Gå til innhold

Galehus!

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Varierer sikkert, men jeg personlig visste ikke hva stedet en gikk for å få hjelp med psykiske lidelser het, før jeg selv ble henvist dit i voksen alder. Og vet en ikke hva noe heter blir det vel fort til at en bruker et tilfeldig ord som til en viss grad beskriver tingen en snakker om, jeg personlig ville ikke tenkt på det som et skjellsord etc, men sikkert forskjellige folk som legger forskjellige ting i ord

Anonymkode: a3cd0...191

Å hun vet at det heter psykiatrisk sykehus, ble vel galehus for å sette det på spissen. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg tipper vedkommende brukte begrepet på spøk eller for å spissformulere. Jeg synes ikke det er så veldig farlig hva slags ord folk bruker.

Skrevet
45 minutter siden, Trine skrev:

Alle disse ordene har bare blitt fordommer fordi vi har gjort dem til det. Jeg kunne funnet på å si galehus selv, uten at jeg hadde ment noe negativt med det. Det er vel tross alt bedre å være litt gal enn å være psykisk syk? Og sinnsyk, altså syk i sinnet, det er jo ikke feil. Men fordi ordet har blitt brukt om personer som er klin hakke spik spenna gærne så har det altså fått en negativ betydning som psykisk syk ikke har fått, enda! Sinnsykeasyl som ord er det heller ikke noe galt med, men siden asyl betyr beskyttelse mot forfølgelse så vil det kanskje si at sinnsyke ble lagt inn for å beskyttes mot noen som forfulgte sinnsyke mennesker.

Nei, ikke vet jeg, men alle ord som benyttes om en type mennesker med psykiske/mentale utfordringer, ender før eller siden opp som et skjellsord.

Har ofte fått høre at jeg er gal jeg, så det gjør jo ingenting. Men jeg trodde galehus var ut. 

Skrevet
8 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tipper vedkommende brukte begrepet på spøk eller for å spissformulere. Jeg synes ikke det er så veldig farlig hva slags ord folk bruker.

Nei folk får vel bruke hvilke ord de vil!

Skrevet

jeg har vel sagt slikt selv. At jeg har vært på galehus, og att det er høl i gjerde på gaustad osv.. Ironi kalles det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...