom det er en arbeidsrelatert årsak til legetimen, så kan det muligens forholde seg annerledes. Men også da synes det skal være opp til den enkelte hvor åpen man ønsker å være.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da blir det mange ubehandlede kjønnssykdommer, rusproblemer og psykiske lidelser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...