Gå til innhold

Lære seg å takle at andre er sint og lei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode råd om hvordan en takler samt lærer seg det at noen er sint på en og lei av en? 

Har hatt det sånn hele livet, og det er veldig ødeleggende for meg og for de rundt. 

Orker ikke ha det sånn lenger. 

Anonymkode: b600f...a95

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først bør en tenke på to ting: 

- Er de faktisk sint og lei, eller er det jeg som er overfølsom og feiltolker? Det kan igjen gjøre at en påstår at den/de andre er sint og lei, noe som faktisk gjør at de blir det. Et kort svar kan skyldes at en er irritert, men det kan oftere skyldes situasjonen svareren er i.

- Er det en rimelig forventning at alle hele tiden skal stryke en med hårene og være så fornøyd hele tiden? Eller er det som forventet at andre av og til kan bli irriterte eller i det minste kritiske?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen gode råd om hvordan en takler samt lærer seg det at noen er sint på en og lei av en? 

Har hatt det sånn hele livet, og det er veldig ødeleggende for meg og for de rundt. 

Orker ikke ha det sånn lenger. 

Jeg hadde det slik tidligere, men roet seg etter hvert som jeg ble eldre og fikk endel livserfaringer. Jeg var og kan av og til være overfølsom fremdeles, men har som sagt roet seg endel. Ofte kan noen virke sure og sinte uten at de faktisk er det. Noen bare er sånn. Er de sure så får det egentlig være deres problem. Men at det kan være slitsom ja. 

Skrevet
Noen ganger er folk sint/sur/lei el.l. Men som regel feiltolker jeg. Det er jeg som er ekstremt overfølsom og var på dette, og sånn har jeg alltid vært. Har betydelig angst for andres humør. Opplever mye redsel. Jeg vet alt dette og har søkt hjelp for det. 

Det høres kanskje rart ut, men jeg kan ikke noe råd for det,og jeg skammer meg over det. Det er vondt, slitsomt og stressende for meg og mine nærmeste. 

Det er ikke ofte jeg påstår at andre er sint/lei. Men jeg spør ofte om de er det hvis jeg merker den minste lille endring.

Jeg er også veldig redd for å gjøre noe galt pga andres humør, og jeg prøver etter beste evne å oppføre meg "riktig". Ironisk nok så fører min kontrollerende adferd til at det jeg gjør faktisk er galt og får folk lei og irritert fordi jeg må ha full kontroll hele tiden. Jeg ser den. 

Når noen reagerer negativt blir jeg redd, lei meg, uttygg, mister tillit osv. Noen ganger er det så smertefullt at jeg mister funksjonen. 

Jeg ønsker ikke å bli strøket med hårene hele tiden. Tvert om. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg ikke takler akkurat dette med andres humør og at jeg har det som jeg har det. Kunne jeg velge det bort hadde jeg gjort det for lengst, det har ødelagt mye for meg, og det får meg også til å føle meg svak og mindreverdig.  

Skrevet

Finnes det noen alternativ til det å spørre om bekreftelse? 

Skrevet

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Noen ganger er folk sint/sur/lei el.l. Men som regel feiltolker jeg. Det er jeg som er ekstremt overfølsom og var på dette, og sånn har jeg alltid vært. Har betydelig angst for andres humør. Opplever mye redsel. Jeg vet alt dette og har søkt hjelp for det. 

Det høres kanskje rart ut, men jeg kan ikke noe råd for det,og jeg skammer meg over det. Det er vondt, slitsomt og stressende for meg og mine nærmeste. 

Det er ikke ofte jeg påstår at andre er sint/lei. Men jeg spør ofte om de er det hvis jeg merker den minste lille endring.

Jeg er også veldig redd for å gjøre noe galt pga andres humør, og jeg prøver etter beste evne å oppføre meg "riktig". Ironisk nok så fører min kontrollerende adferd til at det jeg gjør faktisk er galt og får folk lei og irritert fordi jeg må ha full kontroll hele tiden. Jeg ser den. 

Når noen reagerer negativt blir jeg redd, lei meg, uttygg, mister tillit osv. Noen ganger er det så smertefullt at jeg mister funksjonen. 

Jeg ønsker ikke å bli strøket med hårene hele tiden. Tvert om. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg ikke takler akkurat dette med andres humør og at jeg har det som jeg har det. Kunne jeg velge det bort hadde jeg gjort det for lengst, det har ødelagt mye for meg, og det får meg også til å føle meg svak og mindreverdig.  

Hei, fine du! 

Jeg fikk så lyst til å svare deg, for jeg har det også akkurat sånn! Det er _så_ slitsomt. Er det noen som vet hvorfor vi har blitt "sånn"?

Anonymkode: c2c4b...0c3

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, fine du! 

Jeg fikk så lyst til å svare deg, for jeg har det også akkurat sånn! Det er _så_ slitsomt. Er det noen som vet hvorfor vi har blitt "sånn"?

Anonymkode: c2c4b...0c3

For min del er det vel traumer. Har du noen formening om hvorfor selv? 

Hva gjør du for å mestre dette i hverdagen? 

Takk for svar.. 

Skrevet

Jeg har jngen tro på at jeg klarer å endre meg på dette området. Men jeg kan klare å endre meg for andres del - passe på å ikke la det komme ut munnen.

Skrevet
14 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Først bør en tenke på to ting: 

- Er de faktisk sint og lei, eller er det jeg som er overfølsom og feiltolker? Det kan igjen gjøre at en påstår at den/de andre er sint og lei, noe som faktisk gjør at de blir det. Et kort svar kan skyldes at en er irritert, men det kan oftere skyldes situasjonen svareren er i.

- Er det en rimelig forventning at alle hele tiden skal stryke en med hårene og være så fornøyd hele tiden? Eller er det som forventet at andre av og til kan bli irriterte eller i det minste kritiske?

Finnes det et neste steg i dette? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det et neste steg i dette? 

Ja.

Respons fra en annen kan variere. Oftest har det ikke med deg å gjøre. Vanligvis med "settingen" den andre er i når responsen kommer.

Eks: Får jeg en mail fra en god kamerat når jeg har god tid og allerede sitter foran PC med et utmerket tastatur, kan svaret bli langt og utfyllende. Får jeg samme henvendelsen når jeg sitter i et hyggelig lag en fredagskveld og kun må bruke en liten smarttelefon, kan svaret bli svært mye kortere (og responstiden oftest mye lengre).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...