Gå til innhold

NHD - paradoksal effekt av nedtrapping av Efexor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen BP2 og ble i januar satt på Lamictal for andre gang (seponerte i forkant av graviditet). På 300 mg har jeg 16 i serumkonsentrasjon og føler at medisinen har effekt: Jeg kom raskt opp fra en begynnende depresjon og føler meg mer robust i møte med større og mindre utfordringer, både på jobb og privat. Cipralex, Zoloft og Tolvon hadde aldri noen effekt på meg - det har derimot Efexor. Samtidig gjør de meg litt "svingete" (tror noradrenalineffekten hos meg akkurat slår inn ved 150 mg) og nå som Lamictalen ser ut til å ha slått inn, trapper jeg ned Efexor etter avtale med psykiater.

Medisiner:

300 mg Lamictal, 200 mg Seroquel, 112,5 mg Efexor (i nedtrapping, utgangsdose 150 mg).

Spørsmål:

Jeg fryktet at jeg ved nedtrapping av Efexor ville føle meg enda mer morgensløv av Seroquelen enn jeg allerede gjør. Etter to uker på lavere dose føler jeg meg derimot klarere og mer våken, jeg har mer tiltakslyst og større gjennomføringsevne - jeg er rett og slett mer effektiv, uten å svinge opp i noen hypomani. Jeg er nok litt mer irritabel i møte med forstyrrende faktorer (dårlig på multitasking), men opplever ellers ingen bivirkninger.

Kan nedtrapping av Efexor ha denne effekten, og i så fall hvorfor? Eller tror du det dreier seg om naturlige svingninger? De siste par årene har oppoversvingningene vært litt overspente - i motsetning til nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er umulig å si noe fornuftig om dette etter kun to uker med 25% reduksjon. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...