Gå til innhold

NHD-manglende sykdomsinnsikt og utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har diagnosen EUPF. I dårlige (ustabile) perioder ser jeg veldig godt mine problemer, men mister sykdomsinnsikten i gode (stabile) perioder. Under utredningen var jeg stabil og lurer da på at jeg hadde sykdomsinnsikt nok til at utredningen ble utført på en god nok måte. Har lest kriteriene for diagnosen og oppfyller ikke nok av kriteriene. De mener jeg er impulsiv, nei jeg planlegger alt jeg gjør og tenker meg nøye om. Ikke ruser jeg meg, ikke overdreven pengebruk, ikke farlig adferd, lite tomhetsfølelse, ikke seksuell aktiv, ikke i konflikt med folk, ikke hyppige sinneutbrudd (kun irritert ved provokasjon), ikke villmann bak rattet, ikke redd for å bli forlatt, sunt kosthold osv. Humøret svinger, mye men ikke ofte. Vært omtrent stabilt langt nede siden midten av juli. Angst og eller panikkangst og usikker på meg selv og "depresjon" er de kriteriene jeg oppfyller. Kan min stabile periode ha "ødelagt" utredningen for meg? Burde jeg få ny utredning? Fastlegen min mistenker PTSD da jeg oppfyller flere av kriteriene, men kan han alene sette den diagnosen? Han er allmennspesialist. Lurer på dette da "behandling" ikke har hjulpet. Første behandling varte i halvannet år og andre gang varte i ca 7 måneder før de ga opp. Fastlegen har sendt flere henvisninger og en bekymringsmelding til DPS som alle ble avvist. Han mener jeg ikke får god nok hjelp og at det er alvorlig. DPS mener tilbud fra kommunen er godt nok, men jeg blir bare verre. Hva skal jeg gjøre? Har hatt to akuttinnleggelser og en brukerstyrt som hjalp meg veldig godt. Innlagt i ca 5 dager om gangen og i januar dette året var den aller første innleggelsen. Var ikke nødvendig tidligere. Er takknemlig for svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

PTSD bør være relativt enkelt å avklare. Det må i såfall finnes et eller flere katastrofale traumer i sykehistorien. Slike husker en på.

Det er dessverre mange som går rundt som feildiagnostisert med eupf/borderline. Det er en såpass alvorlig diagnose at en bør fylle DSM-IV-kriteriene (minst 5 av 9).

Både depresjon, panikkangst og PTSD har SSRI som førstevalg i behandlingen. Hvis anbefalt behandling for en diagnose ikke virker, bør en revurdere diagnosen.

Skrevet (endret)

Uskyldig terrorisert og utskjelt i et 6 timer langt politiavhør hvor en knekker fullstendig sammen og i tillegg av andre bli utsatt for gjentatte drapstrusler pga utseende er vel traumatisk vil en tro. Det er bare for å nevne noen. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
14 minutter siden, aa-k-j skrev:

Uskyldig terrorisert og utskjelt i et 6 timer langt politiavhør hvor en knekker fullstendig sammen og i tillegg av andre bli utsatt for gjentatte drapstrusler pga utseende er vel traumatisk vil en tro. Det er bare for å nevne noen. 

Hvorfor var du i politiavhør?

Anonymkode: f6968...9de

Skrevet
29 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

PTSD bør være relativt enkelt å avklare. Det må i såfall finnes et eller flere katastrofale traumer i sykehistorien. Slike husker en på.

Det er dessverre mange som går rundt som feildiagnostisert med eupf/borderline. Det er en såpass alvorlig diagnose at en bør fylle DSM-IV-kriteriene (minst 5 av 9).

Både depresjon, panikkangst og PTSD har SSRI som førstevalg i behandlingen. Hvis anbefalt behandling for en diagnose ikke virker, bør en revurdere diagnosen.

Men kan fastlegen min stille diagnosen PTSD siden han har mistanke til den? Eller må han henvise meg til andre for utredning?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var du i politiavhør?

Meldte i fra om noe ganske alvorlig og ble innkalt som vitne umiddelbart etterpå. Endte med anklager og utskjelling i 6 timer. Etterpå måtte jeg flytte pga frykt for min egen sikkerhet. Var forøvrig ikke jeg som oppdaget det, men ble gjort oppmerksom på det av venninna mi. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

Vil helst slippe å gå nærmere inn på den hendelsen. Blir fort ustabil av det og er langt nok nede fra før. 

Skrevet
7 minutter siden, aa-k-j skrev:

Vil helst slippe å gå nærmere inn på den hendelsen. Blir fort ustabil av det og er langt nok nede fra før. 

Huff ja det skjønner jeg. Det er en alvorlig hendelse som kan sette dype spor. Klem 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja det skjønner jeg. Det er en alvorlig hendelse som kan sette dype spor. Klem 

Takk :)

Skrevet

Er dessverre ikke alle som forstår hvor vanskelig det er så de snakker om det slik at jeg gjenopplever det ganske ofte selv om de har fått beskjed om å slutte med det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...