Gå til innhold

Galehus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde ingen kalte det det i dag, men der tok jeg feil?

Skrevet

Jeg har vært på galehus! Var ei som fortalte om en som hadde vært på galehus, da har de fordommer!

Skrevet

Det er folk som ikke vet hva de snakker om som kaller det galehus....

Skrevet
7 minutter siden, deepharmony skrev:

Det er folk som ikke vet hva de snakker om som kaller det galehus....

Ja skulle tro det, jeg ble litt forskrekket. Det var vel det man kalte det i gamle dager, men hun som sa det er yngre enn meg. 

Skrevet

Hvem var det som sa det?

Anonymkode: 687a2...365

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem var det som sa det?

Spiller det noen rolle?

Skrevet

Hvordan vet du at hun var yngre enn deg?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at hun var yngre enn deg?

Hehe det vet jeg da :) Kjenner jo personen...

Skrevet

Jeg ville ikke tolket det negativt/som fordommer, jeg ville tenkt at en bruker "gal" om de som har helt mistet kontakt med virkeligheten, og at galehuset er der disse, og de med mindre problemer av samme art, får hjelp med problemene.Hvordan skulle normale folk vite det ekte navnet?

Anonymkode: a3cd0...191

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tolket det negativt/som fordommer, jeg ville tenkt at en bruker "gal" om de som har helt mistet kontakt med virkeligheten, og at galehuset er der disse, og de med mindre problemer av samme art, får hjelp med problemene.Hvordan skulle normale folk vite det ekte navnet?

Hvordan normale folk skulle vite det ekte navnet? 

Trodde det het psykiske lidelser?

Ikke gal?

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ikke gal?

Sikkert noen som er litt selvironisk, eller tuller.

Anonymkode: 27cbc...f02

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert noen som er litt selvironisk, eller tuller.

Ok. 

Skrevet

Jeg kaller det galehus. For meg er det helt riktig, jeg føler meg splitter pine gal når jeg blir lagt inn.

Skrevet

Var verre da det het asyl eller sinnsykeasyl. Og før det het det vel dårekiste, ettersom de syke ble lagt i bokser/kister for oppbevaring. 

Men "galehus" er vel ikke akkurat en korrekt benevnelse. 

Skrevet

Det het også "dollhus" før i tiden. Blir nesten "DOLhus" det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det galehus. For meg er det helt riktig, jeg føler meg splitter pine gal når jeg blir lagt inn.

Ja har følt meg ganske gal jeg og. 

Skrevet
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Var verre da det het asyl eller sinnsykeasyl. Og før det het det vel dårekiste, ettersom de syke ble lagt i bokser/kister for oppbevaring. 

Men "galehus" er vel ikke akkurat en korrekt benevnelse. 

Er glad jeg ikke levde i gamle dager...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det het også "dollhus" før i tiden. Blir nesten "DOLhus" det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Dollhus ja,hmf. 

Skrevet

Alle disse ordene har bare blitt fordommer fordi vi har gjort dem til det. Jeg kunne funnet på å si galehus selv, uten at jeg hadde ment noe negativt med det. Det er vel tross alt bedre å være litt gal enn å være psykisk syk? Og sinnsyk, altså syk i sinnet, det er jo ikke feil. Men fordi ordet har blitt brukt om personer som er klin hakke spik spenna gærne så har det altså fått en negativ betydning som psykisk syk ikke har fått, enda! Sinnsykeasyl som ord er det heller ikke noe galt med, men siden asyl betyr beskyttelse mot forfølgelse så vil det kanskje si at sinnsyke ble lagt inn for å beskyttes mot noen som forfulgte sinnsyke mennesker.

Nei, ikke vet jeg, men alle ord som benyttes om en type mennesker med psykiske/mentale utfordringer, ender før eller siden opp som et skjellsord.

Skrevet
43 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ikke gal?

Varierer sikkert, men jeg personlig visste ikke hva stedet en gikk for å få hjelp med psykiske lidelser het, før jeg selv ble henvist dit i voksen alder. Og vet en ikke hva noe heter blir det vel fort til at en bruker et tilfeldig ord som til en viss grad beskriver tingen en snakker om, jeg personlig ville ikke tenkt på det som et skjellsord etc, men sikkert forskjellige folk som legger forskjellige ting i ord

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg ikke er enig i.

Anonymkode: 8e1fb...9b5

Dersom det er tvil om du er psykotisk, er det kanskje lurt å melde seg ut av heimevernet, for sikkerhetsskyld da, så du ikke plutselig skyter noe mafia du blir forfulgt av eller noe slikt, også er det bare i hodet ditt pga psykdom, høres litt risikabelt ut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...