Gå til innhold

NHD: Bivirkninger av Lithium - reversible?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg startet opp med Lithionit 42 mg x 2 på tirsdag. Begynte i går ettermiddag å kjenne noe rykninger i munnregionen. Bare helt svakt, og ikke konstant. Merker også at jeg må anstrenge/konsentrere meg når jeg skal svelge. Det har jeg kjent siden i formiddag. Jeg opplever ingen andre bivirkninger.

Lithionit kan vel gi sånne bivirkninger, så vidt jeg har skjønt (dysfagi også?). Spørsmålet mitt er - er disse fullt reversible?

Samme spørsmål gjelder for stoffskifte og nyreskader. Hvor lang tid på Lithionit tar det før slike skader ikke lenger er reversible?

Jeg har lest en del om Lithium og ser mange steder at en bør unngå bruk av NSAIDs. Psykiateren jeg fikk Lithium av sa derimot at det ikke spilte noen rolle. Kan jeg slå meg til ro med det svaret? (Det dreier seg i så fall om sporadisk bruk av Ibuprofen.)

Tillegg: Jeg forandret også dosering på Seroquel fra 200 mg vanlige tabletter til 200 mg vanlig + 200 mg depot i går kveld.

Endret av Tandorini
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nyreskadene (hvis en får det i alvorlig form ved overdosering) er vanligvis ikke reversible. Resten er reversibelt.

NSAID: Det kommer an på hvor ofte, hvor lenge og hvilken dose.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg pleier å ta 600 mg ibuprofen 2-3 ganger daglig de første to dagene i løpet av en menstruasjonsperiode, altså en gang pr. månd. Opptil 3.600 mg totalt på 2-3 dager.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Der er jeg enig med legen din. Det er sgs uten betydning for litiumbruken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...