Gå til innhold

NHD: 4 i serumkonsentrasjon, 150 mg lamotrigin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar 100 mg lamotrigin morgen og 50 mg kveld. Opplyste om tidspunkt for dosene ved prøvetaking. Svaret på prøven er 4! Jeg har ikke slurvet med å ta medisin og jeg brukte denne dosen i ca.  3 uker før prøven ble tatt.

Bruker i tillegg venlafaxin, mirtazapin og Cerazette.  Legen sa at Cerazette ikke er av de p-piller som interagerer med lamotrigin. 

Hva tror du er årsaken til så lav serumkonsentrasjon? 

Ville svaret vært annerledes om jeg tok alt i EN dose om kvelden?

For å komme over 20 serumkonsentrasjon,  hvilken dose tror du jeg måtte ta?

Viss årsaken er rask metabolisme, er det da også bare å ta høy nok dose eller vil konsentrasjon og virkning /bivirkninger svinge veldig da?

Skrevet

Lamotrigin har et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon. Hvis du har 4 og lurer på hva som skal til for å få 20, så er det enkelt og greit å gange med 5.

Men siden du tar det asymmetrisk morgen og kveld, så kan det være at du hadde hatt bittelitt høyere hvis du tok samme dose begge gangene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Årsaken er nok dels at du har lavt opptak og/eller hurtig nedbryting OG at den lavere kveldsdosen gir et litt lavere tall enn om du tok det omvendt.

Jeg ville umiddelbart ha økt til 100 mg x 2 og tatt en ny prøve etter minst 10 dager. Deretter ville jeg beregnet måldosen.

OBS: Interaksjonen med Cerazette påvirker ikke Lamictal, men andre veien kan den gi dårligere beskyttelse mot graviditet.

Skrevet

Takk for raskt svar! Skulle gjerne økt med det samme, men nå vil fastlegen rådføre seg med psykiater, så jeg må nok vente til hun har fått svar derfra. 

Håper hun ikke sier det er feil med lamictal..har så lyst å se om det kan virke forebyggende,  i stedet for å ta stadig høyere doser ad som kanskje ikke virker..en depresjon klinger jo av til slutt uansett?

Hadde bare lyst å være litt informert.  Vite litt om hva jeg kan vente..

ISO skriver at dose-/konsentradjonsforholdet er lineært.  Vet hva du mener, men er leger flest villige til å skrive ut slike doser?

Skrevet
13 minutter siden, Villanda skrev:

ISW skriver at dose-/konsentrasjonsforholdet er lineært.  Vet hva du mener, men er leger flest villige til å skrive ut slike doser?

5 x 150 = 750. Ja, det tror jeg fornuftige leger blir med på.

Men jeg har en anelse om at du ikke skal helt dit. Det er derfor jeg ønsker en prøve etter et symmetrisk inntak - 100 mg x 2.

Skrevet

Ok. Da håper jeg hun legen rådfører seg med er av samme oppfatning. 

Er du kjent blant leger rundt om i landet? Funker det å vise til deg?

Skrevet

Det er få som har undervist mer for leger rundt om i landet enn meg. Det betyr ikke at hun trenger å vite av meg.

Skrevet
På 30. september 2016 den 19.14, Villanda skrev:

Tar 100 mg lamotrigin morgen og 50 mg kveld. Opplyste om tidspunkt for dosene ved prøvetaking. Svaret på prøven er 4! Jeg har ikke slurvet med å ta medisin og jeg brukte denne dosen i ca.  3 uker før prøven ble tatt.

Bruker i tillegg venlafaxin, mirtazapin og Cerazette.  Legen sa at Cerazette ikke er av de p-piller som interagerer med lamotrigin. 

Hva tror du er årsaken til så lav serumkonsentrasjon? 

Ville svaret vært annerledes om jeg tok alt i EN dose om kvelden?

For å komme over 20 serumkonsentrasjon,  hvilken dose tror du jeg måtte ta?

Viss årsaken er rask metabolisme, er det da også bare å ta høy nok dose eller vil konsentrasjon og virkning /bivirkninger svinge veldig da?

Jeg tok 300 mg og hadde 8 i serum. Vet heller ikke hvorfor det ble sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...